[Test] Oregon 300/400

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.

Moderatorzy: Spider, Magnoom, GPS Maniak

Postprzez Azzie » So, 09 sie 2008 22:05

soko napisał(a):W związku z powyższym wykonałem kolejne 2 x po cztery rundy w pobliskim lasku.
Pierwsza pętla w dość prześwietlonym lasku liściastym, część po szerszej drodze - kierunek zgodnie z ruchem wskazówek zegara.


No to chyba nie ma wątpliwości, że Oregon wypada gorzej w krótkoterminowej powtarzalności. Możesz nałożyć na siebie tracki z tych dwóch prób? Rozumiem że test był w tym samym miejscu. Wtedy możemy zobaczyć jak się ma długoterminowa powtarzalność.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez PouchX » So, 09 sie 2008 22:11

niripas napisał(a):Ciekawe, czy poprawia w nim ekran...


A niby dlaczego?
Wersja EU to tylko inny soft załadowany fabrycznie... wszystko inne to samo.
Avatar użytkownika
PouchX
Radny
 
Posty: 4513
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 8:22
Lokalizacja: Poznań

Postprzez soko » N, 10 sie 2008 5:52

Azzie- Możesz nałożyć na siebie tracki z tych dwóch prób? Rozumiem że test był w tym samym miejscu. Wtedy możemy zobaczyć jak się ma długoterminowa powtarzalność.


Testy były w tym samym lasku, ale w trzech różnych miejscach.
Runda pierwsza - dość wąskie alejki ( zarośnięte) i gęste korony drzew.
Runda druga - szersze alejki, znacznie lepsza spodziewana widoczność nieba.
Runda trzecia - wąska ścieżka w zarośniętym lasku, wyjatkowo zła widoczność nieba.

Głównie bowiem chodziło mi o znalezienie praktycznej sytuacji, kiedy GPSy zaczną popełniać błędy.
A po dwu tygodniach w czerwcu na rowerze w lasach nad morzem wiem, że nawet 60CSx i Colorado miewały chwile słabości. Już nie wspomnę o częstych leśnych popiskiwaniach gubiącego sygnał 60CS w poprzednich latach.

I dlatego zrobiłem to porównanie.
Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1759
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez soko » N, 10 sie 2008 13:28

No to rano pojechałem rowerkiem jeszcze raz w poprzednie 3 lokalizacje i ponownie je objechałem 4x w ramach "ćwiczenia rundy honorowej i gestów zwycięstwa" - co jak wiadomo jak znalazł na Olimpiadzie. :lol:
Różnica tylko ta, że pasek był tak krótki, że GPSy były tuż za moją głową i w efekcie powyżej głowy.

Daję screenshoty porównujące poprzedni track z obecnym:

Colorado - Poprzedni fioletowy, obecny czarny:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Oregon - poprzedni czerwony, obecny czarny:

Obrazek

a tutaj (ponieważ to inny track ) poprzedni zielony, obecny oczywiście nadal czarny:
Obrazek Obrazek Obrazek

60CSx : poprzedni czerwony, obecny niebieski:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Wyraźna poprawa powtarzalności tracka jeśli chodzi o Oregon, oraz dla 60CSx w małej pętli w b. gęstej roślinności.
Myślę, że screenshoty starczą.
Pozdrawiam Krzysztof
Ostatnio edytowano Pn, 18 sie 2008 21:39 przez soko, łącznie edytowano 2 razy
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1759
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Azzie » N, 10 sie 2008 13:33

soko napisał(a):
Azzie- Możesz nałożyć na siebie tracki z tych dwóch prób? Rozumiem że test był w tym samym miejscu. Wtedy możemy zobaczyć jak się ma długoterminowa powtarzalność.


Testy były w tym samym lasku, ale w trzech różnych miejscach.


Ech, ale jeśli nie dajesz ani podkładu mapowego, ani długoterminowego uśrednionego tracka, ani nie wykonujesz testu o innej porze dnia, to w zasadzie o dokładności pozycjonowania nadal nic nie wiemy.

Co z tego że tracki się idealnie pokrywają w krótkim terminie, kiedy nie wiemy jak się mają do rzeczywistości. Co z tego że jak przejdziesz 100 metrów w tą i z powrotem GPS wskazuje w miarę tą samą pozycję, kiedy w rzeczywistości wskazanie może być obarczone błędem 50 metrów. OK, mamy pomar trzeciego GPSa, ale jak wiemy GPS w ogóle charakteryzuje się lepszym pomiarem różnicowym niż bezwzględnym i to to drugie jest głównym zmartwieniem.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez Azzie » N, 10 sie 2008 13:42

soko napisał(a):No to rano pojechałem rowerkiem jeszcze raz w poprzednie 3 lokalizacje


OK, kawał dobrej roboty, odszczekuję poprzedniego posta :-) I stawiam kolejne piwo za wytrwałość.

soko napisał(a):Myślę, że screenshoty starczą.


A możesz gdzieś wystawić te leśne tracki do ściągnięcia? Chętnie bym je przeanalizował pod względem odchyleń średnich pomiędzy przebiegami.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez soko » N, 10 sie 2008 14:00

Widzę, że w tym samym czasie pisaliśmy posty i się minęły. :lol: Postaram się przygotować pliki z trackami. Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1759
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Azzie » N, 10 sie 2008 18:44

Oregon 300 kontra rower

No to wykręciłem pierwsze kilometry z Oregonem 300 na pokładzie.

Oryginalny uchwyt i dodatkowe sensory jeszcze w drodze, ale zainspirowany mega-wątkiem "Ulep sobie uchwyt sam" (czy jakoś tak: http://www.garniak.pl/viewtopic.php?t=98) wyprodukowałem sobie następujący uchwyt na rowerowy mostek:

Obrazek

Składniki:
  • 1 x mini-plecki do Colorado/Oregona z karabińczykiem (w zestawie z Oregonem)
  • 1 x wąska taśma do mocowania tobołów do plecaka (do kupienia parami w każdym sklepie turystycznym)

Instalacja:
  • Kładziemy taśmę nad ząbkiem blokującym plecków
  • Nasuwamy plecki na Oregona tak aby taśma się nie zsunęła
  • Zaciskamy taśmę wokół mostka
  • W ramach zabezpieczenia mocujemy karabińczyk do innych elementów roweru
  • Z pozostałych metrów taśmy robimy amortyzację owijając ją wokół

Wynik:
  • Niska cena - paski do tobołów i tak każdy turysta ma w domu
  • Doskonała estetyka wykonania - proszę porównać z oklejeniem odbiornika słynną srebrną taśmą
  • Trudny demontaż - dobre przeciwko złodziejaszkom
  • Trochę się gibie - znaczy się dobra amortyzacja


A teraz już na poważnie. Podstawowy problem z jakimkolwiek montażem Oregona na mostku jest taki, że... nic nie widać! Nie dość że ekran słaby i nawet podświetlanie w słoneczny dzień niewiele pomoże, to do tego jasne niebo odbija się okrutnie aż do zmierzchu:

Obrazek

Zdjęcie Oregona z mostku trochę pomaga, ale niewiele. Zahaczyłem go karabińczykiem o linki i po prostu przewiesiłem przez kierownicę symulując oryginalny uchwyt na rurkę. Standardowy uchwyt od 60CS widać na zdjęciu, Oregon był obok pod mniej-więcej tym samym kątem. Niestety. O ile trzymając Oregona w ręku można go jeszcze jakoś tak ułożyć aby coś było na ekranie widać, to gdy jest on zamocowany do kierownicy trzeba machać głową na boki i marszczyć brwi aby cokolwiek zobaczyć.

Do tego dochodzi interfejs, który wymaga skupienia przy każdej podstawowej czynności - takiej jak na przykład przełączanie ekranów. Obsługa urządzenia wymaga zręcznego trafiania palcem w konkretne rejony ekranu. Na wybojach przyciski są dużo łatwiejsze do opanowania i nie wymagają koordynacji ruchów palca z gapieniem się w ekran.

Ekran zaczyna być używalny w okolicach zmierzchu, ale wtedy tym bardziej można się zabić patrząc w ekran zamiast na drogę przed siebie.

Na szczęście track wypadł nieźle, mimo że pół nieba cały czas było zasłonięte moim ciałem:

Obrazek

Zwykle ładnie trzyma się drogi. W wąskich uliczkach pomiędzy kamienicami czasem jechał obok, ale nawet pod gęstymi drzewami dokładność zwykle odpowiadała szerokości drogi.

Podsumowując, możliwość podłączenia czujnika rytmu serca czy kadencji dodaje do rowerowej wartości odbiornika. Był to dla mnie jeden z podstawowych argumentów gdy decydowałem się na zakup. Tym bardziej rozczarowuje brak obsługi Oregona w Garmin Training Center.

Jednak największym problemem na rowerze jest ekran. Z kolei interfejs dotykowy ma tyle zalet ile powoduje problemów. O ile na wycieczkach pieszych ekran i interfejs były jeszcze akceptowalne, to w przypadku roweru stawiają już używalność pod dużym znakiem zapytania.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez Niewe » N, 10 sie 2008 19:13

Stawiam browara. Jakby nie patrzeć zaoszczędziłem jakieś 500 dolców.
Czas podkleić gumę w mojej Viście :-)
Pozdrawiam
Niewe
Bywalec
 
Posty: 198
Dołączył(a): Pt, 29 cze 2007 23:26
Lokalizacja: WuWua

Postprzez Azzie » Pt, 15 sie 2008 11:03

Podsumowując niejako wątek czułości Oregona i 60CSx, przyciąłem i złożyłem do kupy tracki soko.

Obrazek

Kliknięcie w mapkę otworzy szczegółowy wykres. Linie siatki są co 100 metrów. Nalożone tracki pochodzą z trzech dni. Legenda jest przy lewej krawędzi.

Moim zdaniem najlepiej sprawił się... Colorado. Nie zanotował takich błędów jak Oregon (w zasadzie na każdej pętli) czy 60CSx (na środkowej pętli i na zachód od niej).

Należy pamiętać, że widoczność nieba była słaba (dobre warunki widzimy w prawym górnym rogu). Oregon stał też pionowo, co może nie być optymalną pozycją. Mimo tego podejrzewam, że anteny quad-helix mają większe możliwości i schowanie anteny w obudowie mogło wpłynąć na całkowitą czułość Oregona.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez Azzie » Wt, 19 sie 2008 0:03

No to pojechałem na serpentyny z Oregonem i 60CSx. Układ ekperymentalny tak jak ostatnio:

Obrazek

Logowanie tracka ustawione co 1 sekundę. Tym razem jechałem trochę wolniej, bo rowery miałem na dachu (o tym że uchwyt rowerowy do Oregona jest do dupy - w osobnym poście):

Obrazek

Kliknięcie w mapę jak zwykle otworzy tracki w całej okazałości. Ogólnie odnoszę wrażenie, że 60CSx sprawił się trochę lepiej niż Oregon. Bliżej trzymał się drogi i lepiej wyjechał z galerii przeciwlawinowej. Choć pod sam koniec wyjazdu (wschodni kraniec), gdy podjechałem pod hotel, zawinąłem na podjeździe i wróciłem na drogę, w przeciwieństwie do Oregona dał ciała.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Postprzez soko » Wt, 19 sie 2008 9:24

Azzie - dzięki za testy.
W testach drogowych (samochodowych) przy dobrej widoczności nieba też mi wyszło, że jeśli są różnice, to trudno je zdefiniować, oraz wykluczyć przypadek. Jeśli bowiem samochód gdzieś przejedzie, to widoczność ( w każdym razie dla Colorado, Oregona i 60CSx) jest dobra. pomijam galerie lawinowe i tunele - nawet nie wiem, czy gdzieś w Polsce są takowe.
Dlatego porobiłem te testy w lasku z jeżdżeniem kilka razy ten sam odcinek dla oceny powtarzalności.

Na tym etapie widzę to tak:
Oregon - rewelacyjny dla pieszego, w szczególności dla geocachera. Przyczyna - bardzo dokładna pozycja, zupełny brak pływania. Pieszy też dlatego, że (moim zdaniem) jeśli ktoś chce coś zobaczyć na ekranie, to naprawdę musi stanąć.
Colorado - bardzo dobry dla pieszego i geocachera, minimalnie większa pływalność. Ekran w porównaniu z Oregonem rewelacyjny, ale gorszy niekiedy od 60CSx. Na rower - czemu nie. Choć to temat osobny - bo po kilku głupich sytuacjach, które potraktowałem jako poważne ostrzeżenia - przestałem używać GPSa (patrzeć na ekran) w czasie jazdy. Dotyczy to też samochodu. Może młodzież ma większą podzielność uwagi - ja ( +50 , albo -60) po prostu nie.
60CSx - nie ustępuje obu powyższym w trudnych warunkach na pewno, wiele przemawia za tym , że jest wtedy pewniejszy od Oregona. Natomiast - skoro jest Oregon i Colorado - chyba bym dyskutował o przydatności np. do geocache, gdzie ta dokładność pozycji niekiedy powinna być duża. Pomijam cały urok "paperless geocaching" - który traktuję jako świetne przewodniki.

Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1759
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Alferek » Wt, 19 sie 2008 10:13

Niech Azzie zrobi testy w takim wydaniu:
Obrazek

hehehe
хардваре: GPSMap60CSx, GPS12, Navibe GB735+Nokia E50, Akira 3512, Navigon 1300, Lark 35.7, Nokia E71, HTC HD2 z wgranym Androidem, GPS Holux 236+Ramos42. Nie mam tylko GPSa wbudowanego w kufel piwa.
софтваре: jakieś durne mapy :D.

Obrazek
Avatar użytkownika
Alferek
Bywalec
 
Posty: 504
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 12:33
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E

Postprzez SP2BZW » Wt, 19 sie 2008 11:05

zły (mało optymalny) układ ekranu jest ustawiony w specyficznym :twisted:
SP2BZW
 

Postprzez soko » Cz, 21 sie 2008 15:12

Soft 2.30

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4051

Software from 2.2 to 2.3
GPS software to 2.48

List of changes

Change History
Changes made from version 2.20 to 2.30:

* Added the ability to control the scale of the x and y axes of elevation plot . Tap the x-axis legend to zoom the x-axis. Tap the y-axis legend to zoom the y-axis
* Added panning and zooming to the image viewer
* Added ability to set position after pressing the go button when GPS is in Demo Mode
* Added option to add a point from the map in Route Planner
* Added option to search near a point on the map in Where To?
* Added preview of on-road routes in Route Planner
* Added option to save a geocaches as a waypoint
* Added error message when the maximum number of geocaches is exceeded (2000)
* Added error message when the maximum number of gpx files is exceeded (200)
* Added option to clear the current track from Track Manager
* Added support for downloading geocaches written using Groundspeak v1.1 extentions
* Added elevation plot type to user profiles
* Improved GPS performance
* Improved map drawing performance in some situations
* Improved handling of naming a waypoint the same as an existing waypoint
* Improved feedback when typing an invalid character into the keyboard
* Improved display of intermittent water areas
* Fixed 3D View not showing detail from supplemental maps
* Fixed 3D View occasionally not showing anything
* Fixed waypoint and geocache symbols not updating on the map after being changed
* Fixed Custom POIs not being removed from Recent Finds after the Custom POI database was deleted
* Fixed being unable to pan or zoom when reviewing a route
* Fixed issues with Cyrillic characters
* Fixed issue where the Oregon would temporally stop responding after a spell search
* Fixed issue where left map data field could get stuck on depth
* Fixed creating invalid gpx files after projecting a waypoint
* Fixed city coloring with CityNav 2009
* Fixed map getting stuck in north up mode after panning
* Fixed geocaches without names not being in the geocaches list

Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1759
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Na szlaku

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 13 gości