Edge 705 - test

O seriach Forerunner, Edge, Approach i Swim, oprogramowaniu Garmin Training Center i SportTracks, serwisie Garmin Connect, a także o innych rozwiązaniach dla biegaczy, cyklistów, narciarzy, wioślarzy oraz uprawiających inne dyscypliny sportowe w których przydatny może być GPS.

Moderator: Azzie

Postprzez QRT30 » Wt, 22 kwi 2008 13:04

bartekrowery napisał(a):I tak w moim przypadku na kierownicy pulsometr POLAR serii S i Colorado.
Moim zdaniem to optymalny wariant.

Colorado + pulsometr do niego jest bardziej optymalne ;) Niestety muszę czekać jeszcze parę tygodni zanim z Garmin Connect będę mógł wydobyć informację o pulsie. Na razie wyświetla się tylko bieżący na wyświetlaczu.
Colorado 300 + rower + kajak + biegówki
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
QRT30
Początkujący
 
Posty: 71
Dołączył(a): So, 19 sty 2008 20:00
Lokalizacja: Słupsk

Postprzez mlodyno » Cz, 01 maja 2008 22:37

Witam

Zastanawiam sie nad odbiornikiem na rower (Colorado lub Edge 705) z czujnikami kadencji i tetna. Mam pytanie dot. sladu trasy i zapisu kadencji i tetna. Przy kazdym zarejestrowanym punkcie GPS jest podana wartosc z tych dwoch czujnikow razem np. z wysokoscia nad poziomem morza?
Od 1,5roku buduje aplikacje rowerowa - jako, ze sam ja pisze to Garmin mnie troszke wyprzedzil z wprowadzeniem Connect.
Skoro nie ma aplikacji to sobie ja sam napisze - tylko chcialbym wiedziec czy w tych dwoch odbiornikach jest podana taka informacja w pliku GPX? A moze w innym standardzie? Bo skoro Connect jest skads wezmie to musza gdzies fizycznie byc umiejscowione.


Poprzednio zastanawialem sie nad 60csx ale chyba jednak czujniki kadencji wezma gore. Powazna wada Edge to wbudowany akumulator :( Wie ktos czy to jest wymienny aku czy wbudowany na stale?

pozdrowionka
mlodyno
Początkujący
 
Posty: 15
Dołączył(a): Pt, 23 mar 2007 19:29
Lokalizacja: Poznan

Postprzez wodzirej » Cz, 01 maja 2008 22:55

mlodyno napisał(a):Powazna wada Edge to wbudowany akumulator :( Wie ktos czy to jest wymienny aku czy wbudowany na stale?

wbudowany na stale.
Enduro 2, Edge Explore, Varia RCT715, GPSMap 64sc, Nuvicam
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
Avatar użytkownika
wodzirej
Garniak
 
Posty: 2040
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 19:22
Lokalizacja: NYC

Postprzez mlodyno » Pt, 02 maja 2008 12:12

WAPM napisał(a):
mlodyno napisał(a):Powazna wada Edge to wbudowany akumulator :( Wie ktos czy to jest wymienny aku czy wbudowany na stale?

wbudowany na stale.

dzieki za odpowiedz. Wiec wybiore pewnie Colorado... chyba, ze nie uzbieram to wtedy 60csx.
A w ogole to beznadzieja! Kto wbudowuje akumulator, ktory jest chyba najmniej wytrzymala czescia calego urzadzenia. Chore.

No ale nic... moze ktos jeszcze wie cos na temat danych tetna,kadencji i miejsca ulokowania ich w GPX.
mlodyno
Początkujący
 
Posty: 15
Dołączył(a): Pt, 23 mar 2007 19:29
Lokalizacja: Poznan

Postprzez maytki » Wt, 06 maja 2008 17:46

Zawsze możesz kupić np vistę i forerunner 50 z czujnikem tętna i kadencji prędkości. 8 godzin zapisu z 5 sek interwałem.

Zapis w pliku *.tcx wygląda tak:

<Trackpoint>
<Time>2008-05-04T09:00:35Z</Time>
<DistanceMeters>2117.0000000</DistanceMeters>
<HeartRateBpm xsi:type="HeartRateInBeatsPerMinute_t">
<Value>149</Value>
</HeartRateBpm>
<Cadence>69</Cadence>
<SensorState>Present</SensorState>
<Extensions>
<TPX xmlns="http://www.garmin.com/xmlschemas/ActivityExtension/v2" CadenceSensor="Bike">
<Speed>3.6875000</Speed>
</TPX>
</Extensions>
</Trackpoint>
Pozdrawiam
Przemek
http://www.kluchojady.waw.pl
Nuvi 765, Edge 500, Vista HCX
Avatar użytkownika
maytki
Początkujący
 
Posty: 34
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 17:57
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez jurget » Wt, 20 maja 2008 13:54

W obliczu topiących się Colorado ciekawi mnie czy nowy Edge spełnia wymogi IPX-7.

Odważył się już ktoś na wodowanie z 705-tką ?
A może kogoś dorwał obfity deszcz równikowy ;) ?

mlodyno napisał(a):(...)
Kto wbudowuje akumulator, ktory jest chyba najmniej wytrzymala czescia calego urzadzenia. Chore.
(...)


Wytrzymałość to raczej nie problem przy zachowaniu pewnych zasad użytkowania (wyładowanie co jakiś czas urządzenia do końca i pełne naładowanie). Gorzej jeśli wyprawa jest kilkudniowa bez dostępu do źródła prądu. Ale wtedy będzie chyba można użyć jakiegoś pudełeczka z akumulatorkami zwykłymi i gniazdkiem USB.

np. takiego:
Obrazek


Pojawiła się (nie wiem kiedy) nowa wersja softu 2.20, lista zmian 2.00 > 2.10 > 2.20:

Changes from version 2.10 to version 2.20:
Added more power meter support.
Added ANT sensor detected messages.
Added Max Power, Last Lap Max Power, and Kilojoules fields.
Fix problem with locking up on the map page.
Added progress bar for reading new Saved Ride data on powerup.
Adjustments to reduce speed spikes.
Increased internal route point memory to handle longer tracks.
Corrected ANT-to-ANT transfer page display in night mode.
Fixed issue with backlight brightness adjustment.
Fixed lap averages not being cleared correctly, when user stops the timer, laps, and starts the timer again.
Fixed issue with power wattage not updating.
Added power calibration success/fail messages.
Battery display should no longer show less than 100% when charging is complete.
Added SiRF InstantFix support to increase speed of initial GPS fix.
Fixed issue where pressing buttons would affect altitude.
Implemented feature request to be able to delete all waypoints from the device.
Added a 'Cities' item to the find menu.
Fixed issue where searching for an address lists specific street (Avenue, Circle etc.) instead of generic street name.
The Follow History list is now filtered to only show rides that contain position data.
Fixed issue where some combinations of maps would not work together.
Changes from version 2.00 to version 2.10:
Updated some language translations.
Fixed problem updating GPS with WebUpdater.
Corrected some problems with UserProfile file. Wheel size is no longer set to 0 by default. This was causing problems with Training Center.
Fixed problem handling courses with no distance information.
Changed battery display on menu bar and GPS page to be red when below %15 full.
Fixed some problems with power and cadence averaging.
Added GPS copyright information to poweron screen.

Najciekawsze wydaje się dołożenie SiRF InstantFix w sofcie 2.20.
oraz:
Increased internal route point memory to handle longer tracks -
czyli zwiększenie pamięci na punkty trasy. Szkoda, że nie podali na ile dokładnie zwiększyli te trasy.
MOntana 700, Garmin Edge 705, Magellan Explorist 100, TomTom One v1
jurget
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt, 16 maja 2008 11:32

Postprzez jurget » Śr, 21 maja 2008 14:29

jurget napisał(a):W obliczu topiących się Colorado ciekawi mnie czy nowy Edge spełnia wymogi IPX-7.

Odważył się już ktoś na wodowanie z 705-tką ?
A może kogoś dorwał obfity deszcz równikowy ;) ?


Muszę sam odpowiedzieć na swoje pytanie :)

Dzisiaj przejechałem się rowerem i około 30 minut jechałem w średnim deszczu w warunkach 30% ulica, 70% las/wioska.

Generalnie nic się nie zepsuło, ale wlot na karty pamięci jest bardzo słabo zabezpieczony i woda ma dostęp do płytki drukowanej. Wydaje mi się, że ten slot kart pamięci jest w osobnej komorze od reszty elektroniki ale i tak nie spodobał mi się ten widok:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
MOntana 700, Garmin Edge 705, Magellan Explorist 100, TomTom One v1
jurget
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt, 16 maja 2008 11:32

Postprzez miki » Pn, 26 maja 2008 14:01

Nie wiem jak to zrobiłeś, ale mój Edge 705 raczej jest szczelny. Jak na razie w obfitym i długim deszczu z nim jeszcze nie jeździłem, ale miałem parę okazji wystawić go na przelotne opady, mżawki i oblewanie wodą z kranu i go nie zalało. Ale przyznam szczerze, że boję się go zanurzyć i w ogóle z wyglądu nie ufam jego wodoodporności.
Avatar użytkownika
miki
Bywalec
 
Posty: 140
Dołączył(a): Wt, 22 kwi 2008 8:15
Lokalizacja: Kraków

Postprzez miki » Pn, 26 maja 2008 14:30

jurget napisał(a):
mlodyno napisał(a):(...)
Kto wbudowuje akumulator, ktory jest chyba najmniej wytrzymala czescia calego urzadzenia. Chore.
(...)


Wytrzymałość to raczej nie problem przy zachowaniu pewnych zasad użytkowania (wyładowanie co jakiś czas urządzenia do końca i pełne naładowanie).


To co piszesz to spore uproszczenie. W Edge jest akumulator litowo-jonowy. Dla przedłużenia jego żywotności należy w miarę możliwości zawsze ładować go tylko wtedy gdy jest prawie pusty, przy czym absolutnie nie wolno rozładowywać go do zera (podejrzewam, że i tak Garmin na to nie pozwoli). Nic się nie stanie jeśli nie naładujemy akumulatora do pełna, z tym że to jest bez sensu, bo każde kolejne ładowanie powolutku przybliża akumulator do śmierci. Ładować należy w temperaturze pokojowej, nie wolno wystawiać akumulatora na wysokie temperatury. W przypadku długich okresów nieużywania powinno się go przechowywać w chłodzie naładowanego do ok. połowy, ale nie mrozie.

Pojawiła się (nie wiem kiedy) nowa wersja softu 2.20, lista zmian 2.00 > 2.10 > 2.20:


Bardzo dobrze, że się pojawiła, bo wiele z tych błędów miałem okazję napotkać i miałem nawet z tym uderzać do Garmina. Poprawkę musieli wypuścić nie dalej niż tydzień temu, bo wtedy mniej więcej ostatni raz sprawdzałem. Ale z tego co piszą to nie wszystko naprawili, jak zainstaluję to ocenię.
Avatar użytkownika
miki
Bywalec
 
Posty: 140
Dołączył(a): Wt, 22 kwi 2008 8:15
Lokalizacja: Kraków

Postprzez jurget » Wt, 27 maja 2008 12:14

miki napisał(a):To co piszesz to spore uproszczenie. W Edge jest akumulator litowo-jonowy. Dla przedłużenia jego żywotności należy w miarę możliwości zawsze ładować go tylko wtedy gdy jest prawie pusty, przy czym absolutnie nie wolno rozładowywać go do zera (podejrzewam, że i tak Garmin na to nie pozwoli). Nic się nie stanie jeśli nie naładujemy akumulatora do pełna, z tym że to jest bez sensu, bo każde kolejne ładowanie powolutku przybliża akumulator do śmierci. Ładować należy w temperaturze pokojowej, nie wolno wystawiać akumulatora na wysokie temperatury. W przypadku długich okresów nieużywania powinno się go przechowywać w chłodzie naładowanego do ok. połowy, ale nie mrozie.


Akumulatory litowo-jonowe mają elektroniczne zabezpieczenie przed rozładowaniem, w pewnym momencie odcinają się od urządzenia i nie pozwolą na rozładowanie do końca. Należy wtedy naładować taki akumulator bo jakby leżał rozładowany to rzeczywiście - w końcu w skutek upływności by zmarł. Dlatego też należy przechowywać te akumulatory naładowane.

Odkad akumulatory litowo-jonowe pojawiły się w urządzeniach typu telefon/palmtop/laptop - osobiście nie zużyłem ani jednego, prawie zawsze rozładowując je do końca. Najdłużej posiadam akumulator z laptopa Toshiba Satellite, który ma około 6 lat. Ma wydajność 80% nowego akumulatora.

Fakt, że każdorazowe rozładowywanie do końca jest uciążliwe.
Należy wziąć jednak pod uwagę, że chyba większość użytkowników Edge to rowerzyści, którzy robią trasy 10 - 100km trwające nie więcej niż 10 godzin. Nikt też chyba nie jeździ codziennie, tak żeby nie miał wolnego czasu na rozładowanie urządzenia do końca i naładowanie do pełna.
Taki wbudowany akumulator ma też plusy - mniej klapek - lepsza wodoszczelność urządzenia. Pojemność ogniw litowo-jonowych również ma znaczenie w takich małych urządzeniach jak Edge.

Odbyłem już 3 wycieczki po 50km - około trzygodzinne i kilka mniejszych i jeszcze go nie rozładowałem od pierwszego naładowania. Tak więc nie narzekam na akumulator.
Bazując na własnych doświadczeniach z tego typu akumulatorami nie obawiam się wcale o jego szybkie zużycie. Nawet jak to się stanie to daję sobie uciąć rękę, że niebawem pojawią się solidne akumulatory zamienniki.


miki napisał(a):Nie wiem jak to zrobiłeś, ale mój Edge 705 raczej jest szczelny. Jak na razie w obfitym i długim deszczu z nim jeszcze nie jeździłem, ale miałem parę okazji wystawić go na przelotne opady, mżawki i oblewanie wodą z kranu i go nie zalało. Ale przyznam szczerze, że boję się go zanurzyć i w ogóle z wyglądu nie ufam jego wodoodporności.


Tak jak pisałem - 30 minut jazdy w deszczu. Nie wiem czy się przyglądałeś klapce na gnieździe karty pamięci - nie ma tam uszczelki żadnej, woda ma bardzo dobry dostęp. Ale tak jak napisałem - miejmy nadzieję, że to gniazdo jest w osobnej uszczelnionej komorze.
MOntana 700, Garmin Edge 705, Magellan Explorist 100, TomTom One v1
jurget
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt, 16 maja 2008 11:32

Postprzez miki » Wt, 27 maja 2008 21:23

jurget napisał(a):Akumulatory litowo-jonowe mają elektroniczne zabezpieczenie przed rozładowaniem, w pewnym momencie odcinają się od urządzenia i nie pozwolą na rozładowanie do końca.


Właśnie o to mi chodziło, gdy pisałem "Garmin na to nie pozwoli". ;-)

Należy wtedy naładować taki akumulator bo jakby leżał rozładowany to rzeczywiście - w końcu w skutek upływności by zmarł. Dlatego też należy przechowywać te akumulatory naładowane.


Owszem, z tym, że jeśli naprawdę długo ma być przechowywany - ponad 6 miesięcy, to powinien być naładowany do ok. połowy.

Odkad akumulatory litowo-jonowe pojawiły się w urządzeniach typu telefon/palmtop/laptop - osobiście nie zużyłem ani jednego, prawie zawsze rozładowując je do końca. Najdłużej posiadam akumulator z laptopa Toshiba Satellite, który ma około 6 lat. Ma wydajność 80% nowego akumulatora.


Bo prawidłowe dbanie o akumulator litowo-jonowy znacząco wydłuża ich żywot.

Fakt, że każdorazowe rozładowywanie do końca jest uciążliwe.
Należy wziąć jednak pod uwagę, że chyba większość użytkowników Edge to rowerzyści, którzy robią trasy 10 - 100km trwające nie więcej niż 10 godzin. Nikt też chyba nie jeździ codziennie, tak żeby nie miał wolnego czasu na rozładowanie urządzenia do końca i naładowanie do pełna.


Tak sądzisz? :-)

Taki wbudowany akumulator ma też plusy - mniej klapek - lepsza wodoszczelność urządzenia. Pojemność ogniw litowo-jonowych również ma znaczenie w takich małych urządzeniach jak Edge.

Odbyłem już 3 wycieczki po 50km - około trzygodzinne i kilka mniejszych i jeszcze go nie rozładowałem od pierwszego naładowania. Tak więc nie narzekam na akumulator.


Nie zrobiłem jeszcze porządnego testu, ale mam wrażenie, że akumulator mojego Edge'a trzyma jakoś krótko (ok. 10 h).

Tak jak pisałem - 30 minut jazdy w deszczu. Nie wiem czy się przyglądałeś klapce na gnieździe karty pamięci - nie ma tam uszczelki żadnej, woda ma bardzo dobry dostęp. Ale tak jak napisałem - miejmy nadzieję, że to gniazdo jest w osobnej uszczelnionej komorze.


Ja tam widzę coś na kształt uszczelki - na klapce jest gumka, która jest dociskana do plastikowej obwódki dookoła otworu. Fakt, że nie budzi to może zaufania, ale jakieś tam uszczelnienie jest.
Avatar użytkownika
miki
Bywalec
 
Posty: 140
Dołączył(a): Wt, 22 kwi 2008 8:15
Lokalizacja: Kraków

Postprzez jurget » Śr, 28 maja 2008 17:59

miki napisał(a):Nie zrobiłem jeszcze porządnego testu, ale mam wrażenie, że akumulator mojego Edge'a trzyma jakoś krótko (ok. 10 h).


No to coś masz nie tak albo to Twoje subiektywne odczucie. Mój Edek po kolejnym naładowaniu (drugim) i po 9 godzinach jazdy pokazuje nieco mniej niż połowę naładowania, a na ekranie diagnostyki 3.78V. Powinien pociągnąć jeszcze co najmniej 5 godzin. A cały czas jeżdżę z CAD + HR (nie wiem na ile to wpływa na pobór energii, nie mam zamiaru go otwierać przed końcem gwarancji). Co do podświetlenia to bardzo mało go używałem, a może Ty masz włączone na stałe max oświetlenie?

miki napisał(a):Ja tam widzę coś na kształt uszczelki - na klapce jest gumka, która jest dociskana do plastikowej obwódki dookoła otworu. Fakt, że nie budzi to może zaufania, ale jakieś tam uszczelnienie jest.


Rzeczywiście :-) Nie zauważyłem wcześniej tej gumki, a co do jej działania to zgadzam się z Twoim wrażeniem - na pewno z takim dociskiem nie zapewnia IPX7. Ale na deszcz powinna wystarczyć, pewnie u mnie na krawędź gniazda karty woda dostała się przy otwieraniu klapki jak do domu wróciłem.
MOntana 700, Garmin Edge 705, Magellan Explorist 100, TomTom One v1
jurget
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt, 16 maja 2008 11:32

Postprzez jurget » Cz, 29 maja 2008 20:29

w związku z tą ciekawostką z firmware nowego napisałem do garmina list:

I have read: Changes from version 2.10 to version 2.20: (...) "Increased internal route point memory to handle longer tracks. " what this mean? In the owner's manual I've read that I can record 4.5 hours track (1s interval). How long I can record after firmware update to 2.20? (...)

dostałem odpowiedź:

This doesn’t refer to the number of trackpoints / waypoints or the length of track that is recorded, but it is to do with router calculation. The way it calculates a route is very complex and there is no firm answer as to how many points a route can take. When a route is loaded a GPS unit, the unit will attempt to match the route to roads in the maps that are loaded to the unit. If it can match the route up to specific roads, it may not need to keep track of all the route points that were loaded, it just keeps track of the road segments.

Krótko tłumacząc - track dalej ma 4.5 godziny z nagrywaniem co sekundę. A wspomniana zmiana w firmware ma na celu poprawienie prowadzenia nawigacji na jak najdłuższe odcinki.

I takie małe obliczenie onanisty sprzętowego na podsumowanie:

Gdy jechałem rowerem 2 godziny 45 minut w zróżnicowanym terenie to zostawiłem około 2100 punktów.
4 godziny 30 minut mają 16200 sekund. Zatem takiej jazdy jak najczęściej robię wchodzi:

16200 / 2100 = 7.71
7.71 x 2h45m =
7.71 x (2+45/60) =
7.71 x 2.75 = około 21 godzin na AUTO powinien Garmin zapisać, a to nieco więcej niż możliwość pracy na jednym ładowaniu.

Garmin w instrukcji pisze, że z ustawieniem AUTO śladu, najlepiej co 12 godzin nacisnąć reset (przenosi track do historii).
MOntana 700, Garmin Edge 705, Magellan Explorist 100, TomTom One v1
jurget
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt, 16 maja 2008 11:32

Postprzez miki » Pt, 30 maja 2008 10:36

jurget napisał(a):Gdy jechałem rowerem 2 godziny 45 minut w zróżnicowanym terenie to zostawiłem około 2100 punktów.
4 godziny 30 minut mają 16200 sekund. Zatem takiej jazdy jak najczęściej robię wchodzi:

16200 / 2100 = 7.71
7.71 x 2h45m =
7.71 x (2+45/60) =
7.71 x 2.75 = około 21 godzin na AUTO powinien Garmin zapisać, a to nieco więcej niż możliwość pracy na jednym ładowaniu.

Garmin w instrukcji pisze, że z ustawieniem AUTO śladu, najlepiej co 12 godzin nacisnąć reset (przenosi track do historii).


Edge 705 ma pamięć do 16383 punktów, co daje przy 1 s próbkowaniu właśnie nieco ponad 4,5 h. Przy "Smart Recording" wg Garmina mamy 12 h, czyli z obliczeń wynika, że średnie próbkowanie to ok. 2,6 s. Teraz pytanie jak w rzeczywistości wygląda to "Smart Recording", czy on się trzyma tej średniej 2,6 s, czy też idzie na żywioł i te 12 h to jest minimum, ale może się okazać, że może też być znacznie więcej?
Z tego co napisałeś, w ciągu 2 h 45 min dostałeś 2100 próbek, co daje średni zapis co ok. 4,7 s. Jeśli faktycznie Edge utrzymałby taką średnią to powinno wyjść prawie 21,5 h.
Avatar użytkownika
miki
Bywalec
 
Posty: 140
Dołączył(a): Wt, 22 kwi 2008 8:15
Lokalizacja: Kraków

Postprzez jurget » Pt, 30 maja 2008 14:13

miki napisał(a):Edge 705 ma pamięć do 16383 punktów, co daje przy 1 s próbkowaniu właśnie nieco ponad 4,5 h. Przy "Smart Recording" wg Garmina mamy 12 h, czyli z obliczeń wynika, że średnie próbkowanie to ok. 2,6 s. Teraz pytanie jak w rzeczywistości wygląda to "Smart Recording", czy on się trzyma tej średniej 2,6 s, czy też idzie na żywioł i te 12 h to jest minimum, ale może się okazać, że może też być znacznie więcej?
Z tego co napisałeś, w ciągu 2 h 45 min dostałeś 2100 próbek, co daje średni zapis co ok. 4,7 s. Jeśli faktycznie Edge utrzymałby taką średnią to powinno wyjść prawie 21,5 h.


Smart recording zależy od profilu trasy, jak pojedziesz prostą linią ze stałą prędkością to będzie baaaaardzo mało śladów. Szczególnie wypowiedzieć się mogą ludzie latający liniami lotniczymi z gpsami swoimi i rejestrujący trasy.
Moja trasa była taka sobie, a dokładnie to taka:

http://gpsies.com/map.do?fileId=hugnmjckygoyammc

Podsumujmy wątek - pamięci nie brakuje :-]
MOntana 700, Garmin Edge 705, Magellan Explorist 100, TomTom One v1
jurget
Początkujący
 
Posty: 39
Dołączył(a): Pt, 16 maja 2008 11:32

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Na sportowo

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości