Lepsza ciagłość w nawigacji offline niz online ?

Dyskusje bliżej lub dalej związane z GPSami, zawsze jednak w doborowym towarzystwie.

Lepsza ciagłość w nawigacji offline niz online ?

Postprzez Zenon_K56 » Pn, 20 mar 2017 10:55

Coraz więcej rowerzystów używa nawigacji w telefonach komórkowych w czasie wycieczek rowerowych które na ogół mają miejsce po za miastem.

Rowerzyści korzystając z gotowego śladu jakieś wycieczki rowerowej który mogą pobrać np. ze strony czasnarower.pl lub sami planują swoje wycieczki tworząc jej ślad (plik *.gpx) za pomocą jakieś aplikacji (np. GPSies.com).

Używając telefonu, do wyboru maja dwa rodzaje nawigacji:
- nawigację online
- nawigację offline

Nawigacja online działa jedynie wtedy gdy "telefon" rowerzysty ma dostęp do Internetu (innym słowy gdy nadajnik/odbiornik telefonu ma dostęp do odpowiedniej jakości sygnału z anteny dostawcy usług telekomunikacyjnych któremu płaci rowerzysta). Sygnał ten ma rożny zasięg i różną moc w zależności od obszaru w którym się znajduje rowerzysta.

Moc i jakość tego sygnału zależy od wielu czynników, w tym miedzy innymi od odległości i wysokości nadajnika/odbiornika (masztu antenowego) przeszkód terenowych znajdujących się na drodze między nadajnikiem/odbiornikiem dostawcy usług a telefonem rowerzysty. W przypadku zbyt słabego sygnału lub jego braku sygnału nawigacja online przestaje działać i rowerzysta nie wie gdzie ma dalej jechać.

Zdrowy rozsądek mi podpowiada, że znacznie lepszą ciągłość nawigacji daje używanie nawigacji offline, która nie korzysta z anten dostawcy usług telekomunikacyjnych (tzw. sieci komórkowej) oraz z nadajnika/odbiornika telefonu , lecz korzysta bezpośrednio z anten zamontowanych na satelitach oraz z nadajnika/odbiornika sygnału GPS w telefonie (tylko telefony mające taki nadajnik/odbiornik mogą używać nawigacji offline).

Będąc w gęstym lesie na szerokim dukcie leśnym mamy szanse na złapanie sygnału z satelity, ale na ogół nie mamy szans na złapanie sygnału dostawcy usług telefonicznych, którego sygnał nie dochodzi do telefonu z powodu wielu kilometrów drzew będących na drodze antena dostawcy telefon.

Moje pytanie jest następujące:
1) Czy faktycznie to co podpowiada mi zdrowy rozsądek jest prawdą.
2) Czy ktoś może potwierdzić że używa nawigacji online i offline i że nie jednokrotnie tam gdzie nie działa nawigacja online działa nawigacja offline.
3) Czy ktoś spotkał się z sytuacją odwrotną, mianowicie że będąc na tzw, peryferiach (czyli obszarach poza miastem) działa nawigacja online, a nie działa nawigacja offline.

Gdyby to co podpowiada mi zdrowy rozsądek było prawdą to nie ma sensu używać nawigacji online w czasie wycieczek rowerowych (po za miastem)

Z góry dziękuje za zabranie głosu w sprawie wyższości nawigacji offline nad nawigacją online (a może jest odwrotnie ?).
ゼノン クラシェウスキ
Avatar użytkownika
Zenon_K56
 
Posty: 14
Dołączył(a): Wt, 13 sty 2015 9:44
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lepsza ciagłość w nawigacji offline niz online ?

Postprzez roro » Pn, 20 mar 2017 11:22

Chyba jest to błędne rozumienie określeń, większość aplikacji do ustalenia
pozycji wykorzystuje sygnał GPS, nie jest potrzebny zasięg sygnału GSM.
" Nawigacja online/ofline " polega na korzystaniu z map dostarczanych transmisją
GSM lub z map, które są zapisane w telefonie. Dostępne są aplikacje, które obsługują
mapy ofline i mapy onlie, ale są też aplikacje, które obsługują tylko mapy pobierane
za pomocą transmisji GSM wymagające transmisji danych za pomocą GSM.
Korzystanie z map pobieranych ( online ) zwiększa znaczne pobór prądu.
roro
Bywalec
 
Posty: 194
Dołączył(a): N, 04 paź 2015 14:16

Re: Lepsza ciagłość w nawigacji offline niz online ?

Postprzez sdsyc » Pn, 20 mar 2017 14:21

W uzupełnieniu postu roro:

Z hasłem "online" oprócz pobierania treści map "na bieżąco", można dorzuć pobieranie np. informacji o natężeniu ruchu, korkach i remontach. Oczywiście program nawigacyjny musi umieć te dane odczytać i wykorzystać. GSM jest przydatny także w pozyskiwaniu informacji, które przyspieszają fix-a https://pl.wikipedia.org/wiki/AGPS

W praktyce turystycznej przydatność on-line słabie, a nawet utrudnia korzystanie (koszty transmisji danych GSM poza PL; wolniejsza transmisja GSM na peryferiach cywilizacji).
N1200T P/N:006-B0971-00 fw6.30 + LA/JV patch + CNE Lifetime + UMP + inne (tu podziękowania dla GPSManiaka)
Fenix P/N:006-B1551-00 fw5.00 + OSM (tu podziękowania dla popeja)
W telefonach: viago, Locus, Oruxmap, Brouter, 7Ways + UMP, OSM
sdsyc
Moderator
 
Posty: 2621
Dołączył(a): Śr, 27 lut 2008 9:03

Re: Lepsza ciagłość w nawigacji offline niz online ?

Postprzez Ranger » Wt, 21 mar 2017 13:57

Ci, którzy zaczęli korzystać z nawigacji terenowej w telefonach z 10 lat temu właściwie nie mieli takich dylematów :-)
Na różnicę pomiędzy on-line vs off-line można popatrzeć tak - czy mam wszystko co potrzebne z informacji przed wycieczką w urządzeniu, czy zdaję się na to co będzie (lub nie) w jej trakcie dostępne. On-line może się np. sprawdzić ... przy braku przygotowania.
Nie warto zawężać zakresu używanych informacji do map, czasem korzysta się również w nawigacji np. z widoku różnych obiektów w postaci zdjęć, itd.
Stąd kwestia jak wpływa dostępność komunikacji na możliwości danego rozwiązania właściwie jest rozstrzygnięta z góry, bo po prostu ograniczenia są inne.
Natomiast dostępność danych o bieżącym położeniu (GNSS) skutkuje w podobny sposób, albo jest znane, albo nie. Dlatego raczej się tego nie wiąże z rozróżnieniami pomiędzy on-line a off- line, tu powinno być on-line dostępne :-)
Ogólniej, zdrowy rozsądek czasem się przydaje ;-)
Ranger
Bywalec
 
Posty: 2377
Dołączył(a): Pn, 14 sty 2008 16:22


Powrót do HydePark

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Exabot [Bot] i 1 gość