Błąd prędkości w nuvi 250W

O elektronice i wewnętrznym oprogramowaniu naszych Garminów. Chipsety, anteny zewnętrzne, baterie, karty pamięci, naprawy. Także o nieoficjalnych firmware, przeróbkach sprzętowych i innych rodzajach tuningu.
kwieto
Garniak
Posty: 2469
Rejestracja: 19 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: kwieto »

saper pisze:Fajne tylko szkoda że nie prawdziwe, właśnie jestem po teście. Przed wyjazdem wyzerowałem licznik gps i samochodu, przejechałem wg gps 124.9 km wg samochochodu 126.1 km czyli błąd jest ok 1%, to można wytłumaczyć uślizgiem ale nie 10%.
Po pierwsze nie 10% (przynajmniej nie w przypadku mojego auta), ale c.a. 6% (jeśli przekłamuje on o 10km/h przy około 160km/h, to znaczy, że błąd wynosi 10/160 = 6,25%)
Po drugie, ów "uślizg" pojawia się (a potem pogłębia) wraz ze wzrostem prędkości. Jak napisałem wyżej, przy prędkości do jakichś 100km/h licznik mojego auta pokazuje prędkość praktycznie taką samą, jak ta w odbiorniku GPS.

Teraz pytanie - ile z tych przejechanych przez Ciebie c.a. 125km przejechałeś z na tyle dużą prędkością, by problem był odpowiednio duży i jako średnia osiągnął 10 procentowy wynik?

Raczej mało mi się chce wierzyć, że wystartowałeś, przygrzałeś do 200km/h (a tak naprawdę by osiągnąć 10% różnicy trzeba by pewnie jechać jeszcze szybciej) i jechałeś z taką prędkością przez całą trasę.
A tylko i wyłącznie w takim przypadku Twój powyższy zarzut miałby rację bytu...

Załóżmy, że z tych 125km setkę przejechałem z prędkością dla której licznik prawie nie przekłamuje (dla mojego auta i dobrych warunków atmosferycznych: poniżej około 100km/h), natomiast pozostałe 25 km przejechałem z prędkością dla której błąd rzeczywiście sięgałby aż 10% (w praktyce - musiałoby to być pod 200km/h). Sumarycznie otrzymujemy (100*0+25*0,1)/(100+25) = 2%

Dlatego Twój sumaryczny wynik o niczym nie świadczy - nie można chwilowych wartości odnosić do średniej z całej trasy.

Widać to świetnie w samochodach wyposażonych w komputer mierzący spalanie - jak się depnie na gaz, to potrafi ono osiągnąć wartość kilkudziesięciu litrów na 100km. Mój diesel pokazuje czasem chwilowe spalanie rzędu 20l/100km, co nie zmienia tego, że średnia z całej trasy rzadko kiedy przekracza 6,5l/100km...

Poniżej masz artykuł odnośnie bicia polskiego rekordu prędkości na motocyklu (prawie 300km/h). Wspomniane jest tam zarówno o "klasycznym" przekłamaniu licznika, jak i o tym, o czym piszę powyżej - motocykli ono dotyczy bardziej niż samochodów.
Cytuję z artykułu: "Przy bardzo wysokich prędkościach pojawia się kolejny problem. Koło napędzane, wg którego zwykle (w nowszych motocyklach) dokonywany jest pomiar, kręci się znacznie szybciej niż jedzie motocykl. Przy maksymalnej prędkości różnica może dochodzić nawet do 30 km/godz., dlatego też motocykl, którego prędkość obrotowa tylnego koła powinna dać prędkość 320 km/godz., może poruszać się zaledwie 290 km/godz. Trudne do uwierzenia, ale przy tak wysokiej prędkości motocykl jedzie w ciągłym uślizgu."
http://serwisy.gazeta.pl/motocykle/1,59445,3541873.html
saper pisze:Liczniki aut zawyżają prędkość i basta wystarczy pogmerać w googlach, producenci sami się do tego przyznają.
Tego nikt nie neguje, natomiast ja pisałem dlaczego przekłamanie to wzrasta wraz ze wzrostem prędkości.
asandrzej
Garniak
Posty: 5488
Rejestracja: 13 lut 2008, 20:24

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: asandrzej »

Kwieto ja by się zgodził z Saperem, przykład z motocyklem jest obrazowy, ale trzeba zauważyć, że uślizg nie narasta liniowo pojawia się przy jakiejś granicznej prędkości.
Nie wiemy, od jakiej prędkości w ogóle możemy mówić, że występuje. Przykład uślizgu przy prędkości 290 km/h nie oznacza, że przy prędkości 145km/h będzie wynosił 15km/h może być przy tej prędkości zerowy.
To, że prędkościomierze elektroniczne wyskalowane są na plus w odróżnieniu od mechanicznych (różne źródła + - 5%) (dane dla tachografów + - 6km/h) jest pewne, jaki udział w tym jest uślizgu nie wiemy, lecz uważam, że przy tych prędkościach, z jakimi się poruszamy jest minimalny.
Jeździłem samochodami z prędkościomierzem mechanicznym i powiem Ci szczerze, że podobnych objawów nie zauważyłem. W tej chwili mam jeden pojazd z licznikiem mechanicznym porównywałem ze wskazaniami GPS akurat w tym przypadku wskazania są zgodne w całym zakresie prędkości biorąc pod uwagę ustabilizowaną prędkość. W momentach przyśpieszenia prędkościomierz reaguje natychmiast GPS się opóźnia do czasu ustabilizowania prędkości.
" Jak to nie zachwyca Galkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Galkiewiczowi, że go zachwyca,"
z mapami i GPS-em jest podobnie.
cytat: Witold Gombrowicz
Palmtop-aplikacja Garmin Que
Awatar użytkownika
Bas
Garniak
Posty: 1465
Rejestracja: 31 sie 2007, 17:11
Lokalizacja: Łódź

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: Bas »

Ze uslizg jako taki wystepuje zgodzimy sie na pewno wszyscy ;)
W koncu musi byc powod zakladania sytemu kontroli trakcji, czy regulacji przeciwposlizgowej. A jednak... Przyklad z motocyklem jest spektakularny, ale jak to sie ma do naszych samochodow? Ktore auta z tych "zwyczajnych" moga pochwalic sie taka moca? Za to mozemy pochwalic sie ciezarem naszych aut, tak na dobra sprawe od tony w gore. Te proporcje za zdecydownie inne niz w "takim" motocyklu. Samochodem (takim zwyczajnym) nie da sie nisko leciec muskajac tylko asfalt... Wyczuwalne dziury w jezdni sa dobrym otrzezwieniem. Dlatego nie sadze, zeby w aucie roznice predkosci wynikaly glownie z uslizgu, choc pewnie jakis znikomy procent w tym ma, choc nie wiem czy w kazdych warunkach. Jesli jeszcze mowimy o pomiarze predkosci z gps, czyli utrzymaniu na dluzszym odcinku tej samej predkosci, zeby pomiar byl "miarodajny", to redukujemy kolejna przyczyne zrywania przyczepnosci (nagle przyspieszanie). Zdecydowanie bardziej postawilbym na producentow samochodow (licznik nie moze zanizac predkosci).
Jak to jest naprawde w liczbach i tabelach - nie wiem ;)
W druga strone przeklada sie to na droge hamowania - najtrudniej skutecznie zahamowac w lekkich pojazdach. Ich droga hamowania w testach jest zwykle "ciut" gorsza. Kiedys mowiono, ze samochod porusza sie na powierzchni 4 pocztowek - na pewno nie mieli na mysli obecnych opon, ale cos w tym jest...

OT:
ze zgroza wspominam nie tak dawna wycieczke po salonach: duza grupe samochodow stanowily pojazdy, ktore 100km/h osiagaja w 13-17 (sic!) sekund, a wage tez maja odpowiednia (dodatki dla poprawy bezpieczenstwa).
Android: OsmAnd... + UMP-pcPL
Awatar użytkownika
saper
Bywalec
Posty: 691
Rejestracja: 17 mar 2007, 18:07
Lokalizacja: Zaklików

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: saper »

Uślizg nawet w 6% jest mało prawdopodobny, znaczyłoby to że na 17 obrotów koła jedno jest obrócone w bezruchu co oznacza że opony by nam trafiał sz.. po ok 20000km.
Prędkości z jakimi jechałem nie mają zmaczenia, chodzi mi o to że wskaźniki prędkości auta (astra) i gps różniły się znacznie (auto 65, gps 55) a wskaźnik przebytej odległości był prawie identyczny.
Nuvi 760, Oregon 300 nuMaps Lifetime + ostatnia GPMapa, HTCwildfire + 3-oś kompas, Navigon, Rmaps.
Samsung Galaxy tab p-1000 + mapamap PL-2011Q3
kwieto
Garniak
Posty: 2469
Rejestracja: 19 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: kwieto »

saper pisze:Prędkości z jakimi jechałem nie mają zmaczenia, chodzi mi o to że wskaźniki prędkości auta (astra) i gps różniły się znacznie (auto 65, gps 55) a wskaźnik przebytej odległości był prawie identyczny.
Dobrze, pytanie jak duże przekłamanie jest od razu, przy małych prękościach?
U mnie przy prędkościach "poniżej setki" (a tak naprawdę jeszcze i trochę powyżej) licznik pokazuje praktycznie to samo co GPS. Rozbieżność (max który zanotowałem to c.a. 10-15km/h, mój samochód wyciąga około 210km/h, patrząc wg licznika)
Podkreślam - nie twierdzę, że uślizg jest głównym sprawcą przekłamań, zwracam jedynie uwagę, że może być to przyczyna tego, że przekłamanie rośnie wraz ze wzrostem prędkośći.
kwieto
Garniak
Posty: 2469
Rejestracja: 19 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: kwieto »

asandrzej pisze:Nie wiemy, od jakiej prędkości w ogóle możemy mówić, że występuje. Przykład uślizgu przy prędkości 290 km/h nie oznacza, że przy prędkości 145km/h będzie wynosił 15km/h może być przy tej prędkości zerowy.
Zgadza się.
Przeczytaj, co pisałem wyżej o obserwacjach na swoim samochodzie - jeśli jadę z "typowymi prędkościami" (czyli w granicach 90-120km/h), to przekłamanie licznika w stosunku do GPS jest praktycznie niezauważalne. Pojawia się dopiero przy wysokich prędkościach (160km/h, 180km/h, więcej).
asandrzej pisze: To, że prędkościomierze elektroniczne wyskalowane są na plus w odróżnieniu od mechanicznych (różne źródła + - 5%) (dane dla tachografów + - 6km/h) jest pewne,
Ależ ja tego nigdzie nie neguję!
Nie rozumiem po co mi się powtarza tekst o przekłamaniu prędkościomierza nadanym mu z założenia przez producenta, bo jest to tak oczywista oczywistość, że dyskutować tego nie ma zwyczajnie sensu.
Ja mówię o czynniku, który może sprawiać, że przekłamanie to zwiększa się wraz z prędkością, natomiast w kwestii samego przekłamania nie twierdzę nawet, że miałaby to być jego główna przyczyna (przeciwnie, błąd początkowy jest pewnie w przypadku samochodu bardziej istotny)

Natomiast opowiem tu ciekawostkę:

Zastanawiałeś się na przykład, dlaczego na szutrowych drogach często pojawia się taka charakterystyczna "tarka"?
Takie wgłębienia w drodze, trochę jak na spracowanym asfalcie na skrzyżowaniu. To jest właśnie efekt takich mikro-buksowań kół na sypkiej nawierzchni... A przecież po szutrze nie jeżdzi się z dużymi prędkościami.

Widziałem kiedyś prezentację pojazdu przeznaczonego do zastosowań budowlanych. Samochód miał "klasyczny" napęd 4x2 a oprócz tego dołączany dnapęd na pozostałą oś, robiło się wtedy 4x4. Myk był w tym, że napęd ten można było dołączyć w dowolnej chwili, w tym w czasie jazdy.
Jechaliśmy sobie taką właśnie szutrówką, niezbyt trudny teren ale właśnie taka "tarka" na drodze - trzęsło niemiłosiernie!
W pewnym momencie kierowca dołączył napęd na pozostałą oś i... głównym objawem, który zauważyłem było to, że przestało trząść.
Nawierzchnia się nie zmieniła, prędkość się nie zmieniła, ale od tego momentu pojazd zaczął jechać "jak po stole".
Po prostu dołączenie dodatkowej osi napędzającej sprawiło, że napęd zamiast iść tylko na jedną oś, rozłożył się na dwóch. Część mocy została przeniesiona na pozostałe dwa koła co sprawiło, że dotychczasowe koła napędzające zwyczajnie przestały się ślizgać...
Przy czym zaznaczcam, że jedynym zauważalnym zjawiskiem było to, że samochód się trząsł podczas jazdy (dokładnie tak jak przeciętna osobówka jadąca po szutrówce). Nie było żadnego odgłosu buksujących kół czy fontanny kurzu za samochodem podczas ruszania. A mimo to, dołączenie dodatkowego napędu (lepsze rozłożenie mocy napędowej) sprawiło, że przykra "trzęsawka" zniknęła, jak ręką odjął.
Awatar użytkownika
saper
Bywalec
Posty: 691
Rejestracja: 17 mar 2007, 18:07
Lokalizacja: Zaklików

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: saper »

kwieto pisze:Dobrze, pytanie jak duże przekłamanie jest od razu, przy małych prękościach?
U mnie przy prędkościach "poniżej setki" (a tak naprawdę jeszcze i trochę powyżej) licznik pokazuje praktycznie to samo co GPS. Rozbieżność (max który zanotowałem to c.a. 10-15km/h, mój samochód wyciąga około 210km/h, patrząc wg licznika)
U mnie występuje już przy 60km/h ale nie w tym tkwi sedno sprawy, wyjaśnij mi proszę bo nie rozumiem, skoro piszesz o tarkach i mikronierównościach to przebyta odległość też powinna być obarczona podobnym % błędu a nie jest, jest prawie idealna i prędkość jazdy naprawdę nie ma tu większego znaczenia.
Ostatnio zmieniony 06 sty 2009, 21:32 przez beetle-m, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Poprawiono BBCode w cytacie (wstawiono autora cytatu).
Nuvi 760, Oregon 300 nuMaps Lifetime + ostatnia GPMapa, HTCwildfire + 3-oś kompas, Navigon, Rmaps.
Samsung Galaxy tab p-1000 + mapamap PL-2011Q3
asandrzej
Garniak
Posty: 5488
Rejestracja: 13 lut 2008, 20:24

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: asandrzej »

Witam
Kwieto ja bym za bardzo nie polegał na podanym przez Ciebie artykule biorąc pod uwagę, że zawarte są w nim takie stwierdzenia.
„Niemal zawsze wyświetlana/pokazywana prędkość jest niższa od prędkości rzeczywistej, m.in. dlatego, aby nikomu, kto jedzie równe 50 km/godz., nie można było zarzucić, że jechał szybciej”

W tym cytacie jest sprzeczność /zawsze wyświetlana pokazywana prędkość jest niższa od prędkości rzeczywistej/ z tego by wynikało, że jadąc 50 km/h według wskazań szybkościomierza w rzeczywistości jedziemy szybciej lub jadąc z prędkością 50 km/h w rzeczywistości prędkościomierz będzie wskazywał niższą prędkość.
Ponadto autor nie określił ‘błędu’, jakim jest obarczony prędkościomierz przez producenta.
W zasadzie nie powinniśmy mówić o błędzie wskazań prędkościomierz skoro takie wskazania prędkościomierza są założone przez producenta lecz o różnicy wskazań.
Autor napisał o zauważonej różnicy wskazań sugerując że to uślizg jest w zacznym stopniu tego przyczyną.
Biorąc pod uwagę Dyrektywę Uni w sprawie wskazań prędkościomierzy (290km/h +10% +4 km/h =323 ) można by uznać że główną przyczyną różnicy wskazań jest kalbracja prędkościomierza.
pozdrawiam
" Jak to nie zachwyca Galkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Galkiewiczowi, że go zachwyca,"
z mapami i GPS-em jest podobnie.
cytat: Witold Gombrowicz
Palmtop-aplikacja Garmin Que
kwieto
Garniak
Posty: 2469
Rejestracja: 19 maja 2007, 19:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: kwieto »

saper pisze:U mnie występuje już przy 60km/h ale nie w tym tkwi sedno sprawy, wyjaśnij mi proszę bo nie rozumiem, skoro piszesz o tarkach i mikronierównościach to przebyta odległość też powinna być obarczona podobnym % błędu a nie jest, jest prawie idealna i prędkość jazdy naprawdę nie ma tu większego znaczenia.
No przecież napisałem już wyżej!
Powtórzę po raz n-ty: "uślizg" jest odpowiedzialny za zwiększenie błędu licznika wraz ze wzrostem prędkości, a nie za samą jego obecność. W twoim przypadku widocznie jechałeś ze zbyt niską prędkością, by zaczął mieć znaczenie, a błąd wynikał niemal wyłącznie z "producenckiego" przekłamania licznika.
Napisałem przecież wyrażnie, że "uślizg" jest problemem dużych prędkości, przy stosunkowo niskich, na twardym podłożu (asfalt) nie powinien występować. Dopiero sypkie podłoże (wspomniana szutrówka) obniża przyczepność na tyle, że zjawisko występuje już przy stosunkowo niskich prędkościach.

@Asandrzej - akurat nie polegam na tym artykule, bo z tematem spotkałem się zupełnie gdzie indziej (tyle że nie byłem w stanie dogrzebać się do linku). W każdym razie temat przewija się przy podobnych dyskusjach o przekłamaniach licznika, artykuł zalinkowałem, bo było to pierwsze co mi wlazło w rękę związane z tematem.
wug
Bywalec
Posty: 287
Rejestracja: 09 lis 2007, 18:43
Lokalizacja: Strasbourg

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: wug »

No, tosmy sobie pogadali.
Pozdrawiam.
____________________ Nüvi Nuvi760T ; Nuvi1490T; Nuvi 3590LMT +CNE NT 2017.10
Awatar użytkownika
darek_w3
Początkujący
Posty: 16
Rejestracja: 15 gru 2008, 08:29
Lokalizacja: Wrocek
Kontakt:

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: darek_w3 »

No tak to nazywa się wyczerpanie tematu. Aczkolwiek może nie...? :P
Pozdrawiam GARMIMANIAKÓW NUVI 2597 LMT :) Potrzebujesz coś szybko posklejać, pisz na pewno dobierzesz odpowiedni klej. :)
Awatar użytkownika
tboniasty
Radny
Posty: 1054
Rejestracja: 14 lis 2007, 17:25
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: tboniasty »

asandrzej pisze:To jest elektroniczny, bo pobiera sygnał z czujniku zamontowanych prz. kołach.
Taki prędkościomierz powinien wskazywać zawsze na plus
Prędkościomierz mechaniczny ma różny błąd wskazań w różnych zakresach w zasadzie są sprawdzane wskazania prędkości przy 100 km/h i powinny być w granicach (+ -) 6km/h /dane dla tachografów/Jest zależny jest nawet od temperatury otoczenia.
Predkosc przewaznie jest pobierane z impulsatora w skrzyni biegów. Nie spotkałem się z rozwiązaniem by prędkość była pobierana z czujnika ABS (trochę by to śmieszne było gdyby czujnik się typowo "zasyfił" i padło wskazanie na liczniku ;) ) - z resztą można podejrzeć bloki pomiarowe chociażby w grupie VAGa - prędkości na kołach mierzone są bodajże do 10 km/h...

Grząski temat Panowie zaczęliście - motoryzacja i ulubione marki to mieszanka zapalna do jakiejś zadymy na forum :)

Żeby nie było że tylko offtopuje - w moim Golfie licznik jest elektroniczny i przekłamuje stale o 5 km/h :)
Czy dobrze myślę, że zaniżenie wskazania w licznikach mechanicznych wprowadzono również ze względu na pewną bezwładność wskazówki przy przyśpieszaniu (siła sprężyny kontra siła wytworzona przez obracający się magnes)? Obserwowałem kiedyś zachowanie licznika prędkości względem obrotomierza - znając przełożenie układu napędowego i aktualne obroty można szybko wyliczyć rzeczywistą prędkość. Gdyby nie było wspomnianego zawyżenia, to na liczniku byłoby przykładowo 50 km/h, a realnie (prędkość z obrotów) rozpędzilibyśmy się już ciut (zależy od mocy i masy auta) więcej niż zamierzaliśmy :)
SP2BZW

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: SP2BZW »

nie przejmuj się tboniasty... jak zaczną się "bić" to skasujemy wątek :twisted:
borekpl
Początkujący
Posty: 39
Rejestracja: 09 lip 2008, 07:06
Lokalizacja: K-ce

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: borekpl »

to ja mam jeszcze jeden argument ze gpsy nie przeklamuja a przeklamuja liczniki
testowalem ostatnio na 4 w 3 roznych odbiornikach 3 roznych mapach predkosci byly IDENTYCZNE jedynie gwaltownym przyspieszniu/hamowaniu zmienialy sie w innych odstepach czasowych (nie wiem procesor/soft/) ale przy jezdzie ze stala predkoscia wyniki byly identyczne niezaleznie od tego czy to bylo 20, 60, 80, 100, 140, 160, 198 km/h
czyli liczniki przeklamuja mozna by jeszcze jesli kto s ma na tyle kasy/sprzet lub kkolege z drogowki sprawdzic radarem najlepiej laserowym
wug
Bywalec
Posty: 287
Rejestracja: 09 lis 2007, 18:43
Lokalizacja: Strasbourg

Re: Błąd prędkości w nuvi 250W

Post autor: wug »

SP2BZW pisze:jak zaczną się "bić" to skasujemy wątek
Wiec zrobcie to juz teraz!
Pozdrawiam.
____________________ Nüvi Nuvi760T ; Nuvi1490T; Nuvi 3590LMT +CNE NT 2017.10
ODPOWIEDZ