Geneza mapy została omówiona w tym poście:
viewtopic.php?p=139399#p139399Przypomnę, chodzi o wizualne uszczegółowienie komercyjnej mapy "Turystyka_PL" w zakresie ścieżek leśnych.
Koledzy, którzy uprawiają turystykę za naszą południową granicą zapewne znają podobne rozwiązanie - poza komercyjną Topo Slovakia, mamy do dyspozycji mapę
LESNÉ CESTY PRE GPS GARMINProszę jednak przedwcześnie się nie cieszyć. Mapa "Ścieżki_PL" jest w okresie niemowlęctwa i na pewno trochę wody w Sanie upłynie, zanim mapa osiągnie przyzwoity poziom jeżeli chodzi o ilość kompleksów leśnych objętych uszczegółowieniem. Zaletą mapy z kolei będzie to, że przy ustalaniu kolejności obszarów do uszczegółowienia
nie będę się kierował własnymi preferencjami, lecz będę nasłuchiwał oczekiwań użytkowników.
Założenia projektu są następujące:
* na treść nakładki składają się przede wszystkim drugorzędne drogi leśne i przecinki, których brak na mapie podstawowej, co zapewnia jej pełną kompatybilność wizualna z mapą "Turystyka_PL",
* nakładka obejmuje wyłącznie kompleksy leśne plus ewentualnie ich najbliższe otoczenie,
* nakładka nie jest routowalna
* dane mapowe pochodzą z wektoryzacji map topograficznych
(mojej, a dla północy Polski dane będą od Michała Rybickiego)W ramach prób i testów przygotowałem dwa pełne kompleksy leśne:
* Kampinos
* Białowieża
Dla testów terenowych przygotowałem też wschodnią część Puszczy Noteckiej.
Oto efekty w odbiorniku. Na lewo mapa "Turystyka_PL", na prawo mapa "Turystyka_PL" + "Ścieżki_PL".
EDIT:Kilka słów dla tych kolegów, którzy są zainteresowani udzieleniem pomocy ....
Oczywiście najlepszym źródłem danych
(w sensie najpewniejszym) są ślady. Skoro jednak mówimy o uzupełniającej nakładce leśnej trudno się spodziewać że zostanie ona stworzona w takim właśnie systemie. Nie oszukujmy się. Nikt nie jest w stanie przejść
(w sensie, że nuda) wszystkich dróg i przecinek określonego kompleksu leśnego. Siłą rzeczy jednym ze źródeł informacji będą mapy rastrowe i to w dużej mierze mapy topograficzne, które w polskich warunkach niestety nie grzeszą aktualnością, o czym warto pamiętać również przy późniejszym korzystaniu z nakładki.
Podstawową ideą nakładki jest wizualna kompatybilność z mapą Turystyka_PL, zatem podkład rastrowy - nawet najlepszy - to nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze informacja o "pokryciu" siatką drogową mapy Turystyka_PL. Problem w tym, że tej mapy dzisiaj (09-03-2012) praktycznie nikt jeszcze nie ma, a na dodatek nawet jeżeli będzie miał, to raczej nie wczyta jej do MapEdita, ponieważ mapa jest w formacie NT.
Chciał nie chciał, potrzebna będzie moja pomoc, polegająca na przygotowaniu podkładów będących rastrowym zsumowaniem mapy rastrowej z danymi Emapy.
Przykład: kolega chce uzupełnić siatkę dróg gruntowych w Beskidzie Śląskim. Podsyała do mnie podkład, z którego chce korzystać (np. rastrowa mapa turystyczna wydawnictwa Compass), na którą ja dogrywam siatkę drogową Emapy, po czym całość rasteryzuję i odsyłam wraz z pustym plikiem wektorowym mp. Oto efekt w MapEdit:
Fioletowe linie oznaczają elementy (drogi) istniejące na mapie Tursytyka_PL. Teraz wystarczy tylko doklikać "kilka" brakujących kresek i po sprawie
Trochę to oczywiście będzie trwało ....
Kilka uwag:
* Mapa z przyczyn techniczno technologicznych nie może zapewnić kompatybilności z mapą podstawową w zakresie routingu. Z jednej strony szkoda, z drugiej to niesamowicie ułatwia "klikanie", ponieważ nie musimy zbytnio przejmować się precyzją jak też nie musimy stawiać wspólnych węzłów na drogach. Byle tylko było widać kreski
* Brak routingu to również możliwość wykozrystania danych z nierotowalnych map np: Topo_PL_100 czy map Michała Rubickiego, bowiem łatwiej będzie czasami usuwać nadmiar kresek niż je dodatkowo klikać.
* Jeżeli ktoś nie miał styczności z MapEditem przypominam, że rysowanie zaczynamy od zdefiniowania rodzaju obiektu:
Koniec kreślenia kreski następuje albo przez okno kontekstowego Menu (prawy przycisk myszy) albo przez naciśniecie Enter, po czym pojawia się małe okienko z pytaniem o nazwę obiektu (ulicy), co ignorujemy naciskając Enter, po czym wybieramy TYP obiektu.
UWAGA: Mapa ma charakter stricte orientacyjny i uzupełniający, zatem nie cudujemy z kategoriami dróg. Wszystkie drogi (także gruntowe - kreślone przerywanymi liniami) przyjmujemy jako 0x0001 Autostrada. Ewentualne ścieżki i przecinki (dukty) leśne kreślimy obiektem 0x0004. Oba obiekty są dobrze widoczne w MapEdicie, dlatego je polecam. Oczywiście na mapie końcowej będzie to wyglądało nieco inaczej
Oto jak Autostrada wygląda w MapEdit:
Wyraźnie. Trudno to przeoczyć. A tak to wygląda po wyłączeniu rastrowego podkładu:
Na koniec jedna
ważna uwaga. Mapa ma być kompatybilna wizualnie z Tyrystyką_PL, a nie z mapą rastrową. Zatem potrzeba trochę improwizacji. Ewentualne rozbieżności pomiędzy podkładem rastrowym, a siatką drogową Emapy rozstrzygamy na korzyść tej drugiej, co widać wyraźnie na przykładzie poniżej. Domalowane - brązowe - drogi na południe od Dębowca są "dociągnięte" do fioletowych dróg z Emapy: