Strona 1 z 2

skąd się biorą błędy w UMP-pcPL

PostNapisane: Wt, 22 sty 2008 0:39
przez stara zientara
najpierw do adminów: albo wyciąć całkiem, albo przykleić :)

Garmin jest firmą nastawioną na zysk (jak każda). Firmy produkujące mapy do Garmina też nie robią tego darmo.

Oczywiste jest, że projekt UMP robi koło pióra producentom map. Garminowi (wbrew pozorom) pośrednio też. Dlaczego? Producenci map kupują od Garmina za ciężkie pieniądze soft do produkcji map+ licencje+dowolnie wybrana wersja spiskowej teorii dziejów :)

UMP-pcPL opiera się na darmowej pracy autorów i (przede wszystkim) podsyłaczy. Za darmową robotę nikt nas po główce pogłaskać nie chce. Co więcej: nie możemy liczyć na wsparcie logistyczne Garmina, bo odbieramy im klientów na oprogramowanie (widocznie napędzanie klientów na sprzęt nie jest istotne). W rezultacie wszelkie błędy w UMP-pcPL musimy likwidować sami.

W związku z powyższym ( :) ) uprasza się użytkowników UMP-pcPL o pomoc w zbieraniu materiałów, a przede wszystkim o wyrozumiałość w zwalczaniu błędów. Tu jest i tak lepiej niż w medycynie. Szybciej znajdujemy lekarstwo na niedomagania mapy... i nie musimy zatwierdzać leku przez 5 lat.

Na koniec podsumuję w prostych, żołnierskich słowach: nie pier*** mi tu, że coś nie pasuje, tylko przesyłać poprawki do mapy. W rezultacie zamiast czekać pół roku na upgrade do "****" (każdy wstawia w cudzysłów, co chce) odbiera się poprawioną mapę następnego dnia. Wiem, ta mapa nadal nie jest idealna. Ale... że zacytuję znanego klasyka filmu.... Nobody is perfect.
Pozdrawiam
Wojtek

Re: skąd się biorą błędy w UMP-pcPL

PostNapisane: Wt, 22 sty 2008 2:59
przez kichu1979
Uwagi ze wszechmiar sluszne, niemniej jednak do jednego chcialbym nawiazac...

stara zientara napisał(a):Na koniec podsumuję w prostych, żołnierskich słowach: nie pier*** mi tu, że coś nie pasuje, tylko przesyłać poprawki do mapy.


... tyle tylko, ze jest pier****lenie i pier****lenie. I zgodze sie, ze ta odmiana ktora dotyczy bledow na mapie powinna polegac na jak najszybszym podeslaniu uwag w formie tekstowej badz tez odpowiednich poprawek.

Natomiast lamenty, ktore dotycza ogolnego nie dzialania mapy na jakims urzadzeniu uwazam za wszechmiar sluszne, tak jak to ostatnio bylo z wyszukiwaniem na nuvi760 czy tez mobile XT. Wady takie jak te uniemozliwiaja korzystanie z UMP w ogole, a wiec sila rzeczy ograniczaja takze potencjal poprawkowy uzytkownikow.

I tutaj lamenty, skargi, uwagi czy jak je tam zwac uwazam za jak najbardziej wskazane... sam na pewien problem zwracalem uwage przez jakis czas i zamknalem sie dopiero po otrzymaniu odpowiedzi, pt. "tak wiemy, znamy, pracujemy nad tym", co mysle wszystkim wyszlo na dobre, bo pozwolilo dosc dokladnie zlokalizowac problem.

Chyba nam wszystkim, dla przyszlosci projektu, powinno zalezec zeby mapa dzialala na jak najwiekszej grupie urzadzen, a nie skonczyla jako "niszowy produkt dla starych odbiornikow".

PostNapisane: Wt, 19 lut 2008 22:42
przez nocnyMarek
A że tak sie spytam ...
czemu na Garniaku nie ma osobnego działu UMP?
Tu leżą jakieś 2 wątki, jeden leży na drodze ;) inny przyklejony do softu ...
jak ktoś z zewnątrz/nowy chce poczytać to ma obowiązkowe zwiedzanie kapliczek, a jak zapytać, to nie wiadomo gdzie ...

A właśnie popytać chciałem.
UMPowcem 'zawodowym' nie zostanę, ale z sympatią się przyglądam ...
Zagłębiać się zbytnio nie zamierzam, ale np. moje okolice
czy takie gdzie nierzadko bywam to niemal białe plamy na UMPie. :wink:
Garmina nie posiadam ale mam pocketa z AM z którym zwykle jeżdżę, mam też datalogger...
i tak sobie myślę, że nieraz żal przejechać nie rejestrując śladu.
Ślad z loggera mogę zapisać w nma, csv i kml, króry będzie najbardzziej przydatny?
Logger notuje pozycje 'jak leci' tak długo jak jest załączony, po wyłaczeniu i ponownym właczeniu
dopisuje kolejne dane w tym samym pliku, będzie z takiego np. ponad 100km śladu w jednym kąsku jakiś pożytek?
W AM mogę dzielić ślady i rejestrować tylko 'obiecujące kawałki'
Jak będzie lepiej, jeden wielki ślad czy te kawałki?
Tak czy inaczej nie mam bieżącego podglądu mapy, wiec nie wiem
czy tylko powielę już istniejącą drogę, czy nagram nową
(choć na razie miałem z 80% szans, że nagram 'dziewicze ślady')
Myślę że lepiej nagrać za dużo niż za mało, mam rację?
Śladów z AM nie skonwertuję, AmConv nie trawi moich ustawień regionalnych,
a muszę mieć takie nie inne, więc będą 'surowe'.
A jak z restrykcjami, na początek chyba nie ma się co nimi przejmować?
Jak odcinki znajdą sie już na mapie, będzie łatwiej napisać/pokazać co i jak.

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 0:22
przez PouchX
nocnyMarek napisał(a):A że tak sie spytam ...
czemu na Garniaku nie ma osobnego działu UMP?


Cenna uwaga... Rada się zastanowi.. ale pewnie tak zrobimy.

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 8:10
przez Artur
nocnyMarek napisał(a):Ślad z loggera mogę zapisać w nma, csv i kml, króry będzie najbardzziej przydatny?


Każdy z tych formatów musimy przerabiać bo me nie czyta żadnego z nich :(
Ale to raczej nie problem - gpsbabel.

nocnyMarek napisał(a):Logger notuje pozycje 'jak leci' tak długo jak jest załączony, po wyłaczeniu i ponownym właczeniu
dopisuje kolejne dane w tym samym pliku, będzie z takiego np. ponad 100km śladu w jednym kąsku jakiś pożytek?


Więcej pracy dla robiącego, bo sprawdza się też to co jest na mapie, ale może być


nocnyMarek napisał(a):W AM mogę dzielić ślady i rejestrować tylko 'obiecujące kawałki'
Jak będzie lepiej, jeden wielki ślad czy te kawałki?


kawałki

nocnyMarek napisał(a):Tak czy inaczej nie mam bieżącego podglądu mapy, wiec nie wiem
czy tylko powielę już istniejącą drogę, czy nagram nową
(choć na razie miałem z 80% szans, że nagram 'dziewicze ślady')
Myślę że lepiej nagrać za dużo niż za mało, mam rację?


masz

nocnyMarek napisał(a):Śladów z AM nie skonwertuję, AmConv nie trawi moich ustawień regionalnych,
a muszę mieć takie nie inne, więc będą 'surowe'.


surowe to nmea - gpsbabel to robi na co chcemy

nocnyMarek napisał(a):A jak z restrykcjami, na początek chyba nie ma się co nimi przejmować?
Jak odcinki znajdą sie już na mapie, będzie łatwiej napisać/pokazać co i jak.


Może być i tak choć ogólnie najszybciej wprowadzane są małe porcje danych (trudniej wziąć się za robotę mając śwadomość, że potrwa to np. kilka dni), a w takich to restrykcje można opisać.

Pozdrawiam
Artur

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 11:09
przez nocnyMarek
Artur napisał(a):kawałki (lepsze)


Czyli chyba zrobię jak planowałem, logger nagra całość, a w AM będę wyłapywał co ciekawsze kawałki.
Przy okazji będą 2 ślady z tych miejsc, łatwiej będzie wykluczyć ewentualne błedy pozycji.

Artur napisał(a):surowe to nmea - gpsbabel to robi na co chcemy


Czyli również ślady z AM4 - w środku to czyste nmea, tylko rozszerzenie pliku inne.

Artur napisał(a):ogólnie najszybciej wprowadzane są małe porcje danych


No tak, ale z miejsc gdzie jeszcze nie ma nic trudno o małe porcje :)
Wczoraj zrobiłem ze 100km z tego z 2/3 nie ma w UMP

A czy w MapSource można w ogóle wyświetlić ślad?
Znalazłem tylko jak go wyklikać :?

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 11:35
przez jgj
nocnyMarek napisał(a):
A czy w MapSource można w ogóle wyświetlić ślad?
Znalazłem tylko jak go wyklikać :?


oczywiście - z garminów wprost, a z am4 po konwersji na czytelny dla mapsource format również.

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 11:42
przez GPS Maniak
nocnyMarek napisał(a):A czy w MapSource można w ogóle wyświetlić ślad?

Zobacz: Plik->otwórz. Jest możliwość wczytania np. pliku *.gpx

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 11:44
przez Zachu
nocnyMarek napisał(a):A czy w MapSource można w ogóle wyświetlić ślad?
Znalazłem tylko jak go wyklikać :?


Można jeśli jest w zjadliwym formacie. Otwórz...

PostNapisane: Śr, 20 lut 2008 23:20
przez nocnyMarek
PouchX napisał(a):
nocnyMarek napisał(a):A że tak sie spytam ...
czemu na Garniaku nie ma osobnego działu UMP?

Cenna uwaga... Rada się zastanowi.. ale pewnie tak zrobimy.


Widzę że już się zastanowiła :)
A czy ten ten wątek też by się tam nie nadał?
A w tym dziale tylko przyklejony wątek-post przekierowujący,
z informacją że UMP ma własny dział?

Re: skąd się biorą błędy w UMP-pcPL

PostNapisane: Cz, 23 paź 2008 13:23
przez Alferek
Odpowiadając na tytuł leciwego już wątku podam autentycznie zauważony przypadek:
"Podsyłacz" tracka podjechał sobie do sklepu na inną ulicę i takiegoż tracka podesłał do UMP. Błąd ten zresztą dawno jest poprawiony w kolejnych aktualizacjach ale takie kwiatki też się mogą zdarzać.
Rzecz dotyczyła nadmorskiej miejscowości Dźwirzyno, które obecnie w miarę przyzwoicie jest już wykreślone. Dlatego ja wolę zrobić główne drogi samochodem, zweryfikować to z mapą i potem rysować przy użyciu podkładu.

Re:

PostNapisane: N, 19 lip 2009 0:24
przez h2o
nocnyMarek napisał(a):A że tak sie spytam ...

UMPowcem 'zawodowym' nie zostanę, ale z sympatią się przyglądam ...
Zagłębiać się zbytnio nie zamierzam, ale np. moje okolice
czy takie gdzie nierzadko bywam to niemal białe plamy na UMPie. :wink:

a co za problem wsiąść w samochód czy na rower i zrobić te okolice. Zapisać ślady, wyedytować POI i podesłać chłopakom do obróbki? Kiedy pojawiłem się na garniaku byłem bardzo sceptyczny wobec projektu UMP a w tej chwili to jest podstawowa mapa jakiej używam. Dopiero jak nie ma czegoś w UMP to przełączam pomiędzy CNE 2008, CNE 2009.11 czy GPMama 2008.1. Jako "podsyłacz" dodałem nieistniejące drogi czy nawet ostatnio małą wioskę z numerami domów i nazwami ulic. Co ciekawe wg GPMapy to są tylko polne drogi, CNE 2008 już rozróżnia drogi utwardzone od polnych, zna ich nazwy i pokazuje zabudowę. Na UMP w tej chwili widać tylko lasy i jeziorka ;-) Ale za chwilę się pojawi. UMP ma tą przewagę nad komercyjnymi mapami, że jest "przejechany". W UMPie są rzeczy, który na próżno szukać w mapach komercyjnych. Są lasy, małe jeziorka, wioski, cieki wodne, mokradła i szlaki. Ale zaletą Garmina jest możliwość pracy z wieloma mapami a tych jest bez liku ;-) Dla kierowców polecam wbudowaną navteqa i UMPa właśnie.Dlatego stawiam krzyżyk na GP Mapie, chyba że zrobią w końcu porządną TOPO i chłopaki tu zawyją z radości na 20 stron to kupię. Tymczasem UMP jest również TOPO i ma więcej "pracowników" niż IMAGIS ;-) Gdzieś na stronie GPS Mianiaka są warstwice jakby ktoś pytał ;-)

Ale wracając do tematu.
Apel do podsyłaczy - weryfikujcie te fotoradary. Często w jednym miejscu jest FS, FP, KD. Nie zgadzają się pozycje ze stanem faktycznym. Ktoś zapisuje położenie 100-200 metrów od celu ;-)

Dokładność:
mam problem. Mam nuvi 255WT i nie jest dokładne. Ta sama droga tylko na powrót, a już mi rysuje inny ślad. Natomiast w małych miejscowościach gdzie jest dużo skrętów powstają trójkąty i ślad nie nadaje się do niczego, np. alternatywny przejazd przez małe miasteczko. Mam sobie kupić Oregona czy cóś? ;-)

Ronda:
Czy można się przyłożyć to tych rond? Niektóre skrzyżowanie o ruchu okrężnym krzyżują się z 6 ulicami.... I mogli byście się wreszcie doszkolić z przepisów i uwzględniać skrzyżowania warunkowe! To te żółte, kwadratowe znaki z jedną grubą kreską, która obwieszcza pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowanie. Aktualnie pojawiają się kwiatki, za 2km w lewo, a mapa pokazuje w że masz jechać w prawo ;-)

Re: Re:

PostNapisane: N, 19 lip 2009 9:50
przez wopozka
h2o napisał(a):
Dokładność:
mam problem. Mam nuvi 255WT i nie jest dokładne. Ta sama droga tylko na powrót, a już mi rysuje inny ślad. Natomiast w małych miejscowościach gdzie jest dużo skrętów powstają trójkąty i ślad nie nadaje się do niczego, np. alternatywny przejazd przez małe miasteczko. Mam sobie kupić Oregona czy cóś? ;-)

Nagrywaj ślady bez przyciągania do ulic to po pierwsze, a po drugie oregon nic nie pomoże, błędy tego typu są wliczone w działanie gpsa. Nigdy nie będzie tak samo, róznice +- kilkadziesiąt metrów nie są czymś niezwykłym.

h2o napisał(a):Ronda:
Czy można się przyłożyć to tych rond? Niektóre skrzyżowanie o ruchu okrężnym krzyżują się z 6 ulicami....

To znaczy co niby z tymi rondami mamy zrobić?

h2o napisał(a):I mogli byście się wreszcie doszkolić z przepisów i uwzględniać skrzyżowania warunkowe! To te żółte, kwadratowe znaki z jedną grubą kreską, która obwieszcza pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowanie. Aktualnie pojawiają się kwiatki, za 2km w lewo, a mapa pokazuje w że masz jechać w prawo ;-)


To znaczy co, mamy ci znak droga z pierwszeństwem postawić, bo znowu niebardzo rozumiem co masz na myśli. Daj przykład takiego punktu.

Re: Re:

PostNapisane: N, 19 lip 2009 14:17
przez Krzywoj
h2o napisał(a):Dokładność:
mam problem. Mam nuvi 255WT i nie jest dokładne. Ta sama droga tylko na powrót, a już mi rysuje inny ślad. Natomiast w małych miejscowościach gdzie jest dużo skrętów powstają trójkąty i ślad nie nadaje się do niczego, np. alternatywny przejazd przez małe miasteczko. Mam sobie kupić Oregona czy cóś? ;-)
Nie wiem jak jest zdokładnością i czułością Nuviego, bo ślady zbieram Vistą, ale myślę, że zasady są podobne. Bardzo ważna jest pogoda. Jeśli jest zachmurzenie, a ślad zbieram w terenie zalesionym, gdzie warunki widoczności satelitów są znacznie gorsze, to ślad zaczyna pływać i niestety ląduje do kosza. Dla celów UMP wykorzystuję tylko ślady zbierane w dobrych i bardzo dobrych warunkach pogodowych.

Re: skąd się biorą błędy w UMP-pcPL

PostNapisane: N, 19 lip 2009 20:24
przez h2o
Odpowiem hurtem. Nuvi przy kiepskiej pogodzie czy w lesie ma dokładność od 14 do 31m. W podobnych warunkach Oregon 300 miał od 3-4 do 9-11m. Oregon zapisywał więcej węzłów dzięki czemu nie powstawały zygzaki ;-) No a do tego oregon ma kompas i mapa się obraca razem z tobą. Nuvi musi jechać ;-)

Przykład łamanego jest tu http://prawojazdy-slawek.pl/nauka/tematy/lamane.html
Nagrywaj ślady bez przyciągania do ulic to po pierwsze, a po drugie oregon nic nie pomoże, błędy tego typu są wliczone w działanie gpsa. Nigdy nie będzie tak samo, róznice +- kilkadziesiąt metrów nie są czymś niezwykłym.

Tak, kiedy nagrywam nie mam aktywnej trasy - po prostu włączona nawigacja z widokiem mapy, oczywiście oram puste pole UMP ;-)

PS. Propos dokładności mojej miejscowości. To w moim rodzinnym mieście wg. UMPa nie ma 80% ulic ;-)