Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Czy znacie algorytm obliczania czasu podróży w Garminach?
Codziennie jeżdzę rano 150 km do pracy (zawsze tą samą trasą). Ostatnio zauważyłem, że obliczany przez Garmina 660 FM czas podróży znacznie się wydłużył (ponad 25 minut dłużej). Zauważyłem także, że teraz cała moja podróż trwa w "porze nocnej". Niedawno jeszcze miałem przynajmniej część podróży w "porze dziennej".
Czy Garmin jeździ wolniej w nocy? Co jeszcze wpływa na obliczenie czasu podróży? Może pora roku ma wpływ na obliczany czas? Domyślam się, że pewnie rodzaj dróg po jakich jest obliczana trasa też ma wpływ na czas podróży. Co jeszcze wpływa?
			
			
									
						Codziennie jeżdzę rano 150 km do pracy (zawsze tą samą trasą). Ostatnio zauważyłem, że obliczany przez Garmina 660 FM czas podróży znacznie się wydłużył (ponad 25 minut dłużej). Zauważyłem także, że teraz cała moja podróż trwa w "porze nocnej". Niedawno jeszcze miałem przynajmniej część podróży w "porze dziennej".
Czy Garmin jeździ wolniej w nocy? Co jeszcze wpływa na obliczenie czasu podróży? Może pora roku ma wpływ na obliczany czas? Domyślam się, że pewnie rodzaj dróg po jakich jest obliczana trasa też ma wpływ na czas podróży. Co jeszcze wpływa?
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u
			
						Lech-u
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Pisząc o "porze dziennej i nocnej" masz na myśli schemat kolorów, który jest automatycznie zmieniany  Jeśli tak, to jest on uzależniony od godziny wschodu i zachodu słońca w danym miejscu. Nic dziwnego, że teraz startując o tej samej godzinie możesz mieć schemat kolorów "nocny", Słońce wschodzi później. Możesz to zmienić i ustawić sobie na sztywno schemat dzienny wybierając Narzędzia
 Jeśli tak, to jest on uzależniony od godziny wschodu i zachodu słońca w danym miejscu. Nic dziwnego, że teraz startując o tej samej godzinie możesz mieć schemat kolorów "nocny", Słońce wschodzi później. Możesz to zmienić i ustawić sobie na sztywno schemat dzienny wybierając Narzędzia  Ustawienia
 Ustawienia  Wyświtlanie
 Wyświtlanie  Schemat kolorów
 Schemat kolorów
Samego algorytmu obliczania czasu nie znamy (przynajmniej ja nie znam).
Na pewno pod uwagę brany jest typ drogi (parametry routingu) po jakiej wyznaczona jest trasa. Tutaj aktualizacja mapy mogła coś zmienić.
Mamy też pewną teorię mówiącą, iż nuvi potrafi uczyć się prędkości z jakimi poruszamy się po danej kategorii drogi. Informacje te są uzależnione od zapisanego Dziennika Podróży i jego wyczyszczenie powoduje powrót do domyślnych prędkości na danej drodze, więc i wpływa na obliczenia czas podróży. Trochę o tej kwestii i obserwacjach napisali koledzy z projektu UMP-pcPL w swojej Wiki: Routing_w_GARMIN-ie.
			
			
									
						 Jeśli tak, to jest on uzależniony od godziny wschodu i zachodu słońca w danym miejscu. Nic dziwnego, że teraz startując o tej samej godzinie możesz mieć schemat kolorów "nocny", Słońce wschodzi później. Możesz to zmienić i ustawić sobie na sztywno schemat dzienny wybierając Narzędzia
 Jeśli tak, to jest on uzależniony od godziny wschodu i zachodu słońca w danym miejscu. Nic dziwnego, że teraz startując o tej samej godzinie możesz mieć schemat kolorów "nocny", Słońce wschodzi później. Możesz to zmienić i ustawić sobie na sztywno schemat dzienny wybierając Narzędzia  Ustawienia
 Ustawienia  Wyświtlanie
 Wyświtlanie  Schemat kolorów
 Schemat kolorówSamego algorytmu obliczania czasu nie znamy (przynajmniej ja nie znam).
Na pewno pod uwagę brany jest typ drogi (parametry routingu) po jakiej wyznaczona jest trasa. Tutaj aktualizacja mapy mogła coś zmienić.
Mamy też pewną teorię mówiącą, iż nuvi potrafi uczyć się prędkości z jakimi poruszamy się po danej kategorii drogi. Informacje te są uzależnione od zapisanego Dziennika Podróży i jego wyczyszczenie powoduje powrót do domyślnych prędkości na danej drodze, więc i wpływa na obliczenia czas podróży. Trochę o tej kwestii i obserwacjach napisali koledzy z projektu UMP-pcPL w swojej Wiki: Routing_w_GARMIN-ie.
Pozdrawiam Damian Gałka
GPS38; Rino530HCX; GPSMap 60CS; GPSMap 66ST: UMP-pcPL-topo oraz Topo PL, Instinct Tactical
Nuvi 760 + GA27C: UMP-pcPL, GPMapa 2007.3, CNE NT 2009; Holux M-215 + Fugawi
			
						GPS38; Rino530HCX; GPSMap 60CS; GPSMap 66ST: UMP-pcPL-topo oraz Topo PL, Instinct Tactical
Nuvi 760 + GA27C: UMP-pcPL, GPMapa 2007.3, CNE NT 2009; Holux M-215 + Fugawi
- 
				Jan_Werbinski
- Początkujący
- Posty: 50
- Rejestracja: 21 wrz 2008, 17:23
- Lokalizacja: Żary
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Wrażenia po trasie 3800km po Europie. Na oko na autostradzie przyjmuje średnią około 100-110 km. Jeżdziłem 110-130
Poza autostradą przyjął prędkość dużo mniejszą niż jeżdżę rzeczywiście i wtedy nadrabiam w stosunku do ETA.
Do powyższych nie pasuje teoria o uczeniu się, ani o założonych z góry prędkościach. Wydaje mi się, że algorytm bierze po prostu z wszystkiego po trochę.
			
			
									
						Poza autostradą przyjął prędkość dużo mniejszą niż jeżdżę rzeczywiście i wtedy nadrabiam w stosunku do ETA.
Do powyższych nie pasuje teoria o uczeniu się, ani o założonych z góry prędkościach. Wydaje mi się, że algorytm bierze po prostu z wszystkiego po trochę.
Zumo XT2, 60CSx, nuvi 255W, Navigon, Sygic, iPaq, HTC, AutoMapa, CNE 2008 i 2009 NT, UMP, TOPO i inne (dawniej GPS III, nuvi 200W, dezl 760)
			
						Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
To wiem i z tym nie mam problemu (czyli nie mam problemu z ustawieniem wyświetlacza). Pisząc o "porze nocnej" miałem na myśli, że algorytm liczenia przyjmuje inne prędkości w nocy a inne w dzień (tego nie wiem).Magnoom pisze:Pisząc o "porze dziennej i nocnej" masz na myśli schemat kolorów, który jest automatycznie zmienianyJeśli tak, to jest on uzależniony od godziny wschodu i zachodu słońca w danym miejscu. Nic dziwnego, że teraz startując o tej samej godzinie możesz mieć schemat kolorów "nocny", Słońce wschodzi później. Możesz to zmienić i ustawić sobie na sztywno schemat dzienny wybierając Narzędzia
Ustawienia
Wyświtlanie
Schemat kolorów
Jestem przekonany, że bierze pod uwagę drogę. W moim przypadku to nie to: jeźdżę codziennie tą samą drogą. A więc to raczej nie ta kwestia.Samego algorytmu obliczania czasu nie znamy (przynajmniej ja nie znam).
Na pewno pod uwagę brany jest typ drogi (parametry routingu) po jakiej wyznaczona jest trasa. Tutaj aktualizacja mapy mogła coś zmienić.
Jeżeli to by była prawda, to mój Garmin powinien pokazywać coraz krótsze czasy, a nie coraz dłuższeMamy też pewną teorię mówiącą, iż nuvi potrafi uczyć się prędkości z jakimi poruszamy się po danej kategorii drogi. Informacje te są uzależnione od zapisanego Dziennika Podróży i jego wyczyszczenie powoduje powrót do domyślnych prędkości na danej drodze, więc i wpływa na obliczenia czas podróży. Trochę o tej kwestii i obserwacjach napisali koledzy z projektu UMP-pcPL w swojej Wiki: Routing_w_GARMIN-ie.

Pozdrawiam serdecznie
Lech-u
			
						Lech-u
- PouchX
- Radny
- Posty: 4409
- Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Nie wiem czy to teraz działa.
Ale jak jeszcze kiedyś jeździłem z iQue M5 to w MapSource:
EDYCJA > PREFERENCJE > (zakładka) KALKULACJE TRAS > (klik) PRĘDKOŚĆ JAZDY > ...
Tam ustawiałem swoje możliwości... i wiem to na 1000%, że MapSource przy jakimkolwiek transferze czegokolwiek uwzględniał te ustawienia
i "szacowany czas przybycia do celu" był liczony wg tych danych.
			
			
									
						Ale jak jeszcze kiedyś jeździłem z iQue M5 to w MapSource:
EDYCJA > PREFERENCJE > (zakładka) KALKULACJE TRAS > (klik) PRĘDKOŚĆ JAZDY > ...
Tam ustawiałem swoje możliwości... i wiem to na 1000%, że MapSource przy jakimkolwiek transferze czegokolwiek uwzględniał te ustawienia
i "szacowany czas przybycia do celu" był liczony wg tych danych.
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Sprawdziłem: pora dnia ma wpływ na czas podróży.
Zrobiłem to tak:
Zaplanowałem podróż z punktu A do B (odległość około 145 km). Garmin policzył trasę i podał czas dotarcia do celu. Zarówno start jak i meta były w czasie "czarnego wyświetlacza" czyli w nocy. Poczekałem aż zrobi się dzień na wyświetlaczu i ponownie kazałem Garminowi policzyć trasę z punktu A do B.
Oczywiście nie zmieniałem żadnych parametrów podróży. Jedymym parametrem, który się zmienił to była pora dnia (nocy).
Zgadnijcie jaka była różnica w czasie podróży.
			
			
									
						Zrobiłem to tak:
Zaplanowałem podróż z punktu A do B (odległość około 145 km). Garmin policzył trasę i podał czas dotarcia do celu. Zarówno start jak i meta były w czasie "czarnego wyświetlacza" czyli w nocy. Poczekałem aż zrobi się dzień na wyświetlaczu i ponownie kazałem Garminowi policzyć trasę z punktu A do B.
Oczywiście nie zmieniałem żadnych parametrów podróży. Jedymym parametrem, który się zmienił to była pora dnia (nocy).
Zgadnijcie jaka była różnica w czasie podróży.

Pozdrawiam serdecznie
Lech-u
			
						Lech-u
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Sama zmiana trybu wyświetlania w 760 nic nie zmienia... będę musiał poczekać na wschód słońca. Ciekawa sprawa jeśli faktycznie inaczej kalkuluje w ciągu dnia i inaczej w nocy.
			
			
									
						Pozdrawiam Damian Gałka
GPS38; Rino530HCX; GPSMap 60CS; GPSMap 66ST: UMP-pcPL-topo oraz Topo PL, Instinct Tactical
Nuvi 760 + GA27C: UMP-pcPL, GPMapa 2007.3, CNE NT 2009; Holux M-215 + Fugawi
			
						GPS38; Rino530HCX; GPSMap 60CS; GPSMap 66ST: UMP-pcPL-topo oraz Topo PL, Instinct Tactical
Nuvi 760 + GA27C: UMP-pcPL, GPMapa 2007.3, CNE NT 2009; Holux M-215 + Fugawi
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Nie sądzę, żeby zmiana trybu wyświetlania mogła zmienić czas podróży. To by było lekko głupie.
Ale co innego z jazdą w nocy lub w dzień.
Jeśli algorytm oblicznia czasu posróży zakłada inny czas podróży w nocy i inny w dzień, to wydaje się, że ma to uzasadnienie. Jak sądzę w zamyśle "mądrych" z Garmina było to, że w nocy zwykle jeżdzi się wolniej (bo mniejsza widoczność, bo mniej bezpiecznie, itd).
Ciekawe tylko jaki jest ten algorytm?
			
			
									
						Ale co innego z jazdą w nocy lub w dzień.
Jeśli algorytm oblicznia czasu posróży zakłada inny czas podróży w nocy i inny w dzień, to wydaje się, że ma to uzasadnienie. Jak sądzę w zamyśle "mądrych" z Garmina było to, że w nocy zwykle jeżdzi się wolniej (bo mniejsza widoczność, bo mniej bezpiecznie, itd).
Ciekawe tylko jaki jest ten algorytm?
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u
			
						Lech-u
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Nie jestem informatykiem, ale czy ktoś próbował to sprawdzić edytując FW edytorem heksagonalnym ?Lech-u pisze:Ciekawe tylko jaki jest ten algorytm?
Pozdrawiam, Michał
Garmin nuvi 30 + GPMapa (ostatnia) + City Navigator Europe NT 2014.20 + kilka innych  
			
						
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Dzisiaj przeprowadziłem symulację dla trasy najkrótszej na GPMapie i na CNE.
Na drodze miejskiej, gdzie można jechać 50km/h nuvi pokazywał odpowiednio:
w GPMaie: 67 km/h
w CNE: 48 km/h.
Następnie usunąłem wszystkie dane użytkownika i zrobiłem raz jeszcze kalkulację na tym samym odcinku drogi i z takimi samymi ustawieniami. Nuvi pokazywał odpowiednio:
w GPMapie: 64 km/h
w CNE: 48 km/h.
A więc potwierdza się to, że nuvi "uczy" się prędkości.
Nie wiem tylko dlaczego GPMapa zezwala na jazdę po mieście w trybie symulacji z prędkością ponad 60 km/h skoro dopuszczalna jest 50 a i tak znajdą się tacy (np. niedzielni kierowcy) którzy jadą poniżej tych 50 km/h.
Pozdrawiam, Michał
			
			
									
						Na drodze miejskiej, gdzie można jechać 50km/h nuvi pokazywał odpowiednio:
w GPMaie: 67 km/h
w CNE: 48 km/h.
Następnie usunąłem wszystkie dane użytkownika i zrobiłem raz jeszcze kalkulację na tym samym odcinku drogi i z takimi samymi ustawieniami. Nuvi pokazywał odpowiednio:
w GPMapie: 64 km/h
w CNE: 48 km/h.
A więc potwierdza się to, że nuvi "uczy" się prędkości.
Nie wiem tylko dlaczego GPMapa zezwala na jazdę po mieście w trybie symulacji z prędkością ponad 60 km/h skoro dopuszczalna jest 50 a i tak znajdą się tacy (np. niedzielni kierowcy) którzy jadą poniżej tych 50 km/h.
Pozdrawiam, Michał
Garmin nuvi 30 + GPMapa (ostatnia) + City Navigator Europe NT 2014.20 + kilka innych  
			
						
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Potwierdzam to, że nuvi w jakiś sposób "uczy się" naszych prędkości na danych kategoriach drogi. Czyszczenie dziennika podróży ma wpływ na prędkość podczas symulacji i wyznaczany czas przyjazdu do celu.
Dzisiaj sprawdzałem również na swoim nuvi 760 teorię jaką opisał Lech-u. U mnie ona się nie potwierdziła. Zarówno przed (kilka godzin) zachodem słońca jak i po zachodzie (również kilka godzin) czas podróży do tego samego celu oddalonego o 178,8km wynosił na GPMapie 2007.3 dwie godziny 22 minuty.
			
			
									
						Dzisiaj sprawdzałem również na swoim nuvi 760 teorię jaką opisał Lech-u. U mnie ona się nie potwierdziła. Zarówno przed (kilka godzin) zachodem słońca jak i po zachodzie (również kilka godzin) czas podróży do tego samego celu oddalonego o 178,8km wynosił na GPMapie 2007.3 dwie godziny 22 minuty.
Pozdrawiam Damian Gałka
GPS38; Rino530HCX; GPSMap 60CS; GPSMap 66ST: UMP-pcPL-topo oraz Topo PL, Instinct Tactical
Nuvi 760 + GA27C: UMP-pcPL, GPMapa 2007.3, CNE NT 2009; Holux M-215 + Fugawi
			
						GPS38; Rino530HCX; GPSMap 60CS; GPSMap 66ST: UMP-pcPL-topo oraz Topo PL, Instinct Tactical
Nuvi 760 + GA27C: UMP-pcPL, GPMapa 2007.3, CNE NT 2009; Holux M-215 + Fugawi
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Dzisiaj bawiłem się w inny sposób.
Jechałem samochodem w porze nocnej (zarówno start jak i lądowanie). W czasie jazdy zmieniałem kilka razy mapę z UMP pcPL na CN 2008 i odwrotnie. Za każdym razem kazałem Garminowi przeliczyć trasę od nowa.
Zauważyłem, że czas dotarcia na miejsce (dystans około 145 km) różnił się w obu mapach o 17 minut !!!!
W CN był dłuższy czas jazdy niż w UMP.
Zaznaczam, że trasa była dokładnie taka sama i obie mapy pokazywały trasę przez te same drogi.
Oczywiście im bliżej punktu końcowego tym różnica była mniejsza.
Przełączałem mapy 6 razy i za każdym razem czas dotarcia do punktu końcowego był w odpowiedniej mapie taki sam jak poprzednio.
Ciekawe, prawda?
			
			
									
						Jechałem samochodem w porze nocnej (zarówno start jak i lądowanie). W czasie jazdy zmieniałem kilka razy mapę z UMP pcPL na CN 2008 i odwrotnie. Za każdym razem kazałem Garminowi przeliczyć trasę od nowa.
Zauważyłem, że czas dotarcia na miejsce (dystans około 145 km) różnił się w obu mapach o 17 minut !!!!
W CN był dłuższy czas jazdy niż w UMP.
Zaznaczam, że trasa była dokładnie taka sama i obie mapy pokazywały trasę przez te same drogi.
Oczywiście im bliżej punktu końcowego tym różnica była mniejsza.
Przełączałem mapy 6 razy i za każdym razem czas dotarcia do punktu końcowego był w odpowiedniej mapie taki sam jak poprzednio.
Ciekawe, prawda?
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u
			
						Lech-u
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Akurat w takich przypadkach, to raczej nic dziwnego. Producenci map (w tym UMP) mają swoją filozofię kategoryzacji dróg (w przypadku CNE dziwną  ) i prędkości przypisanej poszczególnym kategoriom. Myślę, że między GPMapą i innymi też by były różnice.
 ) i prędkości przypisanej poszczególnym kategoriom. Myślę, że między GPMapą i innymi też by były różnice.
P.S.
Który początkowy czas był bliższy prawdy?
			
			
									
						 ) i prędkości przypisanej poszczególnym kategoriom. Myślę, że między GPMapą i innymi też by były różnice.
 ) i prędkości przypisanej poszczególnym kategoriom. Myślę, że między GPMapą i innymi też by były różnice.P.S.
Który początkowy czas był bliższy prawdy?
Artur
Nuvi 2495LMT, Vista HCx, Xda IIi z Navitelem i kiedyś Que teraz MXT, Lark z MapaMap,
Omnia z automapą, UMP-pcPL, bgroutingmap + różne inne głównie dla navitela
			
						Nuvi 2495LMT, Vista HCx, Xda IIi z Navitelem i kiedyś Que teraz MXT, Lark z MapaMap,
Omnia z automapą, UMP-pcPL, bgroutingmap + różne inne głównie dla navitela
Re: Algorytm obliczania czasu podróży (Nuvi 660 FM)
Bliższy prawdy był UMP pcPL. Prawie trafił "w punkt".Artur pisze: P.S.
Który początkowy czas był bliższy prawdy?
Ale akurat to czy jest blizszy czy dalszy prawdy w dużej mierze zależy od "stylu" jazdy kierowcy, warunków pogodowych, ruchu na drodze, ilości posiadanych punktów karnych itd.

Pozdrawiam serdecznie
Lech-u
			
						Lech-u


