GPS na motor

Radzimy jaki model Garmina wybrać i dlaczego. Gdzie warto kupować. O sprawdzonych sprzedawcach, lokalnych promocjach, cłach na granicy, różnicach pomiędzy odbiornikami amerykańskimi i europejskimi, dokupywaniu polskich instrukcji, oraz o wszystkim co związane z zakupem odbiorników w Polsce czy za granicą.

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez Miszel » Cz, 31 gru 2015 19:36

mulacik napisał(a):Wiem wiem czytałem
Bardziej bym chciał żeby ktos sie wypowiedział

No to się wypowiem, choć to temat na kilka piw... :)
Mulacik, robisz parę błędnych założeń, co utrudnia ci wybór:
1. "a w enduro z instalacja zasilania zawsze coś może sie stać "
Hmmmm, warto jednak korzystać ze stałego zasilania! Odpada ci przypominanie sobie ile to godzin przepracowały już baterie/akumulatorki, a dochodzi pewność, że są zawsze na full...
W motocyklu enduro 'coś stać się' może dokładnie ze wszystkim, ale akurat z zasilaniem gps'a to chyba na samym końcu! Obojętne czy podepniesz zasilanie do stacyjki (bardziej zalecane), czy bezpośrednio do akumulatora (mniej zalecane), to właściwie żadna sucha czy mokra gleba nie są w stanie nic temu zrobić. Oczywiście przy założeniu, że kabel nie powiewa luźno na wietrze ;) i że wpiąłeś w to bezpiecznik...
Długi czas pracy na baterii jest oczywiście mile widziany, ale nie niezbędny.

2. "- niestety duże gabaryty - ze względu na wymiary urządzenia i wyświetlacza w przypadku kozła możliwość uszkodzenia sprzętu"
Nieprawda. Same gabaryty nie zwiększają prawdopodobieństwa uszkodzenia. Ważniejszy tu jest rodzaj ekranu - dotykowy jest wrażliwszy na uszkodzenia. Jeszcze ważniejsze jest miejsce zamocowania gps'a. Moim zdaniem najbezpieczniej jest pośrodku kierownicy i możliwie nisko (krótkie ramię RAM!) - przy bocznych glebach jest całkowicie bezpiecznie, a przy kozłach duża szansa, że ocaleje...

3. "podobno jak się zjedzie z wyznaczonej trasy bardzo muli przy generowaniu nowej .. wiadomo w terenie nie będę jechał według trasy wyznaczonej w lesie"
W terenie bardzo szybko zrezygnujesz z routingu i przejdziesz na tworzone w domu/ściągnięte z netu tracki, lub po prostu jazdę 'na czuja'/azymut. Sam się przekonasz, że routing w terenie jest niewygodny i będziesz go traktować tylko pomocniczo.

Wracając do konkretnych modeli gps'ow, to odradzałbym ci zumo, a wybierałbym pomiędzy 62/64 (różnice są prawie nieistotne), Montaną i Monterrą.
W 62/64 ekran jest niestety mały i na moto enduro odczytanie czegokolwiek przy szybkim rzuceniu okiem jest trudne. W zamian mamy zupełnie wyjątkową odporność mechaniczną i obsługę fizycznymi klawiszami (naprawdę WIELKA zaleta na motocyklu, z łapami w rękawicach!!!).
W Montanie/Monterze ekran dotykowy sprawia, że ich odporność mechaniczna jest mniejsza niż 62/64 (ekran Monterry jest lepszy), wciąż jednak jest to odporność bardzo dobra!! W zamian dostajemy świetną czytelność od jednego rzutu okiem między jedną kałużą, a drugą...
Szybkość działania, renderowanie map, etc. w tych modelach jest bardzo dobra i nie różni się zauważalnie między sobą. Używałem na enduro każdy z tych modeli (tzn. 62s, Montana i Monterra) i muszę powiedzieć, że każdy jest BARDZO DOBRY, a wybór zależy od niuansów, osobistych upodobań i umiejętności.

...I na koniec: na enduro to jednak Monterra rządzi!! :D :D

Zdrówko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
Avatar użytkownika
Miszel
Bywalec
 
Posty: 274
Dołączył(a): Wt, 09 cze 2009 5:56
Lokalizacja: Arctica Twin

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez mulacik » Pt, 01 sty 2016 11:28

Dzięki za wyczerpująco wypowiedź ... ;)

główne zadanie dla gpsa dla mnie to orientowanie sie gdzie jestem i czy jadę w dobrym kierunku.
Nie chcę jechać według wyznaczoenj trasy w domu bo wiem że w enduro to nie ma sensu sam wiem to z praktyki.

Nie problem dla mnie zawsze mieć naładowane baterie do gpsa bo i tak mam do sprawdzenia baterie w telefonie gopro czy pilocie do gopro itp ....

Po filmikach widzę ze 64 działa płynnie i w sumie mi pasuje.
Pozostaje tylko kwestia małego wyświetlacza ale biorąc pod uwagę różnice cenowa pomiędzy 64 a monterra wybór padnie na 64.

Jak użytkowałeś 64 na moto to powiedz mi co poza małym wyświetlaczem Ci przeszkadzało ?
mulacik
Początkujący
 
Posty: 16
Dołączył(a): Śr, 02 wrz 2015 20:29

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez Miszel » Pt, 01 sty 2016 13:57

Mam (i nie pozbywam się) 62s. Jedyna wg mnie istotna różnica z 64 to to, że w tym ostatnim akumulatorki ładują się przy podłączeniu zasilania. Reszta różnic jest nieważna.
Tak, w 62s przeszkadzała mi wyłącznie wielkość ekranu.
A tak w ogóle, to ideałem byłaby dla mnie Monterra z klawiszami identycznymi jak w 62/64. Ha! Po prostu marzenie!!

mulacik napisał(a):Nie problem dla mnie zawsze mieć naładowane baterie do gpsa bo i tak mam do sprawdzenia baterie w telefonie gopro czy pilocie do gopro itp ....

Przerabiałem to już. Jeśli myślisz o jedno-, maksymalnie dwudniowych wyjazdach, to OK!
Ale w czasie dłuższych wyjazdów, w dodatku z noclegami pod niebem/u tubylców, to kupa elektroniki do częstego ładowania się nie sprawdza. Telefon, kamera + pilot, aparat foto, gps.... Myślisz tylko o wywaleniu tego w diabły. I czasami nawet to się robi ...... :D :D

Zdrówko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
Avatar użytkownika
Miszel
Bywalec
 
Posty: 274
Dołączył(a): Wt, 09 cze 2009 5:56
Lokalizacja: Arctica Twin

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez mulacik » Pt, 01 sty 2016 20:20

sądząc po Twoim sprzęcie XRV750 wnioskuję że inny tym enduro uprawiamy ;)
ja latam na drz 400E także wypady max. 150 km
jak gdzieś jedziemy to mniej więcej wiem gdzie np. wzdłuż rzeki i rzeka jest moim punktem odniesienia itp ..
ale czasem chcemy gdzieś przelecieć szutrówkami między żwirowniami i tego chce navi
albo żeby wiedzieć gdzie poprostu jestem jak zgubimy się w lesie
mulacik
Początkujący
 
Posty: 16
Dołączył(a): Śr, 02 wrz 2015 20:29

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez Faja » So, 02 sty 2016 19:23

E 150 km. to ja robię na górskim rowerze. :lol: Bierz duży ekran, na środku kierownicy i żeby nie wystawał za kierownicę. Na ekran szkło lub folia. :D Bo później będziesz żałował.
Po zdrówka Wiesiek

kręcę, kręcę pedałami aż głowa boli :-)
Montana 600 + UMP_PC.PL + PL Topo

Faja (Wiesiek)
Avatar użytkownika
Faja
Bywalec
 
Posty: 240
Dołączył(a): Pt, 18 maja 2007 18:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez mulacik » Pt, 29 sty 2016 12:27

Witam
Jakiś czas temu rozpatrywałem zakup navi dla moto typ enduro
chodziło mi po głowie zumo 390; etrex 64; montana 650

Dzisiaj trafiła mi się okazja zumo 210 wiem że to dość starszy sprzęt, ale chciałbym żeby ktoś się wypowiedział

- czy na zumo 210 można załadować osmmap ? bo tylko dla tej mapy chce kupić to urządzenia lub też topo garmina
- dużo wolniej 210 chodzi od 390 ? jeśli chodzi o wyznaczenia trasy czy też przeglądanie mapy (osmmap)
mulacik
Początkujący
 
Posty: 16
Dołączył(a): Śr, 02 wrz 2015 20:29

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez Zachu » Pt, 29 sty 2016 12:43

Garmin jest Garmin, nie ważne czy na szosę czy na rękę mapy praktycznie te same można lądować. Tyle tego przewaliłeś i jeszcze nie zorientowałeś się?
Tak, mapa OSM, UMP i hgw wejdzie jeśli jest na Garmina.
Czy dużo wolniej to sobie możesz filmy w necie obejrzeć. Ogólnie mapy TOPO są bogate w treści i zawsze troszkę będą mulić.
Porównaj sobie wielkości plików w UMP http://www.ump.waw.pl/wszystkie.html i OSM http://garmin.osmapa.pl/sciagnij-mape/
Nuvi & DriveAssist & Zumo & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 8711
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez mulacik » Pt, 29 sty 2016 12:45

Hej
Zdaję sobie sprawę że osm będzie najlżejsza tylko na funkcjonowanie nawigacji mapa to jedno a hardware to drugie, dlatego pytam Was
bo wiem jak osm chodzi na zumo 390 i ciekawi mnie jak będzie chodziło na zumo 210
mulacik
Początkujący
 
Posty: 16
Dołączył(a): Śr, 02 wrz 2015 20:29

Re: zumo 390 vs montana 600 vs 64

Postprzez adbok » Wt, 03 maja 2016 22:12

Hej,
Miałem i używałem Zumo 220 i Nuvi 510 (ten sam hardware) z mapami OSM na motocyklu i w aucie. Nie miałem problemów z tymi nawigacjami \ mapami, jedyną różnicę jaką widziałem to gdy mapa była załadowana na kartę SD działała wolno.... Moim zdaniem w nawigacjach (starszych z obsługą map "NT") najlepiej wgrać mapę do pamięci urządzenia bo różnica w szybkości działania w Zumo 220 była powalająca. Tak samo jak transfer map kablem USB do Garmina vs prosto na kartę pamięci SD.
Jeśli chcesz to możesz próbować instalować OSMapa-LIGHT http://garmin.osmapa.pl/sciagnij-mape/
Obecnie używam Zumo 390 i ten sprzęt ze względu na lepszy procesor, ram i szybszy interfejs obsługi USB \ kart SD nie ma takich problemów.

Pozdrawiam.
adbok
Początkujący
 
Posty: 55
Dołączył(a): Śr, 21 maja 2014 9:53

Re: GPS na motor

Postprzez Luzikseba » Pn, 30 maja 2016 16:17

Witajcie, odświeżę nieco temat, poszukuje nawigacji na motocykl do turystyki motocyklowej (głownie Polska, ale również nasi sąsiedzi, jak i Rumunia,Bułgaria,a i w planie jest Albania). Głównie poruszam się po asfaltach, ale gdy jest możliwość zjechania na szuter chętnie to robię, na chwilę obecną najpopularniejsze nawi to TomTom RIDER 410 oraz Garmin ZUMO 590LM. Mnie interesuje Garmin 590LM (do 595 chyba nie warto dopłacać 1000zł?). Zauważyłem, że polecacie również takie urządzenia jak Montera/Montana. Szukałem specyfikacji tych urządzeń ale nigdzie nie mogę znaleźć jakie mają procesory/pamięci RAM, które działają szybciej. Jakie wg Was na dzień dzisiejszy urządzenia najlepiej nadadzą się do turystyki motocyklowej :) ?

Obrazek
Pozdrawiam, Luzikseba :)

Sony Xperia Z2 Tablet LTE: Google Maps, Auto Mapa, MAPS.ME.
Avatar użytkownika
Luzikseba
Nowy
 
Posty: 1
Dołączył(a): Pn, 30 maja 2016 13:21
Lokalizacja: Kraków

Re: GPS na motor

Postprzez krakn » N, 26 cze 2016 13:39

ObrazekZaszalałem i kupiłem Zumo 595
To już mój 3 ci model na motocykl.
Jestem pod dużym wrażeniem. Zrobiłem nim około 1000 km po Londynie trafiając codziennie pod kilka adresów, Oraz właśnie przejechałem ponad 3500 km Londyn -San Antonio - Pireneje szlaczkiem - aż do morza śródziemnego i dalej Francja i Anglia.
Po 4 latach używania zumo 660 na początku byłem trochę zdezorientowany.
Natłok informacji mnie po prostu powalił.
Ale właśnie ta wycieczka w nieznane tereny zmusiła mnie do bliższego pozanania logiki tego interface.
I powiem szczerze że już na 2 dzień odnajdywanie stacji benzynowych (wiadomo na motocyklu to priorytet bo rezerwa niewielka zwłaszcza dla litrowego motocykla nie do końca turystyka)

Co mi się nie podoba.
Kwestia trafick Live, w porównaniu z programem na telefon WAZE to Garmina rozwiązanie nadal jest w lesie. Za taki serwis nie powinni brać pieniędzy.
Nie podoba mi się to że zapłaciłem z fotoradary w europie, ale gdy brakło mi internetu, lub po prostu w telefonie padła bateria i telefon ładował się w kufrze to ta opcja nie działa.
Jadąc autostradą z południa do Paryża kamera zrobiła mi zdjęcie. Dziękuję Garmin :P
Teraz mam nadzieję ze nie robiła z tyłu tylko z przodu :? Szczerze mówiąc przekroczyłem prędkość max 20 km/h przypominam , na płatnej autostradzie, nie na lokalnej drodze.

Trochę nie rozumiem działania aplikacji na smartphona, mapka itd. Jakoś to niby jest, ale tak mało funkcjonalne że w sumie zastanawiam się po co mi to...

Z tego co widzę wszyscy którzy wykupili serwis traffick i tak muszą się zgodzić na wysyłanie swoich danych.
O niebo lepiej by było gdyby
-usługę traffick i Foto camera zrobić GRATIS bo czy na prawdę ta kwota pozwala zarobić konkretne pieniądze gdy widzę że użytkowników jest 12-30?
W programie Waze za free w danym momencie jest wiele tysięcy użytkowników którzy raportują korki, kamery. A więc kwestia ruchu na drogach jest po prostu niemal doskonała.
Jak już tak bardzo chodzi o kasę to sądzę że lepiej by było podnieść cenę urządzenia o 1 funta i mieć - powiedzmy 70% użytkowników onlane, niż na miliony sprzedany urządzeń kilkudziesięciu.
Jak do tej pory po kilkunastu tysiacach km, sam zgłosiłem kilka kamer. No ale są sytuacje gdzie kwesta korków jest kluczowa również dla motocyklisty, bo czasami jest tak wąsko że nie ma możliwości filtrowania i nawet wg mnie, nawet wzorowe zachowanie kierowców samochodów w Paryżu i tak czasami nie pomaga i trzeba niebezpiecznie się zatrzymać bo jest zbyt wąsko żeby się zmieścić z kuframi między samochody. A jak wiemy, zatrzymanie motocyklisty za samochodami jest ekstremalnie niebezpieczne. Więc gdybym wiedział że takie korki są to bym po prostu wybrał inna może i dłuższą i teoretycznie wolniejszą , ale znacznie bezpieczniejszą i pustą drogę lokalną z ominięciem przytoczonego Paryża.

Trochę zakręcona, bo starego typu jest metoda powiększania mapy, nie tak jak na smyrfonach dwoma palcami tylko ekranowymi plus i minus.
hmmm, jak na najnowszy model to dziwne rozwiązanie.
Rozumiem jeszcze zumo 660, b to już chyba 4 czy 5 letni model, ale 595?
Z tego co rozumiem, to ta mapa ma umożliwić włąsnie wyszukanie czegoś na mapie i przesłanie do GPS.
Ale to jest tak zakręcone że szkoda mi czasu którego mogę przeznaczyć na jazdę, na zabawę w nieczytelną mape.

Ja bym to widział tak,
Przesyłanie danych w obie strony, widzę na telefonie aktualnie wyliczoną trasę przez GPS, oraz punkty "ulubione" zapisane.
Wyszukuję coś w aplikacji na telefonie, szczerze mówiąc sugerował bym itegracje z google. Zaznaczam paluchem na telefonie / tablecie i daje jedź - punkt np pośredni i w tym momencie w Garminie następuje aktualizacja trasy i punktów.

Przydała by sie też możliwość zapisu i sychronizacji że na telefonie klikam, zapisz moją, albo wskazuję paluchem to miejsce i po chwili ten sam punkt pojawia się w GPS.
Nie sądzę żeby to nie było możliwe skoro jest komunikacja w obie strony.

A jeszcze co to zarządzaniem śladem.
Są dwie metody, każdy kawałek śladu zapisujemy osobno, albo zapisz wszytko do zapisanej trasy.

Bo problem jest, gdy ktoś jedzie i często się zatrzymuje, np ja. Bo czasami na wyznaczonej trasie 1000 km, zatrzymuję się co kilka kilkadziesią km, a nawet co kilkaset metrów! A gdy musze odejść od motocykla i stracić z nim kontakt wzrokowy, to logiczne że zdjemuję GPS i następuje jego wyłączenie. bywa że po dojechaniu do jakiegoś punktu, musze pominąć któryś z wyznaczonych jako pośrednie. Miałem właśnie taki przypadek, gdzie mozolnie wytyczona praca 8 punktów pośrednich, musiała być diametalnie zmieniona. I tu tworzy się nowy ślad.
No weź się w w trasie czy podczas obiadu męcz i klikaj te kilka czy kilkanaście, a bywa i kilkadziesiąt kawałków każdy z osobna. A opcja zapisz wszystko, zapisuje również trasy których nie chcemy, a są jeszcze w pamięci.
Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie ma możliwości zapisać i scalić wybranych kawałków trasy?

Ale generalnie jestem mega zadowolony jerzeli chodzi o stronę sprzetową.

PS.
Geniale jest to o czym pisałem w pomysłach i chyba nie tylko ja, że w końcu widać w czasie jazdy na mapie ikonki tego co nas interesuje, czyli np stacje benzynowe czy restauracje itp.
I chwłą za to garminowi, bo konkretnie dla mnie, ale chyba i każdego kwestia szybkiego i intuicyjnego wyboru jest bardzo ważna.
krakn
Początkujący
 
Posty: 19
Dołączył(a): So, 02 cze 2012 13:20

Re: GPS na motor

Postprzez IVO.O » Śr, 02 lis 2016 14:03

Witam WSZYSTKICH świrów 2 kółek i elektronicznych gadzetów:)

Jezdze motocyklem wiele wiele lat najpierw z analogowymi gps :) a od lat ze starym NUVI860 kupionym za jakieś przysłowiowe grosze.Mam typowo sportowy motocykl który nie nadaje się na dalekie wyprawy ale jak to mówią trza być twardym a nie miętkim :D Typowe gps na motocykl z normami ips ze specjalnymi uchwytami itp itd u mnie nie sprawdzają się.GPS leży pod siedzeniem jest podłączony pod ładowarkę łączy sie za pomocą BLU z zestawem głośnomówiącym w kasku muzyczka sobie leci słoneczko świeci a co jakis czas miły damski głos mówi mi gdzie mam skręcic :) Dawno dawno temu moje nuvi860 było cudem techniki :D czytając jego parametry i bzdety które posiada....muszę go mieć :D .Radary hmmm funkcja ostrzegająca ze radar ze mam zwolnic rewelacja zero mandatowa w praktyce wyszło tak ze ciągłe zwolnij jedziesz za szybko zaczeło przypominać mi zrzędzącą żonę cóż to była za ulga gdy to wyłączyłem :D Jasne zdarza się ze jakiś foto radarek oczkiem do mnie mrugnie opłata za WOLNOŚĆ :) Zaletą a zarazem wadą starego NUVI jest to ze czasem poprowadzi mnie takimi drogami ze nie wiem czy to wjazd do jakiegoś gospodarstwa czy droga często na niego poprzeklinam ale dzięki temu widziałem naprawdę piękne miejsca o których nigdy bym nie wiedział. Niestety nie tylko ja się starzeje mój NUVI tez. Stąd moja tu obecność szukam godnego następcy mojego towarzysza podroży NUVI860
IVO.O
Nowy
 
Posty: 1
Dołączył(a): Śr, 02 lis 2016 13:08

Re: GPS na motor

Postprzez jakmor » So, 18 lut 2017 11:55

Powitać maniaków dwóch kółek :mrgreen:

Bardzo intensywnie myślę nad zmianą navi. Od 6lat używam larka 35 freebird z AutoMapą na pokładzie i zasadniczo jestem z niego zadowolony ale... zaczyna odmawiać posłuszeństwa...

Zasadniczo w 90% navi potrzebuję do wycieczek moto (Ukraina, Rumunia, Mołdawia, Albania, Czarnogóra... no może jakiś wypad na zachód) ale raczej drogi lokalne, wiejskie, lekko szutrowe żadnego ciężkiego OFFu. Jeśli chodzi o turystykę pieszosamochodową (Gruzja, Armenia, Iran... ) spokojnie wystarcza mi telefon, który i tak mam zawsze przy d....ie.

Stąd mój dylemat między zūmo® 395LM a Tom Tom Raider ze zdecydowaną przewagą Garmina :D Z uwagi na notoryczny brak czasu i małą wiedze w zakresie wgrywania jakiś kosmicznych map raczej chciałbym używać fabrycznej mapy w z usługą darmowej aktualizacji map przez firmę Garmin. Pytanie czy zūmo® 395LM to dobry wybój do tego typu wojaży i pytanie gdzie mogę sprawdzić stopień pokrycia i dokładności tych map ??
jakmor
Nowy
 
Posty: 4
Dołączył(a): Pt, 10 lut 2017 15:08

Re: GPS na motor

Postprzez Miszel » So, 18 lut 2017 18:56

jakmor napisał(a):(Ukraina, Rumunia, Mołdawia, Albania, Czarnogóra... no może jakiś wypad na zachód) ale raczej drogi lokalne, wiejskie, lekko szutrowe

W w/w rejony ani zumo, ani tom tom.
W dziale "Na szlaku" jest wątek "Garmin Monterra, na androidzie" - poczytaj go uważnie ze szczególnym uwzględnieniem postów dotyczących użytkowania na motocyklu.
Zdrówko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
Avatar użytkownika
Miszel
Bywalec
 
Posty: 274
Dołączył(a): Wt, 09 cze 2009 5:56
Lokalizacja: Arctica Twin

Re: GPS na motor

Postprzez Zachu » Pn, 20 lut 2017 9:10

Czemu nie? Zumo czy Rider obsługują ślady. Co tam więcej potrzeba? Proste, łatwe urządzenie, byle sprzęt wjechał ;)
Nuvi & DriveAssist & Zumo & fenix
Obrazek
Zachu
Radny
 
Posty: 8711
Dołączył(a): N, 01 lip 2007 7:10
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Jaki Garmin? Gdzie? Jak?

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 0 gości