Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

O serii 96 i całej ofercie lotniczej Garmina. O wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów w samolocie (jako pilot lub pasażer), w szybowcu czy na paralotni.

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez wanmic1 » So, 28 lut 2009 23:45

Venetian napisał(a):Po pierwsze wysokościomierz barometryczny nie mierzy tak naprawdę wysokości tylko ciśnienie.

Poważnie ??? :lol:
To dobrze, że nas uświadomiłeś.Ale wiesz, ja myślałem do tej pory, że barometrem mierzy się wysokość, a tu jednak...ale numer...kto by pomyślał że może chodzić o ciśnienie :wink:

Pozdrawiam, Michał
Garmin nuvi 30 + GPMapa (ostatnia) + City Navigator Europe NT 2014.20 + kilka innych :)
wanmic1
Bywalec
 
Posty: 481
Dołączył(a): N, 20 sty 2008 15:15
Lokalizacja: Wrocław

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez Venetian » N, 01 mar 2009 0:40

Ej :D Nie chodziło mi o to żeby się wymądrzać, po prostu niektórzy z takim zagubieniem pisali o tych wysokościach, to pomyślałem że można rozjaśnić temat. Może i wygląda banalnie, ale przynajmniej nie pozostawia wątpliwości.
Venetian
Początkujący
 
Posty: 13
Dołączył(a): Wt, 15 lip 2008 16:32

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez Azzie » N, 08 mar 2009 22:25

Venetian napisał(a):Samoloty na przelocie mierzą wysokość barometryczną, która różni się od bezwzględniej.


Rozumiem, że tak naprawdę mierzą obie (chyba GPSa nie wyłączają) ale "priorytet" ma wysokość barometryczna. W sumie słusznie, bo Obama może sobie GPSa w każdej chwili wyłączyć, a z ciśnieniem to i 800 miliardów dolarów nie pomoże.

Ale samolot leci dosyć szybko, więc jak jest z kalibracją tego w trakcie lotu? I na jaką to się przekłada dokładność pomiaru? W szczególności - jaką separację pionową musi zapewnić kontrola lotu? :-)

Venetian napisał(a):Wynika to głównie z właściwości systemu ILS http://pl.wikipedia.org/wiki/Instrument_Landing_System . Jako że wykorzystuje on wiązki bardzo małej mocy i ma bardzo odpowiedzialne zadanie, jest otoczony takimi właśnie restrykcjami.


Ostatnio widziałem jakieś wymyślne systemy namierzające dzieci które by się próbowały bawić wskaźnikami laserowymi w okolicy lotniska. Wierzyć mi się nie chce, żeby systemy typu ILS nie byłby odporne na zakłócenia znacznie bardziej poważne niż te które może wygenerować odbiornik GPS. Gdyby było inaczej, to zamiast wskaźnika laserowego by wystarczyła krótkofalówka, a terroryści w ciężarówce z elektroniką by mogli zamienić dowolne lotnisko w cmentarzysko samolotów.

Mogę przyjąć, że chociaż jedno urządzenie może być niegroźne, to już gdyby 300 pasażerów wyciągnęło krótkofalówki (skoro pozwolili...) to coś mogliby tam zakłócić. Ale jak w takiej sytuacji wygląda sytuacja w której rozszczelnia się kabina i połowa pasażerów (nie zważając na zakazy) chce zadzwonić do domu i pożegnać się z rodziną? Samolot rzeczywiście jest zagrożony bo 150 komórek zakłóca krytyczne systemy?
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
Avatar użytkownika
Azzie
Radny
 
Posty: 913
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 1:20
Lokalizacja: Zurich

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez Venetian » So, 14 mar 2009 19:43

Śpieszę wyjasnić :)

Azzie napisał(a):Rozumiem, że tak naprawdę mierzą obie (chyba GPSa nie wyłączają) ale "priorytet" ma wysokość barometryczna. W sumie słusznie, bo Obama może sobie GPSa w każdej chwili wyłączyć, a z ciśnieniem to i 800 miliardów dolarów nie pomoże.

Ale samolot leci dosyć szybko, więc jak jest z kalibracją tego w trakcie lotu? I na jaką to się przekłada dokładność pomiaru? W szczególności - jaką separację pionową musi zapewnić kontrola lotu? :-)


Nawet nie tyle priorytet o ile wysokość barometryczna jest po prostu wiążąca. Łatwo ją wyznaczyć, nawet małym samolotom, a chodzi o to żeby wszyscy mieli tą samą. Ponadto wysokość barometryczna jest dużo lepszym wyjściem do określania osiągów płatowca i silników niż bezwzględna wysokość.

Kwestia pomiaru wygląda tak że na szybkich samolotach zmierzone ciśnienie jest kompensowane na różne czynniki takie jak temperatura, położenie portu ciśnienia statycznego itd. Ponadto duże samoloty z mierzą ciśnienie statyczne w więcej niż jednym punkcie. Separacja pionowa wynosi co najmniej 1000ft (~300m) poniżej FL290 (~10000m), 2000ft do FL410 i 4000ft powyżej. Niedawno wprowadzono przestrzeń RVSM (Reduced Vertical Separation Minima) która pozwala na zastosowanie separacji pionowej 1000ft pomiędzy FL290 i FL410. Większość samolotów pasażerskich w naszym rejonie globu jest certifikowana do latania w RVSM.

Azzie napisał(a):Ostatnio widziałem jakieś wymyślne systemy namierzające dzieci które by się próbowały bawić wskaźnikami laserowymi w okolicy lotniska.


Wynika to z tego że w Australii dzieciaki świeciły pilotom po oczach na podejściu do lądowania, niezwiązane konkretnie z ILS.

Azzie napisał(a):Wierzyć mi się nie chce, żeby systemy typu ILS nie byłby odporne na zakłócenia znacznie bardziej poważne niż te które może wygenerować odbiornik GPS. Gdyby było inaczej, to zamiast wskaźnika laserowego by wystarczyła krótkofalówka, a terroryści w ciężarówce z elektroniką by mogli zamienić dowolne lotnisko w cmentarzysko samolotów.


Myślę że telefon komórkowy położony na progu pasa byłby w stanie mocno zamieszać :D . ILS wykorzystuje fale o bardzo małej mocy i stąd np. ograniczenia "ILS sensitive zone" w której nie może się znaleźć nic podczas wykonywania podejścia końcowego (nie wchodząc w szczegóły). Jeżeli chodzi o zakłócenia to w łatwo jest zakłócić pracę systemu w sposób który wywoła wskazania mocno niewiarygodne lub po prostu nieprawidłowe, w tym momencie pierwsza załoga wykonująca podejście zgłosi "ILS indications unreliable" (wskazania ILS nieprawidłowe/nieodpowiedzialne) i system zostanie wyłączony do momentu rozwiązania problemu i znalezienia przyczyny. Biedne terrorysty byłby złapane, razem ze swoją ciężarówką. To byłaby niedogodność a nie przesłanka do wypadku ponieważ ostatnie metry pilot i tak pokonuje z widocznością ziemi, ponadto podejście ILS nigdy nie jest jedyną procedurą podejścia wg. instrumentów natomiast jest zdecydowanie najbardziej precyzyjną.

Azzie napisał(a):Mogę przyjąć, że chociaż jedno urządzenie może być niegroźne, to już gdyby 300 pasażerów wyciągnęło krótkofalówki (skoro pozwolili...) to coś mogliby tam zakłócić. Ale jak w takiej sytuacji wygląda sytuacja w której rozszczelnia się kabina i połowa pasażerów (nie zważając na zakazy) chce zadzwonić do domu i pożegnać się z rodziną? Samolot rzeczywiście jest zagrożony bo 150 komórek zakłóca krytyczne systemy?


Przez maski tlenowi mówi się raczej ciężko ;). Natomiast muszę przyznać Ci rację że w sytuacji awaryjnej rzeczywiście nie mógłbym być spokojny czy ktoś tam z tyłu nie zrobi czegoś głupiego :/ . Dobra wiadomość jest natomiast taka że w sytuacjach awaryjnych samolot dostaje od kontrolera polecenia typu "kurs 330, wysokość 4000" i w ten sposób wyprowadza samolot na oś pasa. Nawet gdyby pogoda nie pozwalała na podejście z widocznością i wskazania ILS'a by się rozjeżdżały, pozostają wyjścia takie jak opisane powyżej przy zakłóceniach.
Venetian
Początkujący
 
Posty: 13
Dołączył(a): Wt, 15 lip 2008 16:32

Re:

Postprzez wodzirej » Pn, 20 kwi 2009 6:16

MaciekZ napisał(a):niespecjalnie mi sie widzi tłumaczenie stweardessie albo co gorsza jakiemus pasazerowi kolo mnie co robie przystawiajac takie dziwne urzadzenie do okna...

Leciałem wczoraj, przystawiłem odbiornik do okna. Obsługa widziala, współpasażerowie też. Nikt nie reagował :)
Mam cały ślad Edynburg - Kraków.
162 metry w autobusie z samolotu do terminala na Balicach też :mrgreen:
Enduro 2, Edge Explore, Varia RCT715, GPSMap 64sc, Nuvicam
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
Avatar użytkownika
wodzirej
Garniak
 
Posty: 2040
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 19:22
Lokalizacja: NYC

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez Guzik » Pn, 20 kwi 2009 8:32

To był Rino czy Colo?
Profil wysokości jest wiarygodny?
Wybieram się niedługo i chciałbym też coś takiego przećwiczyć.
pzdr.
PG.
Pozdrawiam,

Przemysław (Guzik) Guzinski
GPSmap 62s, UMP PCPl, Góry_PL, PL Topo, GPSWielkopolska
Avatar użytkownika
Guzik
Bywalec
 
Posty: 425
Dołączył(a): So, 17 mar 2007 22:01
Lokalizacja: Poznań

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez wodzirej » Pn, 20 kwi 2009 8:49

Profil wysokości oczywiście niewiarygodny.
A na pokładzie 60CSx. (sygnaturkę mam w wersji ascetycznej... :) )
Ślady wysłałem na flyspray'a.
Ostatnio edytowano Pn, 20 kwi 2009 10:43 przez wodzirej, łącznie edytowano 1 raz
Enduro 2, Edge Explore, Varia RCT715, GPSMap 64sc, Nuvicam
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
Avatar użytkownika
wodzirej
Garniak
 
Posty: 2040
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 19:22
Lokalizacja: NYC

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez soko » Pn, 20 kwi 2009 10:24

Jak można dla 60CSx napisać "oczywiście niewiarygodny"?. No jak ? :D
Zapis z 60CSx sprzed 3 tyg.:
Obrazek

Było o altimetrze na Garniaku, jak znajdę dokleję linki. Są tam też screenshoty z Colorado.
EDIT: np. tutaj: viewtopic.php?p=49146#p49146
Pozdrowienia Krzysztof
Ostatnio edytowano Pn, 20 kwi 2009 11:08 przez soko, łącznie edytowano 1 raz
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez wodzirej » Pn, 20 kwi 2009 10:41

Do podróży ze swojego Garmin ZOO wybrałem nie inne wynalazki, ale 60CSx. Przede wszystkim ze względu na najwyższą wiarygodność właśnie. Przepraszam 60CSx i wszystkich Userów 'mercedesa outdooru' :D
Enduro 2, Edge Explore, Varia RCT715, GPSMap 64sc, Nuvicam
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
Avatar użytkownika
wodzirej
Garniak
 
Posty: 2040
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 19:22
Lokalizacja: NYC

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez soko » Pn, 20 kwi 2009 11:56

A tak np. wygląda zapis z COLO i z 60CSx (nałożony) - porównanie mierzonej wysokości gps-owej.
Tym razem był zapis co 1 sek. Oba w kieszeni polara, siedzenie przy oknie, starałem się raczej nie zasłaniać okna. Dobór momentu zapisu kompletnie przypadkowy:
Obrazek
Jakby kogo interesowało.

Pozdrawiam Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez mbaszyns » N, 31 maja 2009 17:28

soko napisał(a):Jak można dla 60CSx napisać "oczywiście niewiarygodny"?. No jak ? :D


czy mógłbyś napisać jak ustawiłeś 60CSX aby mieć takie wyniki?
Michał
GPS II+, 60CSx, Colorado 300, Nuvi1350T + LA/JCV, PL To po, Motorola Defy+ Android 4.4.4 (CM11), Lenovo Yoga 8, Locus, OSMAnd
mbaszyns
Bywalec
 
Posty: 144
Dołączył(a): Cz, 31 maja 2007 16:52
Lokalizacja: Kraków

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez soko » N, 31 maja 2009 18:14

60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c. 86S, 79S.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Garniak
 
Posty: 1767
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez mbaszyns » Pn, 01 cze 2009 7:48

Dzięki, skleroza nie boli, nie doczytałem wątku do końca :-)
mbaszyns
Bywalec
 
Posty: 144
Dołączył(a): Cz, 31 maja 2007 16:52
Lokalizacja: Kraków

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez moli516 » Pn, 08 paź 2012 19:50

1000 km/h zanotowane na GPS w samolocie .... fiu fiu .... zwyczajny boening 737
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
moli516
Początkujący
 
Posty: 82
Dołączył(a): Wt, 28 sie 2007 22:12
Lokalizacja: NZ

Re: Włączanie GPS w samolocie pasażerskim

Postprzez wodzirej » Wt, 09 paź 2012 11:58

Vmax Boeing'a 767-35DER (B763) ('Warszawa') z Newarku do Wa-wy, Flight: LO12, z 3 na 4 października 2012:

Obrazek

BTW, jeden z ostatnich rejsów LOT-u z Newarku. Za kilka tygodni LOT przenosi się na JFK.
Enduro 2, Edge Explore, Varia RCT715, GPSMap 64sc, Nuvicam
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
Avatar użytkownika
wodzirej
Garniak
 
Posty: 2040
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 19:22
Lokalizacja: NYC

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do W powietrzu

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 9 gości

cron