Wysokościomierz barometryczny
- GPS Maniak
- Radny
- Posty: 13457
- Rejestracja: 16 mar 2007, 02:55
- Lokalizacja: Poznań / Lesko
- Kontakt:
Re: Wysokościomierz barometryczny
Pozdrawiam Lechu
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Re: Wysokościomierz barometryczny
GPS wygląda ciekawie http://www.mediatek.com/_en/01_products ... hp?sn=1083. W sumie oprócz tego, że działa to nic więcej nie można się dowiedzieć 
Krzysiek
w schowku: nuvi 2497LMT+CNE LifeTime + UMP-pcPL
na ryby: Oregon 650 + VMAP + PL Topo
na ręku: Garmin Instinct2 Tactical
na strzelnicę: Garmin XERO C1 Pro
na stanie: nuvi 255WT+UMP
w schowku: nuvi 2497LMT+CNE LifeTime + UMP-pcPL
na ryby: Oregon 650 + VMAP + PL Topo
na ręku: Garmin Instinct2 Tactical
na strzelnicę: Garmin XERO C1 Pro
na stanie: nuvi 255WT+UMP
Re: Wysokościomierz barometryczny
Podpinam się pod temat z takim problemem. Ostatnio zauważyłem, że w moim Oregonie 450 naciśnięcie klawisza sprzętowego lub trochę mocniejsze "pacnięcie" w ekran powoduje skok wysokości w komputerze podróży. Następuje krótki skok w górę np o 2, 3 metry, następnie spadek (czasami poniżej ustalonej wysokości) i powrót to wysokości wyjściowej.
Możecie potestować wasze zabawki? W przypadku dotykowców proponuję przy włączonej blokadzie ekranu.
Możecie potestować wasze zabawki? W przypadku dotykowców proponuję przy włączonej blokadzie ekranu.
W terenie: Garmin Oregon 450
W mieście: Locus
W mieście: Locus
- Mariusz65
- Radny
- Posty: 4022
- Rejestracja: 20 sie 2009, 14:02
- Lokalizacja: N52.8° E18.8°
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Wysokościomierz barometryczny
Normalne! Ciśnienie rośnie od nacisku
W Dakocie przy dotykaniu ekranu ciśnienie wzrasta o 0,2 hPa. Maksymalnie o 0,5 hPa przy mocnym nacisku.
Odczyt robisz wtedy gdy nie naciskasz i gitara.
Odczyt robisz wtedy gdy nie naciskasz i gitara.
Pozdrawiam Mariusz
W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/eTrex Touch 35, Na ręku: Fenix 7 Solar, Rower: iGPSPORT BSC300
W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/
Re: Wysokościomierz barometryczny
Pewnie, że robię odczyt bez nacisku. Nie w tym problem. Chodzi o to, że zaburzony zostaje zapis śladu oraz statystki zejść/podejść.
W terenie: Garmin Oregon 450
W mieście: Locus
W mieście: Locus
- Wojtek600
- Początkujący
- Posty: 99
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 13:24
- Lokalizacja: Południowe rubieże naszego nieszczęśliwego kraju: zapadlisko przedkarpackie.
Re: Wysokościomierz barometryczny
Skoro o wysokości to dorzucę swoje 3 grosze:
Balkon na I. piętrze obietu turystycznego, skierowany na stronę południowo zachodnią, otoczenie : otwarty plac przed, jakieś 100m wolnej płaskiej przestrzeni, z prawej zbocze zadrzewione ( odległość 20 m) z lewej drzewa nad potokiem - dystans jakieś 20-25 m, w perspektywie wzgórze 600 m, dystans tak ze 300m, warunki - jak na polanie. Chyba można uznać za dobre. Fiks złapany - wysokość gdzieś pomiędzy 481-486m n.p.m. ( sprawdzane od 3 dni ) ale wys. nad ziemią uparcie = 0. Co jest...
Jaki czas uznajecie Panowie za wystarczający na fiksa - zakłdając warunki dobre - niech będzie, otwarta przestrzeń przed balkonem/na balkonie/na tarasie, bardzo obszerny kawał nieba bez słupów/pomników/pojedynczych drzew niczego przed balkonem? Ja na chłopski rozum laika zakładam, że gdy zejdzie do poziomu gps dokładnośc 3m ( stosunkowo szybko, 2-3minuty) to fiks już prawie złapany. "Prawie" bo wysokość jeszcze się koryguje przez jakiś czas. A wysokość nad gruntem po 10 minutach fiksowania - dalej = 0.
Balkon na I. piętrze obietu turystycznego, skierowany na stronę południowo zachodnią, otoczenie : otwarty plac przed, jakieś 100m wolnej płaskiej przestrzeni, z prawej zbocze zadrzewione ( odległość 20 m) z lewej drzewa nad potokiem - dystans jakieś 20-25 m, w perspektywie wzgórze 600 m, dystans tak ze 300m, warunki - jak na polanie. Chyba można uznać za dobre. Fiks złapany - wysokość gdzieś pomiędzy 481-486m n.p.m. ( sprawdzane od 3 dni ) ale wys. nad ziemią uparcie = 0. Co jest...
Jaki czas uznajecie Panowie za wystarczający na fiksa - zakłdając warunki dobre - niech będzie, otwarta przestrzeń przed balkonem/na balkonie/na tarasie, bardzo obszerny kawał nieba bez słupów/pomników/pojedynczych drzew niczego przed balkonem? Ja na chłopski rozum laika zakładam, że gdy zejdzie do poziomu gps dokładnośc 3m ( stosunkowo szybko, 2-3minuty) to fiks już prawie złapany. "Prawie" bo wysokość jeszcze się koryguje przez jakiś czas. A wysokość nad gruntem po 10 minutach fiksowania - dalej = 0.
Na piechotę: Garmin Oregon 600
- GPS Maniak
- Radny
- Posty: 13457
- Rejestracja: 16 mar 2007, 02:55
- Lokalizacja: Poznań / Lesko
- Kontakt:
Re: Wysokościomierz barometryczny
Nie wiemy co odbiornik rozumie przez tę wartość i na jakiej podstawie ją szacuje/liczy, zatem trudno wdawać się w rozważania na ten temat. W każdym bądź razie od czasu dyskusji z h2o, kiedy to w jednym z profili w celach testowych aktywowałem to pole, praktycznie też cały czas widzę "0".Wojtek600 pisze: A wysokość nad gruntem po 10 minutach fiksowania - dalej = 0.
Pozdrawiam Lechu
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Re: Wysokościomierz barometryczny
Nie jest możliwe zbudowanie wysokościomierza barometrycznego pokazującego poprawnie wysokość w metrach, przez dłuższy czas i na różnych wysokościach po najdoskonalszej nawet kalibracji, bo nasza rzeczywista atmosfera jest zmienna w zakresie swych parametrów. Sorry, taki mamy klimat. Wysokościomierze barometryczne kalibrowane dla potrzeb lotnictwa maja bardzo małe odchyłki od wzorca, tyle, że tym wzorcem jest atmosfera standartowa ICAO. Wysokość ciśnieniowa wg ICAO wg której latają samoloty bardzo różni się od wysokości w metrach zależnie od pogody: jak jest wyż to samoloty latają wyżej, jak niż to niżej, choć wszystkie samoloty wg tego samego wzorca. Właśnie dlatego nie wpadają na siebie.
GPS pokazuje wysokość w metrach a nie wysokość ciśnieniową a czujnik ciśnieniowy pozawala bardzo znacznie zwiększyć rozdzielczość i uniezależnić się od chwilowych fiksów. Czujnik barometryczny jest w stanie precyzyjnie odnotować zmiany wysokości, następujące nawet w bardzo krótkim czasie. GPS pozwala na określenie tej wysokości precyzyjnie po uśrednieniu jej w dłuższym czasie. Całość potrafi pokazać pokazać poprawna wysokość w każdej chwili; jeśli przedtem był czas na uśrednieni, doprecyzowanie pomiaru.
Nie oczekujcie, że wysokościomierz barometryczny jako urządzenie pokazujące wysokość ciśnieniową pokaże poprawnie wysokość w m.n.p.m
GPS pokazuje wysokość w metrach a nie wysokość ciśnieniową a czujnik ciśnieniowy pozawala bardzo znacznie zwiększyć rozdzielczość i uniezależnić się od chwilowych fiksów. Czujnik barometryczny jest w stanie precyzyjnie odnotować zmiany wysokości, następujące nawet w bardzo krótkim czasie. GPS pozwala na określenie tej wysokości precyzyjnie po uśrednieniu jej w dłuższym czasie. Całość potrafi pokazać pokazać poprawna wysokość w każdej chwili; jeśli przedtem był czas na uśrednieni, doprecyzowanie pomiaru.
Nie oczekujcie, że wysokościomierz barometryczny jako urządzenie pokazujące wysokość ciśnieniową pokaże poprawnie wysokość w m.n.p.m
- GPS Maniak
- Radny
- Posty: 13457
- Rejestracja: 16 mar 2007, 02:55
- Lokalizacja: Poznań / Lesko
- Kontakt:
Re: Wysokościomierz barometryczny
No i właśnie. Chociaż podstawy działania wysokościomierzy w obu przypadkach (lotnictwo v outdoorowiec) bazują na tych samych prawach fizyki, to przenoszenie wprost doświadczeń z awiacji do wysokościomierza w turystycznym odbiorniku GPS - szczególnie dla wycieczek pieszych czy rowerowych - może prowadzić do zbytniego zagmatwania zagadnienia.Maciej S pisze:... tym wzorcem jest atmosfera standartowa ICAO
W odbiorniku turystycznym to kwestia kalibracji oraz warunków eksploatacji. Jeżeli wysokościomierz barometryczny w "outdoorowcu" skalibrujemy podając prawidłową wysokość wyrażoną właśnie w metrach n.p.m. - np. odczytując ją na tablicy informacyjnej w schronisku, następnie wejdziemy na jakąś górkę, a nastąpiło to w stosunkowo krótkim czasie, przy w miarę stabilnej pogodzie, to nie widzę przeciwwskazań, by wynik nie był prawidłowy.Maciej S pisze:Nie oczekujcie, że wysokościomierz barometryczny jako urządzenie pokazujące wysokość ciśnieniową pokaże poprawnie wysokość w m.n.p.m
A w ogóle ... fajnie Ciebie "usłyszeć" po latach
Pozdrawiam Lechu
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Re: Wysokościomierz barometryczny
Rozumiem, że to jest pewne uproszczenie, wysokośćMaciej S pisze:Wysokość ciśnieniowa wg ICAO wg której latają samoloty bardzo różni się od wysokości w metrach zależnie od pogody: jak jest wyż to samoloty latają wyżej, jak niż to niżej, choć wszystkie samoloty wg tego samego wzorca. Właśnie dlatego nie wpadają na siebie.
w innych sytuacjach lotnictwo stosuje wysokość względną, a także bezwzględną.
Edycja: skreślenie.
Ostatnio zmieniony 13 sie 2014, 17:03 przez meridian, łącznie zmieniany 1 raz.
Oregon 650 T
Re: Wysokościomierz barometryczny
Każdy wysokościomierz barometryczny po kalibracji przy tablicy pokaże wynik prawidłowy, ale tylko taki w GPS potrafi to zrobić bez tablicy w oparciu o uśrednienie pomiary wysokości GPS -to jest genialne zestawienie.
Lotnictowo tego nie rozwiązało GPS jest jakby nielegalny i pilot przed lądowaniem zamiast czytać talicę przed schroniskiem, musi otrzymać z lotniska informację o panującym tam ciśnieniu, wg tego przestawia swój wysokościomierz i dzięki temu trafia w pas.
Lotnictwo posługuje się wyłącznie wysokościami wyznaczonymi na podstwiaie ciśnienia są to wysokości względne ( np do progu pasa) lub bezwzględne( do poziomu morza)
My posługujemy się na co dzień - meteorologia- ciśnieniami bezwzględnymi czyli sprowadzonymi do poziomu morza.
W lotnictwie poziom lotu Poza rejonem lotniska) wyznacza się jako wysokość bezwzględną standardową, czyli wyznaczoną od poziomu morza, przy założeniu że na poziomie morza mamy 1013 hPa. Taką wysokość nazywamy wysokością ciśnieniową.
Lotnictowo tego nie rozwiązało GPS jest jakby nielegalny i pilot przed lądowaniem zamiast czytać talicę przed schroniskiem, musi otrzymać z lotniska informację o panującym tam ciśnieniu, wg tego przestawia swój wysokościomierz i dzięki temu trafia w pas.
W zasadzie racja tylko te pojęcia są trochę mylące. To wszystko są wysokości wyznaczone w oparciu o pomiar ciśnienia i zależność liniową określona dla atmosfery wzorcowej.meridian pisze:Rozumiem, że to jest pewne uproszczenie, wysokość ciśnieniową stosuje się dla ustalenia poziomu lotu,Maciej S pisze:Wysokość ciśnieniowa wg ICAO wg której latają samoloty bardzo różni się od wysokości w metrach zależnie od pogody: jak jest wyż to samoloty latają wyżej, jak niż to niżej, choć wszystkie samoloty wg tego samego wzorca. Właśnie dlatego nie wpadają na siebie.
w innych sytuacjach lotnictwo stosuje wysokość względną, a także bezwzględną.
Lotnictwo posługuje się wyłącznie wysokościami wyznaczonymi na podstwiaie ciśnienia są to wysokości względne ( np do progu pasa) lub bezwzględne( do poziomu morza)
My posługujemy się na co dzień - meteorologia- ciśnieniami bezwzględnymi czyli sprowadzonymi do poziomu morza.
W lotnictwie poziom lotu Poza rejonem lotniska) wyznacza się jako wysokość bezwzględną standardową, czyli wyznaczoną od poziomu morza, przy założeniu że na poziomie morza mamy 1013 hPa. Taką wysokość nazywamy wysokością ciśnieniową.
Ostatnio zmieniony 13 sie 2014, 13:55 przez Maciej S, łącznie zmieniany 3 razy.
Re: Wysokościomierz barometryczny
Kiedyś spotkałem się z takimi skrótami AAL, ALG, AMSL i Wysokość Ciśnieniowa symbol QNE.
Oregon 650 T
Re: Wysokościomierz barometryczny
Jak wyskalować wysokościomierz ciśnieniowy, barometr:
wejść na stronę lotniska i poszukać informacji meteo oraz info o elewacji lotniska.
Powinno być podane ciśnienie w hPa z informacją, że to jest ciśnienie QNH czyli sprowadzone do poziomu morza, sprawdzić elewacje lotniska i naszą wprowadzić poprawkę na zmianę ciśnienia z wysokością 1 hPa na każde 8,5 m wysokości i mamy ciśnienie jakie powinno być w danej chwili na naszym barometrze.
QNH w danej chwili, sprowadzone do poziomie morza bo nauticic, znając je i elewacje lotniska trafie w pas lotniska celują w wysokość lotniska n.p.m
QFE w danej chwili, w panujące na poziomie lotniska bo field elevatin, znając je trafiam w pas lotniska celując w wysokość 0
QNE 1013 hPa standardowe na poziomie morza bo equivalent, służy do wyznaczania poziomu lotu.
wejść na stronę lotniska i poszukać informacji meteo oraz info o elewacji lotniska.
Powinno być podane ciśnienie w hPa z informacją, że to jest ciśnienie QNH czyli sprowadzone do poziomu morza, sprawdzić elewacje lotniska i naszą wprowadzić poprawkę na zmianę ciśnienia z wysokością 1 hPa na każde 8,5 m wysokości i mamy ciśnienie jakie powinno być w danej chwili na naszym barometrze.
żeby było prościej to lepiej pamietać oznaczenia ciśnień jakie stosuje sie do ustawienia wysokościomierza na 0meridian pisze:Kiedyś spotkałem się z takimi skrótami AAL, ALG, AMSL i Wysokość Ciśnieniowa symbol QNE.
QNH w danej chwili, sprowadzone do poziomie morza bo nauticic, znając je i elewacje lotniska trafie w pas lotniska celują w wysokość lotniska n.p.m
QFE w danej chwili, w panujące na poziomie lotniska bo field elevatin, znając je trafiam w pas lotniska celując w wysokość 0
QNE 1013 hPa standardowe na poziomie morza bo equivalent, służy do wyznaczania poziomu lotu.
Re: Wysokościomierz barometryczny
Tak, z takich metod wyznaczania wysokości korzysta lotnictwo.
Oregon 650 T