Aktualizacja z dnia 2008.06.18.Test NUVI 5000Pierwsze wrażenia:Czytając specyfikację i będąc wychowanym na StreetPilotach spodziewałem się wielkiego pudła, a dostałem małe pudełko, odrobinę większe niż to, znane z serii 7X0.
Po jego otwarciu wrażenie robi wielkość zastosowanego wyświetlacza. 5.2 cala to, naprawdę dużo, szczerze mówiąc więcej niż się spodziewałem. W pudełku jest jeszcze uchwyt z przyssawką do szyby, krążek do zamocowania na desce rozdzielczej i zasilacz GTM21 ze zintegrowanym odbiornikiem TCM.
Ponieważ rozdzielczość wyświetlacza to 800x480 (WVGA) w załączonych do testu skinach zmniejszyłem rozdzielczość do 400x240 px, wyjątkiem jest poniższe zdjęcie pokazujący możliwości tego ekranu (kliknięcie na każde małe zdjęcie pokazuje zdjęcie oryginalnych rozmiarów).
W uchwycie do mocowania GPSu, są wejścia audio, wideo oraz złącze mikrofonu. Obecnie mikrofon nie ma żadnego zastosowania, ale być może pojawi się w przyszłości wersja z BT, albo ze sterowaniem głosowym znanym z serii 8x0. Wejście wideo służy do podłączenia kamery lub odtwarzacza DVD, obsługuje zarówno PAL jak i NTSC.
Jak w przypadku każdego modelu Garmina urządzenie jest wykonane bardzo dobrze. Tym razem zastosowano jednak nietypowe, błyszczące plastiki, które wyglądają rewelacyjnie, ale są uciążliwe w codziennym użytkowaniu gdy GPS w pełnym słońcu odbija się w szybie samochodu. Ponad to, na takich powierzchniach będzie widać każde zadrapanie i każdy pyłek kurzu.
Podłączenie do komputera:Nuvi 5000 tak, jak pozostałe odbiorniki serii Nuvi, po podłączeniu do komputera przechodzi w tryb pamięci masowej. Nowością jest interfejs USB 2.0, który usprawnia transfer map zarówno do pamięci urządzenia, jak i na kartę SD w slocie pamięci. Transfer GPMapy 2008.1 i pełnej UMP-pcPL (tylko Polska) ok. 170 MB trwa ok. 10 sekund, dłużej generowane są indeksy.
Wygląda na to, że tłumaczenia zaszyte są znowu w oprogramowaniu, a nie jak w Nuvi2XX i 7X0 oraz Colorado plikach gtt.
Test polowy, jazda z Nuvim:Pierwsze problemy pojawiły się przy mocowaniu GPSu, ponieważ trudno jest znaleźć właściwą pozycję do zamocowana uchwytu. GPS musi być zamocowany jak najniżej, żeby nie zasłaniał kierowcy widoku. Duży ekran, a co za tym idzie większe rozmiary sprawiają, że uchwyt znany z pozostałych urządzeń serii Nuvi nie pasuje do tego modelu, jest po prostu za krótki. W przypadku popularnych samochodów kompaktowych, z mocno pochyloną szybą, GPS górną krawędzią będzie dotykać szyby, w przypadku SUVów, TRUCKów, autobusów, ciężarówek gdzie szyba jest pionowa, ale umieszczona dalej od kierowcy, ekran będzie prawie poza zasięgiem użytkownika, a Nuvi5000 nie ma niestety zdalnego sterowania znanego z serii SP26X0, 27X0 i 2820.
Po chwili zabawy z mocowaniem i uruchomieniu GPSu trzeba przyznać, że ekran jest rewelacyjny. Cieszy nie tylko rozmiar, ale również kontrast i automatycznie regulowany poziom jasności wyświetlacza. Niestety większy i lepszy ekran nie został moim zdaniem lepiej wykorzystany. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacz (WVGA 800x480) powoduje to, że ulice, drogi i ikony są mniejsze niż w innych urządzeniach. W czasie jazdy ma się ciągle wrażenie, że otacza nas puste pole, aż prosi się modyfikacja działania auto zoomu, pomogłoby zarówno pokazywanie większego obszaru w czasie nawigacji jak i zwiększenie ilości wyświetlanych szczegółów. Problem pojawia się także w czasie wyświetlania ikon, zarówno poi, jak i ikony definiowane w pliku typ UMP-pcPL są za małe. Ikony punktów wgrywanych POILoader’em (16x16 pikseli – na poniższym zdjęciu widać ikonę radaru 24x24 px) są w ogóle niewidoczne, widoczne, ale nie zbyt wyraźnie są ikony z pliku TYP UMPa.
Nowością jest możliwość wyboru wyświetlania POI na mapie. Pozwalają one na wybór kategorii POI, które będą pokazywane niezależnie od powiększenia i szczegółowości mapy.
Menu, znane z pozostałych wersji nuvi, jest bardzo przejrzyste, duży ekran pozwala na jeszcze łatwiejszą obsługę, dużo lepiej działa klawiatura (również w układzie QWERTY). Do własnych waypointów można przypisywać zdjęcia, tą funkcję posiadają jednak wszystkie nowe garminy (Seria 2X5, 8X0 i 5000). Można byłoby jednak zrezygnować z konieczności przesuwania ekranów ustawień i menu ikon (na jednym ekranie zmieściłoby się więcej pozycji, bez uszczerbku na komforcie obsługi). Ekran dotykowy, ma wyjątkowo dobrze dobraną czułość, wydaje mi się, że zastosowano nowy typ matrycy dotykowej, dotyk jest wyraźnie wyczuwalny, co moim zdaniem poprawia użyteczność interfejsu.
Chipset jest bardzo czuły i bardzo stabilny. Zastosowany układ gwarantuje niezwykle szybką akwizycję (np. po wyjeździe z garażu, czy tunelu, bo akwizycja przy starcie, ze względu na długość samego uruchomienia jest trudna do zmierzenia), a czułość w mieście jest bardziej niż satysfakcjonująca. W czasie testów GPS praktycznie nie gubił sygnału, pewną nowością jest również szybka reakcja na zmianę kierunku jazdy. Ku mojemu zaskoczeniu nie jest to ani SiRF, ani MTK, w Nuvi 5000 zastosowano nową generację chipsetu Bravo 3. Ekran satelitów jest dostępny, wymaga jednak cierpliwości (trzeba dość długo przytrzymać ekran) i naciśnięcia odpowiedniego miejsca, tuż obok wskaźnika sygnału GPS (z prawej strony).
Urządzenie pozwala na zapis tracków, ale ich przydatność, poza wartością historyczno-archiwalną, jest wątpliwa, ponieważ są one przyciągane do dróg.
Kalkulacja tras, długich i krótkich, ręczne przesuwanie map nie sprawia kłopotu, również wyświetlanie mapy w czasie nawigacji jest niespotykanie płynne. Nie mogę potwierdzić doniesień pojawiających się w sieci, że Nuvi 5000 jest wolny, może w starszych wersjach firmware’u pojawił się jakiś bug, ale na najwidoczniej w wersji 3.70 został poprawiony. W porównaniu z innymi urządzeniami Nuvi bardzo wolny jest start urządzenia, a nie jego działanie. Od momentu podłączenia do prądu, do pojawienia uruchomienia GPSu mija ok. 40-45 sekund. Pewne opóźnienia w wyświetlaniu i przewijani mapy zdarzają się w przypadku widoku mapy bazowej z DEM.
Nuvi 5000 nie jest następcą serii SP26x0, 27x0 i 2820, zrezygnowano z kilku funkcji, które były wcześniej dostępne. Funkcja „objazd” nie daje możliwości wyboru drogi lub ulicy, którą nie chcemy jechać nie ma również możliwości zmiany koloru trasy. Nie jestem jednak pewny, czy te „brakujące” funkcje są rzeszy nowych użytkowników do czegokolwiek potrzebne.
Najciekawsza i moim zdaniem najważniejsza nowość, jest niezauważalna dla użytkownika. W Nuvi 5000 zastosowano system operacyjny Linux, pozostaje, więc mieć nadzieję, że dzięki niemu Garmin łatwiej będzie dodawał nowe, bardziej zaawansowane funkcje do serii 5000 / 8X0 i dawał w przyszłości użytkownikom większą możliwość dopasowania GPSów do własnych potrzeb.
Podsumowując, można oczywiście narzekać, że w największym z Nuvich brakuje funkcji znanych ze starych StreetPilotów, trzeba jednak przyznać, że jest to bardzo udane urządzenie nawigacyjne. Bardzo szybki, prosty w obsłudze GPS, posiadający zasługujący na wyróżnienie wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, na pewno znajdzie wielu zwolenników. Należy oczywiście pamiętać, że cena Nuvi 5000 nie będzie najniższa, wersja z GPMapą oferowana będzie w sieci sprzedaży Garmin Polska za 2 399 PLN
Serdeczne podziękowania dla firmy Excel za udostępnienie sprzętu do testów.