Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.

Moderatorzy: Spider, Magnoom, GPS Maniak

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez GPS Maniak » Pt, 17 lut 2017 13:08

septimus19 napisał(a):@roro podany przez Ciebie wzór wykracza poza ramy tego forum

Sądzisz że to pierwsza garniakowa dyskusja na ten temat? Mylisz się. A te dyskusje biorą się z tego, że z takich właśnie obliczeń i takich pojęć jak ciśnienie otoczenia i ciśnienie barometryczne (trochę nieszczęśliwa nazwa) "od zawsze" korzystały ręczniaki Garmina.

septimus19 napisał(a):@GPSManiak Według mnie Fenix nie rozpozna żródła spadku ciśnienia i profil baro może działać tylko jak zwykły baromert stojąc w miejscu.Innej opcji nie ma.

Tak jest w Suunto, a ponieważ przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka, stąd Twoje przekonanie że inaczej nie można. :D

OK. Odpuśćmy sobie "mądre" algorytmy, czujniki ruchu, akcelerometry.
Pozostańmy przy jednym czujniku: GPS
Czy już zaczynasz czuć bluesa? :wink:

Jeżeli nie, to wyobraź sobie sytuację że włączasz "aktywność" (np. wędrówka) w której masz aktywny GPS. Jednocześnie masz ustawioną automatyczną kalibrację wysokości.
Co zatem wie odbiornik/zegarek?
- zna ciśnienie otoczenia (zmierzone czujnikiem barometrycznym)
- zna wysokość (korygowaną GPSem).
A zatem może wyliczyć aktualne ciśnienie zredukowane? Oczywiście że może.
No i dalej: Znając zmiany ciśnienia otoczenia (z czujnika barometrycznego) i zmiany wysokości (z wysokościomierza korygowanego GPSem) można wyliczyć zmiany ciśnienia zredukowanego, niejako "odrzucając" zmiany wynikające ze zmian wysokości?

Mam rację? W urządzeniu wyposażonym w GPS można połączyć pomiar wysokości z analizą trendu ciśnienia zredukowanego? Oczywiście że można. :D

OK. Bez GPSu jest trudniej. Łatwiej też o pomyłki, ale przecież tempo zmian ciśnienia, charakterystyka tyk zmian, informacje z akcelerometru, to wszystko powoduje że zegarek z dużym prawdopodobieństwem potrafi się zorientować z jakiego powodu zmienia się ciśnienie. Zauważ, że film z windy jest na to najlepszym dowodem :!:

Twoim zdaniem Fenix3 zachowywał się w windzie nieprawidłowo. Dlaczego? Otóż dlatego, że przyjąłeś błędne założenie, że "wzorcowe" jest zachowanie Suunto i że inaczej nie można. Że jedynym rozwiązaniem jest bardzo prosty, ale niestety dość ułomny zero jedynkowy (albo alti albo baro) system znany Tobie z Suunto. A jest dokładnie odwrotnie. Film z windy pokazuje, że przynajmniej w niektórych przypadkach zegarek nawet bez włączonego GPSu potrafi rozpoznać czy następuje zmiana wysokości czy zmiana zredukowanego ciśnienia.

Jak wspomniałem wcześniej - nie mam windy. Ale mam do pokonania "per pedes" 4 piętra, a ponieważ w Fenixie3 korzystałem z funkcji śledzenia aktywności wiem jakie są fakty. Kiedy wychodziłem z domu, zegarek na koniec dnia pokazywał, ze pokonałem wzwyż właśnie 4 piętra. Czasami się mylił i pokazywał 3, lub 5. Ale zawsze to działało. Bez żadnego przełączania trybów alti/baro, bo tego w Fenixie3 nie ma. Z drugiej strony trendy ciśnienia też były prawidłowe (fotka wyżej). Znów bez żadnych trybów alti/baro. Czary? Nie. Tak po prostu działa nowoczesny zegarek. Zegarek nafaszerowany czujnikami i "mądrymi" algorytmami.

Możesz przyjąć te fakty do wiadomości. Możesz też ich nie przyjmować nadal żyć w przekonaniu że "się nie da" i że Fenix3 nie rozróżnia windy od burzy. Mnie tam wsio rawno. Ja swoje wiem. :D

EOT.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez septimus19 » Pt, 17 lut 2017 13:14

@GPSManiak Barometr działa tylko stojąc w miejscu i praw fizyki nie zmienisz. Pomyśl logicznie jedziesz windą i cos tam, blokuje czujnik ciśnienia to jak zmierzysz wysokość ??
Edge 705-zepsuty Oregon 550 HOLUX TwoNaw Sportiva. Fenix 1. Touring. Edge 1000 Mapy- DMU25 Geoportal CZ.INSPIRE. CykloAtlas. OSM.
septimus19
Bywalec
 
Posty: 405
Dołączył(a): Śr, 18 lut 2009 9:41

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez roro » Pt, 17 lut 2017 13:15

septimus19
W zasadzie do określenia trendu pogody wystarczy "merdanie" strzałki,
często merdająca strzałka może wskazywać zbliżającą się burzę.
Oczywiście interpretacja zmian ciśnienia zredukowanego do poziomu morza
powinna uwzględniać porę roku i obserwację aktualnej pogody.
roro
Bywalec
 
Posty: 895
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez septimus19 » Pt, 17 lut 2017 13:29

@roro to merdanie to już musisz sobie sam zinterpretować :D
Edge 705-zepsuty Oregon 550 HOLUX TwoNaw Sportiva. Fenix 1. Touring. Edge 1000 Mapy- DMU25 Geoportal CZ.INSPIRE. CykloAtlas. OSM.
septimus19
Bywalec
 
Posty: 405
Dołączył(a): Śr, 18 lut 2009 9:41

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez roro » Pt, 17 lut 2017 13:32

W niektórych urządzeniach zmiany ciśnienia są interpretowane... ikona chmurki, czy ikona słoneczka.
roro
Bywalec
 
Posty: 895
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez Marko » Pt, 17 lut 2017 13:36

roro napisał(a):W niektórych urządzeniach zmiany ciśnienia są interpretowane...

Chłop wychodzi na pogodę, a baba na deszcz ;-)
Oregon 700, eTrex 30x, Tempe
Avatar użytkownika
Marko
Garniak
 
Posty: 6216
Dołączył(a): Pt, 12 wrz 2008 10:18
Lokalizacja: Skoczów

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez septimus19 » Pt, 17 lut 2017 13:37

:D Jak jest noc polarna to będzie słoneczko roro ?
Edge 705-zepsuty Oregon 550 HOLUX TwoNaw Sportiva. Fenix 1. Touring. Edge 1000 Mapy- DMU25 Geoportal CZ.INSPIRE. CykloAtlas. OSM.
septimus19
Bywalec
 
Posty: 405
Dołączył(a): Śr, 18 lut 2009 9:41

Re: Fenix3 / 3HR / EPIX w turystyce: Kursy, Waypointy etc.

Postprzez GPS Maniak » Pt, 17 lut 2017 20:32

A miałem już niczego nie tłumaczyć, ale zarzucanie mi braku logiki to gorzej niż nadepnięcie na odcisk :wink: :lol:

septimus19 napisał(a):@GPSManiak Barometr działa tylko stojąc w miejscu i praw fizyki nie zmienisz.

Oczywiście że nie zmienię praw fizyki. Problem w tym, że wszystko to o czym pisałem jest jak najbardziej zgodne z prawami fizyki. Na dodatek to są naprawdę proste zagadnienia, trzeba się tylko nad tym "nieco pochylić" i zrozumieć w zasadzie jedną podstawową, czy raczej dwie kwestie :wink: Pierwsza jest taka, że to co jest mierzone przez czujnik (nie ważne jaki), to jedno, a to co widzisz na wyświetlaczu to może być zupełnie inna bajka.
Druga sprawa z którą trzeba się pogodzić, to fakt, że ciśnienie otoczenia, a ciśnienie zredukowane to też mogą być zupełnie różne bajki :D

septimus19 napisał(a):Pomyśl logicznie

Zaufaj mi. Jestem wyjątkowo logicznym gościem. Na dodatek całkiem niezłym matematykiem, a na studiach miałem meteorologię :wink:
septimus19 napisał(a): jedziesz windą i cos tam, blokuje czujnik ciśnienia to jak zmierzysz wysokość ??

Gdyby coś nagle zablokowało, wyłączyło czujnik ciśnienia, to oczywiście pomiar zmiany wysokości byłoby niemożliwy. Tu się z Tobą zgadzam. Ale co to wspólnego z naszą dyskusją? Przecież ja nigdzie nie pisałem że CZUJNIK NIE DZIAŁA. Pisałem, że wykres ciśnienia (zredukowanego) jest constans.
Sądzę, że problem bierze się z tego:
septimus19 napisał(a):@GPSManiak Wydaje mi się że to nie ma znaczenia czy zegarek pokazuje ciśnienie otoczenia czy z poziomu morza.

Wydaje mi się, że znasz temat, ale w tym wątku, jakby nie czujesz bluesa. Nie czujesz na czym polega różnica między tymi wartościami, czym różnią się np. wykresy ciśnienia otoczenia i ciśnienia zredukowanego oraz o jakim wykresie ja mówię i jaki w końcu wykres wyświetla Epix i Fenix3 w widżecie "Barometr", a oba zegarki wyświetlają moim zdaniem wykres ciśnienia zredukowanego. W efekcie jeżeli system działa prawidłowo - zmiana ciśnienia spowodowana jazdą windą powinna być zinterpretowana jako zmiana wysokości, a nie jako zmiana ciśnienia zredukowanego, a zatem widżet "Barometr" powinien pozostać płaski, gdyż ciśnienie (zredukowane) się nie zmienia. Wniosek: w kontekście omawianego filmu system oraz widżet "Barometr" Fenixa3 działa prawidłowo, a Epixa błędnie.

Dlaczego? Może spróbuję tak:
1. W meteorologii podstawą do analiz pogodowych jest trend ciśnienia względnego/zredukowanego, przeliczonego do poziomu morza, dzięki czemu unikamy błędów związanych z wysokością, więc dobre urządzenie do analiz pogodowych powinno operować takim właśnie ciśnieniem i takim wykresem (przynajmniej opcjonalnie), ale ...
2. Czujnik jako czujnik nie mierzy ciśnienia zredukowanego. Ciśnienie zredukowane - przy znanej wysokości i temperaturze - można wyliczyć. Czujnik natomiast mierzy ciśnienie otoczenia (bezwzględne). Teraz przeanalizujmy mały przykład: powiedzmy że zmierzone ciśnienie wynosi 1000 hPa
3. Kalibrujemy wysokościomierz zgodnie z naszą wiedzą, mapą czy czym tam jeszcze: 80m
4. Zakładając jakąś umowną temperaturę (powiedzmy 20°C), zegarek jest w stanie wyliczyć ciśnienie względne: 1009.3hPa
5. UWAGA to właśnie ciśnienie, ciśnienie zredukowane czyli ciśnienie o wartości 1009,3 hPa zegarek (na pewno robi to Fenix3, a o ile pamiętam robi też Epix) wrzuca na wykres widżetu :!:
6. Wsiadasz do windy. Jedziesz w górę. Powiedzmy 20m, czyli z 80, jedziesz na wysokość 100m
7. Czujnik ciśnienia jako że NIE JEST ZABLOKOWANY :D rejestruje spadek ciśnienia. Ciśnienie spada z 1000 do poziomu 997,7 hPa (wartości prawdziwe, odpowiadające przykładowi).
8. Czujnik "nie wie" co się stało. Czujnik niczego nie wyświetla. Czujnik tylko zmierzył zmianę ciśnienia otoczenia. Interpretacją tego pomiaru zajmuje się system.
9. Informacja o zmianie ciśnienia otoczenia trafia do systemu i poddawana jest analizie, obróbce, obliczeniom. System ma teraz dwie możliwości:
a) albo uzna że wysokość jest stała (tryb baro), a spadek ciśnienia jest spowodowany zmieniającą się pogodą i wówczas system wykona nowe obliczenia ciśnienia zredukowanego dla wysokości 80m, co da wynik 1007hPa i tę wartość naniesie na wykres oraz tę wartość uwzględni w trendzie ciśnienia (cały czas mowa o trendzie ciśnienia zredukowanego) - wówczas wykres (ciśnienia zredukowanego) poleci w dół.
b) albo wręcz przeciwnie - (tryb alti) system uzna że spadek ciśnienia nie jest spowodowany warunkami atmosferycznymi, lecz zmianą wysokości. W takim przypadku system nie wykonana wyliczenia nowego ciśnienia zredukowanego, ale przeliczy wysokość. W efekcie wykres ciśnienia (zredukowanego) będzie constans.

Zobaczmy bardziej obrazowo jak to może wyglądać:
Startujemy:

Nowy-4.jpg

Jedziemy na górę. Ciśnienie (otoczenia) spada. System "się myli" i zakłada że jest to związane ze zmianą pogody. Będzie tak:

Nowy-6.jpg

Jak widać ciśnienie zredukowane też spadło. Wykres na widżecie poleci w dół. :!:

Druga opcja. System prawidłowo rozpoznaje przyczynę spadku ciśnienia (otoczenia). Wie że to wynik zmiany wysokości. Skąd? - o tym niżej. Będzie tak:

Nowy-2.jpg

Zauważ że przed ruszeniem windy masz ciśnienie (zredukowane) 1009,3 hPa, a po podjechaniu na górę - jeżeli system prawidłowo rozpozna sytuację - nadal masz ciśnienie 1009,3 hPa :D I to jest właśnie to o czym pisałem :!: W konsekwencji wykres ciśnienia (zredukowanego) powinien być płaski jak stół, pomimo że ciśnienie otoczenia spadło. Czujesz bluesa? Nikt nie mówi że ciśnienie (to mierzone czujnikiem) się nie zmienia. Owszem zmienia się. Tyle tylko, że zegarek może ten spadek ciśnienia zinterpretować na dwa sposoby:
- albo jako spadek ciśnienia zredukowanego (bo zmienia się pogoda),
- albo jako wzrost wysokości

Logiczne? Logiczne! Tu nie ma żadnej ściemy. Wszystko proste jak drut. No i całkowicie zgodne z prawami fizyki. :D

Nawiasem mówiąc w Suunto masz dokładnie to samo. Tyle, że w Suunto korzystając z ręcznych trybów alti/baro narzucasz zegarkowi co ma przeliczać. Moim zdaniem raczej "upierdliwe", niż "wzorcowe" :wink:

W Garminie wybór trybu alti/baro (trzymajmy się tej nomenklatury dla jasności obrazu) jest automatyczny. Zegarek sam decyduje co zmieniać: wysokość czy ciśnienie zredukowane, a to wydaje się dla użytkownika dużo wygodniejsze. Pytanie: Na ile to się udaje? W Epixie działa to "tak sobie". Jeżeli chodzi o Fenixa3, w większości przypadków działa to prawidłowo.

Od początku masz wątpliwości czy zegarek, a dokładniej Fenix3 może rozpoznać przyczynę spadku ciśnienia, a wręcz stawiasz tezę że to niemożliwe. :D Oczywiście nie znamy tajników Garmina, ale jeżeli wysilimy trochę wyobraźnię, dwa przypadki wydają się dość łatwe do rozwiania tych wątpliwości:
* Pierwszy, o którym już pisałem: Jeżeli jest aktywny GPS i znana jest na tej podstawie wysokość, nie ma problemu z ustaleniem co się zmienia: pogoda czy wysokość, czy może obie rzeczy na raz.
* Podczas jazdy windą, podczas wchodzenia po schodach, a może nawet podczas Twojego podjazdu na Górę Świętej Anny :mrgreen: następuje tak szybki spadek ciśnienia, jaki w naturze się nie zdarza. W takiej sytuacji automatyczny wybór trybu "alti" jest łatwizną. Napisanie takiego algorytmu, który uzna szybką zmianę ciśnienia, za wynik zmiany wysokości i który w efekcie przeliczy wysokość, a nie przeliczy ciśnienia zredukowanego to zadanie dla ucznia pierwszej klasy technikum informatycznego. Naprawdę.

Do tego zapewne też dochodzi analiza pomiarów z akcelerometru. Ale to już gdybanie.
Tak czy inaczej to jest możliwe, a co najważniejsze Fenix3 robi to naprawdę dobrze, czego film z windy jest najlepszym dowodem :mrgreen:

--------------------------
(w przykładzie skorzystałem z kalkulatora z tej strony: http://stacjepogody.waw.pl/kalkulator_cisnien.php )
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez septimus19 » So, 18 lut 2017 4:48

@ Lechu z tą logiką mnie poniosło, sorki.

Musimy napisać protokół rozbieżności.

Czy zegarek na podstawie ciśnienie barometrycznego ,trzymajmy się nomenkaltur Garmin rozpozna pogodę nie sądze.Jest to tylko ciśnienie skorygowane przez wysokość.

Z tego co napisałeś wnioskuję że ustawienia w Fenixie3, są altimetryczne ,takie ustawienia sa też w Fenixie 1, i alti/baro pracuje jak wysokościomierz-pisałem od samego początu że w windzie jest potrzeby wysokościomierz. Jeżeli tak jest to pełna zgodność :D Tu wykres ciśnienia jest constans. Trochę pobieżnie czytam ,ciągły brak czasu.

Cały czas myslałem że facet w windzie porównuje zagarki w takich samych ustawieniach -BARO. Jaki sens ma takie porównanie ?

Profil baro do sledzenia zmian ciśnienia związanych z pogodą tylko ma zastosowanie jeżeli zegarek jest na tej samej wysokości,przez dłuższy czas. I tu aktywuje się alarm burzowy w Suunto.
Nie wiem jak w Epixie będzie z tym alarmem-jak pisałem tam ustawienia alti/baro są dziwne i bardzo uproszczone. Ciśnienie barometryczne powinno go aktywować.

Dlaczego uważam że w Suunto są wzorcowe . Jest tryb baro/alti i są profile- alti czyli wysokościomierz stosujemy go w czasie przemieszczanie w pionie. Profil baro do śledzenia pogody, nie przemieszczamy się. I tego nie ma w Garminie- profil auto ,sam rozpoznaje ruch w pionie i zmienia na alti lub baro. Dla mnie jest to logiczne i bardzo praktyczne. I tu uwaga :D w Epixie jest automatyczna wspinaczka ,czy to jest profli auto z Suunto ,chyba tak, jeszcze tego nie wiem.

Góra Św Anny. W czasie podjazdu tam mam w Suunto profil baro i dlatego ten alarm burzowy. Dlaczego uważasz ze to jest jakaś ekstremalna zmiana ciśnienia ? Nie sądze.
Jak już pisałem ,Suunto mi alrmował burzę w profilu alto, we wrześniu w górach ,ale to chyba bug.
Tu nie zmienie zdania, nie wydaje mi się że np. akcelerometr ingeruje w działanie czujnika ciśnienia .\\

p.s. Jaki to jest automatyczny w Garminie wybór trybu alti/baro ? Gdzie to jest w ustawieniach ? w Suunto jest wybór profilu alti lub baro i auto tez :D
Załączniki
20170218_065853 (640x360).jpg
Edge 705-zepsuty Oregon 550 HOLUX TwoNaw Sportiva. Fenix 1. Touring. Edge 1000 Mapy- DMU25 Geoportal CZ.INSPIRE. CykloAtlas. OSM.
septimus19
Bywalec
 
Posty: 405
Dołączył(a): Śr, 18 lut 2009 9:41

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez roro » So, 18 lut 2017 13:18

Trudna sprawa :(
Wartość "ciśnienia otoczenia" praktycznie jest nam zbędna, gdyż podczas wędrówki ciśnienia atmosferyczne może ulegać
zmianie z powodu warunków atmosferycznych jak również z powodu zmiany wysokości n.p.m ( jednocześnie).
Na podstawie "ciśnienia barometrycznego" oprogramowanie odbiornika może rozróżnić, czy powodem zmiany są zmiany atmosferyczne,
czy zmiana wysokości n.p.m.

Chyba się zgodzisz, że tryb baro ma za zadanie uwzględnianie zmian pogody, tryb alti reaguje na zmianę wysokości.

W Twojej wypowiedzi są sprzeczności:
Napisałeś : "Góra Św Anny. W czasie podjazdu tam mam w Suunto profil baro i dlatego ten alarm burzowy"
czyli zegarek w profilu baro uznał, że zmiana ciśnienia nastąpiła ze względu na zmiany atmosferyczne a w innym zdaniu napisałeś:
"Czy zegarek na podstawie ciśnienie barometrycznego ,trzymajmy się nomenkaltur Garmin rozpozna pogodę nie sądze.
Jest to tylko ciśnienie skorygowane przez wysokość".

Odbiornik podczas podjazdu zmieniał położenie pod względem wysokości n.p.m., ale w trybie baro uznał zmiany ciśnienia
jako zmiany atmosferyczne a nie jako zmianę wysokości n.p.m.
roro
Bywalec
 
Posty: 895
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez GPS Maniak » So, 18 lut 2017 13:23

septimus19 napisał(a):Czy zegarek na podstawie ciśnienie barometrycznego ,trzymajmy się nomenkaltur Garmin rozpozna pogodę nie sądze.Jest to tylko ciśnienie skorygowane przez wysokość.

Jeżeli patrzysz na to z perspektywy pojedynczego pomiaru, to faktycznie ciśnienie barometryczne jest niczym innym jak ciśnieniem skorygowanym przez wysokość. Prosta zależność. Ale zobacz jak ta prosta zależność wpływa na "trend ciśnienia" w dynamicznych warunkach wysokościowych - np. podczas jazdy windą.

Jedziesz windą, spada ciśnienie otoczenia, sam stoisz na stanowisku że:
septimus19 napisał(a):w windzie jest potrzeby wysokościomierz

Ja powiedziałbym Inaczej: Trzeba - na podstawie spadku ciśnienia - wyliczyć nową wysokość. Niby to samo, a jednak jest zasadnicza różnica. :D
Sam w innym wątku pisałeś że w odbiorniku jest tylko jeden czujnik. No właśnie. To są sprawy powiązane, a pojęcie "wysokościomierz" czy "barometr" są w pewnym sensie pojęciami umownymi. Tak naprawdę nic takiego nie istnieje. Jest tylko czujnik ciśnienia otoczenia. Do tego dochodzi kwestia interpretacji wyników pomiarów pochodzących z tegoż czujnika. Tyle i tylko tyle.

Jedziesz windą spada ciśnienie (otoczenia). Czujnik to wykrywa, a odbiornik ten spadek ciśnienia rejestruje. Nic tego faktu nie zmieni. Ciśnienie spadło i zostało zarejestrowane. Gdyby prognozowanie pogody odbywało się na bazie tego właśnie ciśnienia zegarek:
- pokazałby strzałki trendu ostro w dół
- wywołałby alarm burzowy.
Ale - prawidłowo działający - zegarek tego nie zrobi.
Dlaczego? Bo przeliczy wysokość, po czym:
roro napisał(a): w wewnętrznych obliczeniach do celów określenia stanu pogody powinien korzystać ze wzoru: ciśnienie QNH = ciśnienie lokalne( QFE) + wysokość n.p.m : 8,5m,

O to właśnie chodzi. Mimo że ciśnienie otoczenia spadło, zegarek korygując te zmiany ciśnienia (otoczenia) o zmiany wysokości nie uwzględni tego ani w trendzie ani przy wywoływaniu alarmu burzowego. Czyli inaczej mówiąc - prognozowanie pogody odbywa się, a przynajmniej w dobrze zaprojektowanym urządzeniu powinno się odbywać w oparciu o ciśnienie, a dokładniej w oparciu o trend ciśnienia - barometrycznego, a nie w oparciu o trend ciśnienia otoczenia.

Dzięki temu właśnie - podczas jazdy windą:
- owszem czujnik zegarka jak i sam zegarek rejestruje spadek ciśnienia (otoczenia), ale
- zegarek nie traktuje tego jako załamanie pogody, bo korygując wysokość, "widzi" że ciśnienie barometryczne jest constans.

REASUMUJĄC - w pewnym uproszczeniu - zegarek przy spadku ciśnienia:
1. albo przelicza wysokość, pozostawiając ciśnienie zredukowane constans,
2. albo przelicza ciśnienie zredukowane, pozostawiając constans wysokość.
Tak to po prostu działa. Nie ma tu żadnego "wysokościomierza" ani żadnego "barometru". Jest tylko "podjęcie decyzji" czy obliczenia wykonać wg schematu 1 czy wg schematu 2:
- W Suunto może to być ręczne wymuszenie sposobu obliczeń - te ulubione przez Ciebie "profile" :wink: albo tryb AUTOMATIC
- W Fenix3 i Epix tylko i wyłącznie tryb automatyczny.

WSZYSTKO W TYM TEMACIE

septimus19 napisał(a):Z tego co napisałeś wnioskuję że ustawienia w Fenixie3, są altimetryczne ,takie ustawienia sa też w Fenixie 1,

Jeżeli chodzi o ustawienia: Fenix3=Epix. To dokładnie to samo rozwiązanie. Tu nie ma żadnych ustawień typu "alti" i "baro". Jest tylko - odnosząc to do Suunto - AUTOMATIC. Pisząc o trybach "alti" czy "baro" chciałem się wpisać w używaną przez Ciebie nomenklaturę :D czyli miałem na myśli tylko to, że pomimo braku ręcznych ustawień zegarek tak czy inaczej jeden z tych trybów w danym momencie wybiera, przeliczając albo wysokość, albo ciśnienie barometryczne.

septimus19 napisał(a):Cały czas myslałem że facet w windzie porównuje zagarki w takich samych ustawieniach -BARO.

Dobrze myślałeś. :D Oba zegarki pracowały w tych samych ustawieniach. Źle, że myślałeś o jakichś ustawieniach BARO. Niczego takiego nie ma ani Fenix3 ani Epix. Oba zegarki mają tylko to, co w Suunto nazywa się "AUTOMATIC".

Oba też zegarki miały podczas testu w windzie włączony widżet "Barometr", który to widżet UWAGA: wyświetla wykres ciśnienia barometrycznego, a dowcip polega na tym, że w windzie oba zegarki zachowują się różnie :idea: :? Fenix3 trzyma wykres ciśnienia barometrycznego na jednym poziomie, co jest zgodne ze stanem faktycznym, a w Epixie ten wykres pikuje w dół, co niestety nie odpowiada prawdzie.

-------------------------------------------------------------
Teraz będę uszczypliwy:
septimus19 napisał(a): w Suunto - profil auto ,sam rozpoznaje ruch w pionie i zmienia na alti lub baro.

:shock: :?: :shock: Bardzo, baaardzo ciekawe. A po czym to niby zegarek rozpoznaje ten ruch w pionie? Skąd wie czy wybrać tryb alti czy baro? Szklana kula? :wink: :mrgreen: :lol:

A pytam w kontekście zdania, które rozpoczęło tę dyskusję, a które Ty zakwestionowałeś:
GPS Maniak napisał(a): algorytmy ... w F3 czy w Canoyonie potrafią rozróżnić czy zmiana ciśnienia jest spowodowana zmianą warunków atmosferycznych czy zmianą wysokości.

Zauważ, że chociaż brzmienie tego jest nieco inne, ale teza jest identyczna. Taka że (w trybie automatycznym) ZEGAREK MUSI ROZPOZNAĆ CZY ZMIENIA SIĘ WYSOKOŚĆ CZY POGODA i to zegarek podejmuje decyzję czy przy zmianie ciśnienia otoczenia
- używając mojej nomenklatury: przeliczać wysokość, czy przeliczać ciśnienie barometryczne,
- a używając Twoje nomenklatury: czy wybrać tryb baro czy wybrać tryb alti. :D

OK. Temat chyba wyczerpany.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez roro » So, 18 lut 2017 13:31

Korekta: Garmin przyjął, że ciśnienie zmniejsza się o 1 hPa na każde 8 metrów wysokości nad poziomem morza.
roro
Bywalec
 
Posty: 895
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez septimus19 » So, 18 lut 2017 16:50

Lechu W Suunto zmiana profilu auto odbywa sie na podstawie pomiaru predkosci pionowej.W Epixe nie ma takiej opcji.W trybie zegarka nie wiem jak to dziala brak ustawien.Przypuszczam ze okreslony profil jest przypisany do aktywnosci.Ale to tylko spekulacje.
Edge 705-zepsuty Oregon 550 HOLUX TwoNaw Sportiva. Fenix 1. Touring. Edge 1000 Mapy- DMU25 Geoportal CZ.INSPIRE. CykloAtlas. OSM.
septimus19
Bywalec
 
Posty: 405
Dołączył(a): Śr, 18 lut 2009 9:41

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez GPS Maniak » So, 18 lut 2017 18:31

septimus19 napisał(a):Lechu W Suunto zmiana profilu auto odbywa sie na podstawie pomiaru predkosci pionowej.

A skąd znana jest ta prędkość?
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: Epix, Fenix3 - tryb baro / alti

Postprzez GPS Maniak » So, 18 lut 2017 19:13

GPS Maniak napisał(a):A skąd znana jest ta prędkość?

Doprecyzuję: Trzymając się Twojej koncepcji, tzn. koncepcji że zegarek nie potrafi rozróżnić czy spadek ciśnienia związany jest ze zmianą pogody czy zmianą wysokości, to pracujący w trybie "Automatic" Suunto - bez włączonego GPSu - nie będzie znał prędkości pionowej, bo i skąd? Owszem. Zegarek wie, że ciśnienie spada, ale nie wie czy to Ty idziesz do góry, czy nadchodzi burza :wink: Skąd zatem prędkość pionowa? Nie ma takiej możliwości :D

Natomiast trzymając się mojej wersji, jest to jak najbardziej możliwe.
Pisałem o tym:
GPS Maniak napisał(a):* Podczas jazdy windą, podczas wchodzenia po schodach, a może nawet podczas Twojego podjazdu na Górę Świętej Anny :mrgreen: następuje tak szybki spadek ciśnienia, jaki w naturze się nie zdarza. W takiej sytuacji automatyczny wybór trybu "alti" jest łatwizną.

Operowałem tu co prawda spadkiem ciśnienia, bo w końcu to właśnie mierzy czujnik, ale oczywiście można to przeliczyć na prędkość pionową :D
A wówczas cóż stoi na przeszkodzie by w zegarkach zastosować następujący myk:
- Ciśnienie spada w miarę wolno - po przeliczeniu na prędkość pionową otrzymujemy wartość bliską zera - zapewne zmienia się pogoda - włącza się tryb "baro"
- Ciśnienie spada podejrzanie szybko - po przeliczeniu na prędkość pionową otrzymujemy jakieś sensowne wartości - zapewne zegarek jest w ruchu - włącza się tryb "alti"

Może to tak działać? Może. I zapewne tak to właśnie działa.

Będzie to trochę przypominało przełączanie się trybów pracy: "Kompas" a "Kompas GPS". Tu co prawda sprawa dotyczy sytuacji gdy GPS jest włączony, ale też - żeby zniwelować przypadkowe "prędkości" jakie wynikają z przypadkowego ruchu pozycji (pływanie sygnału), dopiero przekroczenie pewnej prędkości granicznej powoduje że odbiornik uznaje iż jest w ruchu. Co stoi na przeszkodzie by w zegarkach zastosować ten sam myk jeżeli chodzi o automatyczny wybór "profilu" pracy ciśnieniomierza?

Oczywiście włączenie GPSu problem "prędkości pionowej" rozwiązuje w sposób jednoznaczny, ale o tym że zegarek z włączonym GPSem nie będzie miał żadnego problemu z wyborem trybu pracy też już pisałem :D

A swoją drogą zajrzałem do instrukcji Suunto. Bardzo to enigmatyczne:
" 7.7 Używanie profilu automatycznego
Profil AUTOMATIC przełącza się pomiędzy profilem ALTIMETER a profilem BAROMETER, w zależności od Twoich ruchów "


Świetnie. Czyż ta wypowiedź:
GPS Maniak napisał(a): algorytmy zegarka, wspomagane czujnikami (akcelerometr, czujniki ruchu, GPS), potrafią prawidłowo rozróżnić

nie brzmi podobnie? A wręcz czy nie oznacza tego samego? :wink: :D
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14830
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Na szlaku

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 8 gości