[TEST Garniaka] GPSmap 78s

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.

Moderatorzy: GPS Maniak, Magnoom, Spider

[TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez PouchX » Wt, 08 cze 2010 22:43

Dzięki uprzejmości firmy AZYMUT - www.eAzymut.pl,
otrzymaliśmy do testów i zabawy najnowszego GPSmap 78s.
Za wypożyczenie serdecznie dziękujemy :P



:arrow: Testowany model to GPSmap 78s WW (World Wide) 01-00864-01. Wersja firmware 2.10.
Jako, że mamy wersję WorldWide, można się domyśleć, że nie będzie rejonizacji urządzenia.
A co za tym idzie urządzenie kupione w EU czy w USA, nie będzie się od siebie różniło.
GPSmap 78s ma preinstalowaną fabrycznie mapę bazową świata Worldwide Autoroute DEM Basemap NR 5.00 (51 019 776 bajtów)

Obrazek


:arrow: GPSmap 78s widziany z zewnątrz


:arrow: Wygląd pudełka (przód i tył)
Obrazek Obrazek


:arrow: W pudełku znajdziemy standardowy zestaw.. czyli:
kabelek USB, pasek na rękę, skrócone instrukcje obsługi.
Obrazek


:arrow: Porównanie gabarytów: (od lewej) Vista HCx, 60CSx, Colorado, 76C, 78s
Jak widać, układ klawiszy w 78 jest identyczny z tym w 76.
Użytkownicy przesiadający się z 76tki na 78kę, nie będą mieli problemów z klawiszologią.
Obrazek


:arrow: Widok przód i tył
Obrazek Obrazek


:arrow: Widok tył - komora baterii
Obrazek


:arrow: Niektóre elementy obudowy posiadają gumową powłoką/nakladkę (zaznaczone strzałkami)
Obrazek


:arrow: Zaczep na pasek
Obrazek


:arrow: Uszczelka pod klapką komory baterii
Trudno mi w tej chwili ocenić skuteczność uszczelki.
Jako, że sprzęt jest wypożyczony to nie odważę się na testy wannowo-prysznicowe :)
Obrazek


:arrow: Zatrzask klapki
Jak widać Garmin odszedł od metalowej zawleczki znanej z poprzednich modeli i zastosował plastikowy zatrzask przesuwany prawo-lewo.
Czy to dobrze czy źle... nikt teraz jeszcze nie wie.
Mi osobiście bardziej solidne wydaje się stare rozwiązanie.
Czas pokaże czy nowy patent Garmina okaże się trwały.
Obrazek
Obrazek


:arrow: Pod gumowymi klapkami znajdziemy standardowe porty: USB, MCX, RS
Obrazek



:arrow: Software, firmware, katalogi, pliki itp.

GPSmap 78s wyposażony jest w port USB 1.0 i posiada 2GB pamięci wewnętrznej.
Pod odliczeniu mapy bazowej i innych plików systemowych dostępne dla użytkownika jest 1,8GB.

W pamięci 78ki znajdziemy dwa katalogi: Garmin i Documents
O ile katalog "Garmin" nie jest nowością, to w katalogu "Documents" znajdziemy plik START_HERE.html
Kliknięcie na START_HERE, uruchamia przeglądarkę i wywołuje poniższe menu.

Obrazek

W menu mamy do wyboru linki do instrukcji obsługi 78ki w kilku językach.
Dla zainteresowanych udostępniam instrukcję w polskiej wersji językowej.

Obrazek Polska Instrukcja obsługi GPSmap 78
Obrazek Polska Skrócona instrukcja obsługi GPSmap 78


W katalogu Garmin lądują mapy wysłane przez MapSource.
Tak jak wszystkie nowe odbiorniki, GPSmap 78 czyta pliki map niezależnie od ich nazwy (nazwa_pliku.img).
To samo dotyczy map na karcie mSD.
Nie ma ograniczenia nazewnictwa plików.

:arrow: Zrzuty ekranowe

Obrazek

:arrow: GPMapa, GPMapa (widok 3D), UMP, UMP (widok 3D), CNE - (tryb samochodowy)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

:arrow: GPMapa TOPO, GPSWielkopolska, BlueChart g2 Vision

Obrazek Obrazek Obrazek


:arrow: Ciekawą rzeczą jest możliwość włączenia profilu Klasycznego.
Obsługa całego urządzenia jest wtedy prawie taka sama jak serii 76.

Obrazek


To tyle na tą chwilę ode mnie.
Testy użytkowe i terenowe przeprowadzi Lechu - GPSManiak.


Zdjęcia HI-RES: http://www.PouchX.com/garniak/78sTEST/HIRES/

PS. Z ostatniej chwili. GPSmap 78 jest już do nabycia w firmie Azymut.
Avatar użytkownika
PouchX
Radny
 
Posty: 4512
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 8:22
Lokalizacja: Poznań

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » Cz, 10 cze 2010 9:11

Na początek coś co zapewne nie będzie zbyt odkrywcze, ale definitywnie rozwiąże podstawowe pytanie:
* czy nowa seria 78/62 to kontynuacja serii 76/60 z nowymi możliwościami,
* czy też, jak to kiedyś rzekł popej: to Dakota w obudowie z guzikami

Odpowiadam: to Dakota w obudowie z guzikami.
W konsekwencji:
- brak konfigurowalności kompasu (od jakiej prędkości i po jakim czasie się załącza)
- brak skrótu klawiszowego do wyłączania kompasu
- brak możliwości określenia zoomu, od którego mapa orientuje się "kursor góra" (północ góra włącza się automatycznie przy zoom=80km)
- przy zarządzaniu mapami brak opcji: nie pokazuj żadnej
- brak wysokości punktu pod kursorem na belce mapy, wysokość pojawia się jednak po naciśnieciu Enter - w opisie szczegółowym
- brak możliwości filtrowania waypointów wg ikon
- brak możliwości wywołania grup/kategorii dla punktów mapy
- brak pytania o sposób wytyczania tras: bezdroże/po drogach - nieaktualne
- brak możliwości przenoszenia punktu z profilu trasy na mapę - nieaktualne
- naciśnięcie Enter z aktywnym kursorem nie powoduje dopisania punktu do ostatnio znalezionych, aby tak się stało punkt musimy zapisać jako Waypoint
- modyfikacja trasy na ekranie mapy nie polega na uchwyceniu i naciągnięciu odcinka, lecz podobnie jak w Colo czy dotykowcach wymaga uprzedniego wskazania z listy punktu, za którym dodajemy nowy punkt
- obsługa CustomMaps wygląda tak samo jak w Oregonie. Niezależnie od ilości plików wszystko mamy w jednym worku, a przekroczenie 100 kafelków powoduje że po włączeniu odbiornika widzimy ostrzeżenie o tym, że ..... nie zobaczymy wszystkiego
- przy tak ubogich możliwościach przycisk Menu w zasadzie niewiele wnosi - bardzo często po jego naciśnięciu pojawia się komunikat: Brak opcji, albo: Przywróć domyślne :wink:
Zatem wszytko to dobre, do czego przyzwyczaiła nas klasyka zniknęło bezpowrotnie.

Na fali narzekań dodałbym także iż pomysł aby przy tej rozdzielczości ekranu odejść od wyświetlania nazw pełnymi pikselami i stosować coś na kształt ClearType w białej lub czarnej poświacie jest jak dla mnie totalnym nieporozumieniem. W ogóle sposób wyświetlania map w tym także mojej, budzi na niektórych profilach moje wątpliwości, ale być może czegoś nie odkryłem. Do map jeszcze wrócę, zatem póki co, to tylko mały sygnał, że coś mi nie pasi.

Ironią losu jest też to, że obecna wersja firmwaru zawiera bug, który w Dakotach/Ore/Colo został już poprawiony: błędne wyświetlanie punktów mapy zdefiniowane plikiem TYP przy włączonym wyświetlaniu nazw :twisted:

W nawiązaniu do postu Kuby: odbiornik - po włożeniu karty z moim zestawem map - nie odpala zbyt szybko - ok. 25 sek. Stosowne pomiary porobię. Jest jeszcze coś. Po wyłączeniu odbiornika i jego ponownym włączeniu cały system zarządzania mapami się wysypuje i wszystkie mapy z karty, z pliku gmapsupp.img są aktywne, zatem znów trzeba je po kolei (brak opcji: nie pokazuj żadnej) wyłączać. Znając Garmina, będą ten bug usuwać przez dobry rok :wink: :lol: Problem nie dotyczy map załadowanych do odbiornika - niezależnie od tego czy są to osobne pliki, czy zestawy mapowe siedzące w pliku gmapsupp.img mapy zgłaszają się z takim samym statusem jak podczas wyłączania odbiornika.

Jak widać "trochę" dziegciu niestety jest :(

--------------------------------------------

Teraz przejdźmy do przyjemniejszych spraw. Dashboard, czyli łączenie określonego ekranu z górną "deską" jest jak najbardziej. W nim upragniony przez wielu "Profil trasy" (Wykres wysokości). Co ważne:
* przesuwanie mapy powoduje wyłączenie dasboardu, aż do momentu naciśnięcia: Quit
* w ustawieniach "Pól danych" widzimy coś takiego:

567.jpg
567.jpg (16.81 KiB) Przeglądane 10951 razy

a potem:

82.jpg
82.jpg (10.75 KiB) Przeglądane 10951 razy

no comment

Jeden z elementów, który zachował się z klasyki - możliwość ustalenia pozycji na mapie w trybie Demo via ekran satelitów:

1717.jpg
1717.jpg (17.5 KiB) Przeglądane 10951 razy

Można też tę operację wykonać tak samo jak w Oregonie: via Jedź.

Ze skrótów klawiszowych odkryłem póki co jeden - w trybie nawigacji naciśnięcie FIND daje taki efekt:

1928.jpg
1928.jpg (12.51 KiB) Przeglądane 10951 razy

Ta funkcja umożliwia m.in. przeliczanie trasy: bezdroża / wg dróg. Ale i tu widać buga. Odbiornik nie podaje nazwy celu do którego nawigujemy.

Tyle pierwszych wrażeń. W sumie jak się rzekło, odbiornik zupełnie nie przypomina serii 76 i 60 zatem nadal trudno będzie komuś doradzać: "kup to/a nie kupuj tego". Jeżeli jednak odejdziemy od porównań z klasyką to odbiornik będzie stanowił wspaniałą alternatywę wobec dotykowców, dla tych którzy chciliby mieć outdoorowca z szybkim procesorem, z dashbordem, z obsługą rastra i BirdEye a jednocześnie z klasyczną - guzikową obsługą oraz ekranem dobrej jakości.

A propos ekranu: Zaraz po pobudce wybiegłem z odbiornikiem na balkon. Ekran to oczywiście nie Vista, przypomina raczej Colorado. W sumie jest dobrze. Porobię później stosowne porównania i fotki, ale dzieląc się pierwszymi wrażeniami powiem iż zaskaujace jest to iż w przeciwieństwie do 60CSXa, podświetlenie ekranu, podczas gdy odbiornik znajduje się w strefie głębokiego cienia daje wyraźnie pozytywny efekt. Kolejna sprawa: użytkownicy 60-tki wiedzą zapewne o niezbyt szczęśliwym kącie podświetlenia ekranu - tu tego błędu nie ma, stąd może ta wartość dodana przy podświetleniu odbiornika w głębokim cieniu.

cdn

Na zakończenie pierwszej części wspomniałem iż ekran 78S przypomina nieco ekran Colorado. Zasugerowałem się tu głęboką czernią ekranu oraz subtelnym logo Garmina podczas włączania odbiornika, co do złudzenia przypomina efekty znane z Colorado. Hau, hau. Odszczekuję. Myliłem się :D Kiedy wziąłem oba odbiorniki do ręki widać wyraźnie różnice pomiędzy obydwoma modelami:
* plus Colorado to oczywiście lepsza estetyka map związana z małym rozmiarem piksela. Tyle, że to można było wymyśleć bez "macania" odbiorników, a po pomacaniu:
* 78S ma wyższy kontrast i w tej materii zdecydowanie bliżej mu do 60CSXa niż do Colorado, ale co najważniejsze
* 78S ma wyraźnie silniejsze podświetlenie, stąd wyraźna poprawa widzialności ekranu w głębokim cieniu.

Porównanie podświetlenia (100%) 78S z Colorado i 60CSX:

IMG_3590.jpg

Niestety ostre poranne słoneczko gdzieś zniknęło, zatem jedyne fotki "w świetle" jaki mogłem wykonać to fotki w przymglonym, rozproszonym z lekka świetle słonecznym. Są to zresztą chyba najtrudniejsze wrunki oświetleniowe dla mobilnej elektroniki. Oto efekt (podświetlenie 0%):

IMG_3586.jpg

Jak widać, odbiornikowi znacznie bliżej do 60CSxa niż do Colorado, co po moich przygodach z Oregonem i krótkim macaniu Dakoty, jest naprawdę czymś co napawa mnie optymizmem. Z czego jak z czego, ale z czytelności wyświetlacza z mapami wektorowymi użytkownicy na pewno będą zadowoleni :!:
A raster? Dla zainteresowanych widok rastrowej mapy Tatr 1:10.000:

IMG_3591.jpg

Tu jak widać jakość nie jest najwyższych lotów, ale to w ogóle urok Garmina i konsekwencja konwersji formatów, a nie tego konkretnego modelu, chociaż bez wątpienia dla miłośników rastrów Colorado czy Oregon będzie zapewne - z punktu widzenia rozdzielczości - lepszym rozwiązaniem. (nie wykluczam serii testowych fotek)

Z rzeczy, które zdążyłem jeszcze sprawdzić to sprawa selekcji danych via kalendarz. Faktycznie jest coś takiego, ale chyba dotyczy tylko waypointów. Wygląda to tak:

996.jpg
996.jpg (13.63 KiB) Przeglądane 10875 razy
1005.jpg
1005.jpg (9.65 KiB) Przeglądane 10875 razy



cdn
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » Cz, 10 cze 2010 19:59

Informacja dla Szy: nie znalazłem widoku 3D (nie mylić z motoryzacyjnym widokiem mapy) dla GPMapy Topo.
A w uzupełnieniu sprawy wyszukiwania punktów mapy: do dyspozycji mamy coś takiego:

Obrazek

Współpraca z fotkami i zewnętrznymi plikami GPX.

Nawigacja do fotek z EXIFami: FIND->Zdjęcia.

Waypoint w formacie GPX z podlinkowaną fotką bez EXIFa, którego przygotowałem sobie w MemoryMapie, owszem jest widoczny w odbiorniku, ale bez fotki. Nie wykluczone jednak, że sprawę można byłoby jakoś rozwiązać. A już na pewno da się to zrobić z fotkami z EXIFem zawierającym współrzędne, czego dowodem są przykładowe dane ze strony wskazanej przez Marcina: http://www.tic2.org/Ignacio/Marchas/Mar ... tenido.htm Po wgraniu POI z tej www otrzymujemy takie oto możliwości:

Obrazek



W celu sprawdzenia importu danych GPX wykorzystałem dane ze strony: http://gps.bieszczady.pl/trasy.htm :wink: Ślady (pojedynczy plik zawierający 20 śladów: _01_20) oraz waypointy z przewodnika bieszczadzkiego skopiowałem na kartę do katalogu: GARMIN/GPX i tak jak można było się spodziewać, odbiornik zaimportował dane. Dostęp do śladów - z nieco innymi możliwościami - uzyskujemy zarówno przez Menu Główne (Skrót klawiszowy: 2x Menu) jak też używając przycisku Find:

Obrazek

Podobnie wygląda sprawa z Waypointami. Dostęp do Waypointów mamy zarówno z Menu Głównego, jak też po użyciu kalwisza Find - ta opcja jest bardziej rozbudowana. W obu przypadkach waypointy układają się nam przesortowane wg odległości od naszej pozycji, a jedyną dostępną opcją wyszukiwanie jest filtr "zawierąjące litery".

Obrazek

W podobny sposób można zaimportować do odbiornika trasy w formacie GPX.
Na zakończenie mojej pierwszej walki z 78S, to co zrobiło na mnie tak duże wrażenie w Oregonie: Dashborad, tu nazywany pulpitem - nareszcie w odbiorniku z pleksiglasowym wyświetlaczem :!: :D

Obrazek

Zwracam jeszcze raz uwagę na czcionki a'la ClearType na większości screenshotów. Nie tylko na ekranie mapy, ale także w opcjach Menu. Przy dłuższej zabawie z odbiornikiem - przy tej rozdzielczości ekranu naprawdę męczą wzrok. A szkoda, bo sama mapa prezentuje się w odbiorniku naprawdę świetnie.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » Pt, 11 cze 2010 11:29

ERGONOMIA klawiszologii.

Sądzę, że jak ktoś ma dłoń pianisty czy gitarzysty nie będzie miał problemu.
Ja mam krótkie palce i z związku z tym łatwiej mi trzymać beczułkowate Rino czy 60CSXa.
78 trzymam "sposobem" przytrzymując odbiornik od góry palcem wskazującym i wówczas obsługa jedną ręką nie nastręcza trudności:

1.jpg
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » Pt, 11 cze 2010 15:42

Wspominałem już o czcionkach a'la Clear Type, które są po prostu nieostre. Widać to szczególnie podczas zabawy w pomieszczeniu - z podświetleniem. Jest jeszcze coś. Przy dłuższej zabawie podobne zjawisko można zaobserować przy renderowaniu (nie wiem czy to właściwe słowo) map. W 60CSX - odbiorniku o identycznej rozdzielczości, a także w Rino i Viście mapy są odwzorowywane wyraźnymi pikselami. W 78S obraz jest delikatnie rozmyty, tak jakby przeszedł przez filtr wygładzający. W pierwszej chwili wrażenie jest pozytywne. Podobne wrażenie miałem kiedy bawiłem się Dakotą: mapy są jakby nieco ładniejsze. Jednak przy dłuższej zabawie, to renderowanie męczy wzrok i w ostatecznym rozrachunku muszę przyznać, że przynajmniej moje mapy (a testuję odbiornik wyłącznie pod kątem turystyki górskiej) wyglądają zarówno w 60CSX jak też Viście/Rino lepiej niż w 78S. Wydaje mi się, że w poodobny sposób jak 78S, rysują swoje mapy Dakota, Oregon i Colorado. Tyle że w Colo/Ore dzięki małemu rozmiarowi piksela to renderowanie wyraźnie podnosi estetykę mapy, w 78S nie jest to już takie oczywiste. Być może to rzecz gustu, być może rzecz przyzwyczajenia, a ponadto zakładając, że podczas wycieczki zerkamy na odbiornik sporadycznie, a nie glapimy się w niego przez 10-12 godzin, w zasadzie problemu nie ma, ale z dziennikarskiego obowiązku musiałem o moich odczuciach wspomnieć.

Dzisiaj słoneczko dało do wiwatu, zatem parę porównawczych fotek. Wnioski nie są jednoznaczne, bo odbiorniki zachowują się różnie w zależności od kąta oświetlenia. Z całą pewnością można jedynie stwierdzić, że w pełnym słońcu wszystkie "pleksiglasowe" odbiorniki radzą sobie dobrze, chociaż biegajac z GPSami po balkonie i obserwując je pod różnym kątem odniosłem wrażenie że najczęsciej dobry/bardzo dobry obraz uzyskiwałem na 60CSX. Na drugim miejsu byłby 78S, potem Colo i na końcu Vista, która dość często miała nieco ciemnawy obraz.

IMG_3624.JPG


IMG_3623.JPG


IMG_3620.JPG


IMG_3613.JPG
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » Pt, 11 cze 2010 23:28

Marko pytał o rastry i porównanie z moim Asusem.
Porównanie Garmina z moim Asusem nie jest zbyt obiektywne, ponieważ w Asusie mam MemoryMapa, który - podobnie jak Garmin - operuje na rastrach "konwertowanych". Są to pliczki lekko obrócone i wygładzone, zatem różnica nie jest aż tak duża jak mogłaby być na korzyść komórki z TB i idealnie wyostrzonymi rastrami np. Compassu.

W sumie przy sporadycznym, "niedzielnym" korzystaniu z rastrów - jak to ma miejsce w moim przypadku - raster w 78/62 ujdzie, chociaż "rozmycie" obrazu jest wyraźnie widoczne:

1.jpg


2.jpg


3.jpg
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » So, 12 cze 2010 12:03

W uzupełnieniu jeszcze dwie fotki zrobione "za dnia", tu różnica jest już wyraźna i taka też jest "w realu":

1.jpg


2.jpg


15 level mapek cykloatlasu:

8.jpg


9.jpg
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » So, 12 cze 2010 18:33

Zrobiłem w końcu test parapetowy - "aż do wyczerpania baterii". Przyjrzałem się śladom (taktowane co 1sek.) - zarówno z poziomu odbiornika jak też przeglądając pliki GPX z poziomu windows. Albo czegoś nie rozumiem, albo coś źle ustawiłem (ale co? skoro do wyboru są tylko 3 opcje na krzyż i nie ma opcji: zawijaj/nadpisz), bo:
* odbiornik pracował ok. 9 godz, zatem powinienem zebrać: 9*60*60=32,400 pkt.
* ślad bieżący mam pusty - widocznie odbiornik przed samoczynnym wyłączeniem z powodu słabych baterii wszystko przekopiował do archiwum, tyle że ...
* w archiwum mam tylko jeden plik zawierający 9999 pkt datowanych na ostatnie 2,7 godziny pracy odbiornika, zatem pierwsze 70% śladu poszło ....
Przyznam szczerze, że pod tym kątem nie testowałem Oregona, nie znam też systemu archiwizowania śladów w Colorado, zatem nie bardzo czuję ten system z folderem "Archiwum". Oczywiście pamiętając czasy przed "x"-owe i konieczność "ręcznego" zapisywania śladu aktywnego - można rzecz że to nic takiego, wystarczy tylko ustawić zapis co 5 sek (starczy na 13 godzin wędrówki), a na końcu dnia zarchiwizować ślad, ale nie sądzę aby tak to miało działać.

Sprawie będę się jeszcze przyglądał, ale to zapewne - tak jak sugerują koledzy - bug firmwaru.

---------------------------------------------

Tym razem nie doprowadziłem do wyczerpania baterii, a przegląd plików GPX z pamięci 78S oraz analiza włączeń i wyłączeń odbiornika pozwala wysnuć nieśmiałą tezę iż:
* nie ma w tym żadnej reguły :wink: :D
* odbiornik pracując "non stop" - po ewentualenym przekroczeniu 10.000 pkt nie dokonuje samoczynnej archiwizacji lecz zawija bieżacy ślad, co powoduje bezpowrotną utratę wcześniejszych wpisów - wyszedłem na spacer ok. 14.20 a w archiwum pojawił się jakiś samoczynnie stworzony ślad o nazwie: Auto 12-Jun-10 15.11.21 co odpowiada pierwszemu punktowi śladu. Tyle, że okres pomiędzy 14.20, a 15.21 zaginął bezpowrotnie :(
* co ciekawe późniejsze wyłączenie i włączenie odbiornika niczego w archiwum już nie zmieniło

Nic to. Na dziś sprawa jest oczywista: chcesz mieć ślad zachowany dla potomności, archiwizuj go sam. Przy czym "archiwizuj" nie jest w kontekście zarządzania śladami z poziomu odbiornika właściwym słowem. Ślad zapisany "ręcznie" (z dowolną nazwą) pozostaje widoczny w menadżerze śladów jako niezależny ślad, natomiast ślady zarchiwzowane stanowią osobną kategorię śladów. "Ślady zapisane" można przenieść do archiwum i .... vice verca (opcja: ustaw jako ulubiony). Ta możliwość pozwala chyba utrzymać w miarę sensowny porządek w zgromadzonych śladach. Ślady z archiwum nie są widoczne opcją: FIND, zatem nie jest możliwa nawigacja "track back". Także podgląd śladu menadżerem śladów pozbawiony jest opcji: "Jedź", ale jak wspomniałem, ślad z archiwum można przywrócić do śladów "zapisanych" (tu: ulubionych), wówczas uzyskujemy aktywne "Jedź" zarówno z poziomu menadżera śladów jak też po użyciu klaiwsza FIND.

W sumie wygląda to tak - klawisz FIND brak dostępu do śladów z Archiwum:

1.jpg
1.jpg (27.77 KiB) Przeglądane 10789 razy


Menu Główne - przywrócenie śladu z archiwum:

2.jpg
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] - GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » N, 13 cze 2010 2:40

Na krótkim spacerze jaki odbyłem z odbiornikiem, sprawdziłem to co mnie interesuje najbardziej:
* Pomimo iż odbiornik nie posiada opcji: "nie rekalkuluj gdy poza trasą", to ustawiając w "Wyznaczanie trasy - > Zejścia z drogi -> Dystans" odpowiednio wysoką wartość, odbiornik zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami. Nie rekalkuje przy mniejszych zejściach z trasy. Dla mnie to o tyle ważne, że często wyznaczam trasę bazującą o mapy z routingiem (np. GPMapa Topo, CNE), a potem przełączam się na bardziej szczegółowe mapy mojej produkcji, które routingu są w zasadzie pozbawione, w ten sposób widzę fioletową krechę trasy, na tle mojej mapy ....
* Nie zauważyłem "wyskakującego" ekranu kolejnego zwrotu, o co pytał ktoryś z kolegów.

Podsumowanie:
Każdy jest kowalem własnego szczęścia, zatem proszę nie oczekiwać ode mnie jednoznacznej porady: warto / nie warto. Zwłaszcza w kontekście nie tyle nowego zakupu (tu zakup nowszego konstrukcyjnie odbiornika wydaje się bardziej uzasadniony) ile ewentualnej przesiadki z 60CSX na 62S. U mnie klamka zapadła. Sprzedałem 60CSX i jako przyszły użytkownik 62S muszę znaleźć sensowne uzasadnienie zakupu, aby .... żona spała spokojniej :wink: :D A oto i ono:

Wspomniane przeze mnie w pierwszym poście różnice (braki) w stosunku do odbiorników klasycznych zapewne nie każdemu będą przeszkadzać. Sam nie korzystam już od dawna z tras, a waypointy w odbiorniku mógłbym policzyć na palcach jednej ręki, zatem znane z MapSource i odbiorników klasycznych naciąganie trasy, czy kategoryzacja waypointów nie ma dla mnie większego znaczenia. Niemniej
* wiele wody upłynie w Sanie zanim przyzywczaję się do tego, że kliknięcie na punkt nie zostawia wpisu w ostatnio znalezionych,
* denerwujace będzie również to, że nie będę miał pewności czy po zatrzymaniu, mapa już się zorientowała, czy jeszcze nie. Teraz naciskam guzik i ruch mapy potwierdza, że kompas zadziałał
* Nawet gdy bug firmwaru (jeżeli takowy występuje) w sprawie archiwizowania śladów zostanie usunięty, ciągle będę miał dziwne mrowienie karku, z powodu braku pewnego trackloggera z zapisem na kartę, a przypomnę że zbieram ślady w celach "dokumentacyjno - kartograficznych". Nie nawiguję po nich, zatem lepsza - z punktu widzenia dostępu do dużej ilości śladów - gospodarka śladami w 78/62S jakoś mnie nie rajcuje. Wolałbym mieć tracklogger tak jak do tej pory.

Z drugiej strony zielono niebieski wykres profilu wysokości z podziałem na to co za nami i przed nami, który możemy dodatkowow wrzucić na ekran mapy, czy możliwość wgrania rastrowych WIGówek, daje określoną wartość dodaną. Stąd dylemat: co lepsze? Podobny dylemat miałem wówczas gdy zakochałem się w Betty (dla niewtajemniczonych: tak nazywam Oregona) Tyle, że tam dochodziły jeszcze inne, mocno ujemne - w moim odczuciu - cechy odbiornika: niezbyt czytelny/widzialny ekran oraz nieszczęśliwa jak dla mnie - zwłaszcza w terenie - ergonomia obsługi sprzętu. W przypadku 78/62 ten problem nie występuje: na bazie profilu samochodowego (ten zapewnia poprawną kolorystykę map) kilkunastoma kliknięciami utworzyłem profil o nazwie: 60CSX i w zasadzie jeżeli chodzi o klawiszologię mam wszystko (poza skrótem klawiszowym do wyłączania kompasu) "jak drzewiej bywało". W sumie działa to tak:
* z ekranu mapy - jedno naciśnięcie "Page" i widzę komputer podróży, a jedno naciśnięcie Quit - wykres wysokości i tak na okrągło - tylko te 3 ekrany
* podwójne naciśniecie Menu - wywołanie Menu Głównego
* podwójne naciśnięcie FIND: dostęp do "Ostatnio znalezionych"
Bajka .... :D
Czytelność ekranu jest porównywalna z 60-tką, a w związku z poprawieniem kąta podświetlenia, w określonych warunkach (z podświetleniem - np. w głębokim cieniu w lesie - sprawdzone) wręcz lepsza. Bug związany z wyświetlaniem POI zapewne w końcu poprawią, a poza tym w 99% korzystam z własnych map, zatem nie ma problemu aby je odpowiednio spreparować. Literki trochę rozmyte, co męczy podczas dłuższej zabawy odbiornikiem, ale podczas wycieczki napisy na pewno dam radę odczytać. Za to mapy, wyglądają jakby ładniej - "NUVI style" :D

Martwi oczywiście duża różnica w cenie, ale summa summarum będę chyba zadowolony ze swojej nowej zabawki ....

Na zakończenie części opisowej - ponowne podziękowania dla firmy AZYMUT - za udostępnienie sprzętu.
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » Śr, 16 cze 2010 2:02

Powoli czas pożegnać się ze sprzęcikiem ...... :( Obiecałem jednak wcześniej, że wspomnę nieco szerzej o mapach, w tym o pewnych problemach jakie napotkałem.

* Kolorystyka map.
Odnoszę wrażenie, że z zagadnieniem już się gdzieś spotkałem, ale pewności nie mam. Otóż problem sprowadza się do tego, że w niektórych "firmowych" profilach, mapy nabierają specyficznych kolorów. Dotyczy to zarówno treści mapy jak też napisów. Odbiornik wyraźnie "nie słucha" niektórych definicji z pliku TYP. Przykładowo na GPMapie woda robi się biała, a na mojej mapie granice nie są wyświetlane na żółtym tle. Co gorzej, mój biały background robi się czasami czarny i w zasadzie z mapy nie da się korzystać. Początkowo wybrałem profil tradycyjny i wpadłem w panikę, ale za radą Kuby szybko przesiadłem się na profil samochodowy. Problem kolorystyki map zniknął. Dlatego swój profil o nazwie "60CSX" utworzyłem na bazie samochodowego. Piszę o tym, by potomni byli mądrzejsi :wink: DODANE: Potomni będą jeszcze mądrzejsi - dzięki sugestii Krzystofa "Soko". Otóż nie jestem przyzwyczajony do pracy z profialmi i do tego, że w każdym profilu każdy parametr może być inny. Okazuje się że fabryczny profil "Klasyczny" ma włączoną kolorystykę tak jak dla map morskich, po wyłączeniu tego parametru kolor moich map wrócił do normy.

* Cieniowanie map
Podobnie jak to pokazywałem kiedyś na screenach z Oregona - aktywana mapa Europe Recreational powoduje cieniowanie mojej mapy (która wyświetla się na wierzchu), tyle, że połączone wyświetlanie obu map powoduje iż białe tło mojej mapy zamienia się w sepię. Zastosowanie alternatywnych danych DEM nie powoduje efektu sepii. W obu jednak przypadkach cieniowanie jest tak intensywne, że przy wędrowniczych zoomach (200-300m), na "ocienionych" stokach skutecznie zasłania wszystkie istotne elementy mapy :P Z tego powodu to raczej gadżet, chociaż przy przeglądaniu mapy przy zoomach poglądowych typu 800m-1,2km wygląda to dość ładnie:

8.jpg
8.jpg (40.99 KiB) Przeglądane 10458 razy


* Zoom.
Nieco inaczej niż to co znamy z klasyki czy MapEdita, wygląda sprawa zoomowania. Otóż tu połączone są nie zoomy 200-300, ale 120-200 (a także nie 800-1200, lecz 500 i 800) W efekcie przy ustawieniu "Szczegółowość normalna" maksymalną ilość szczegółów widzimy już przy zoom=200m. Inna sprawa, że podziałka ma prawie 12mm, co powoduje że przy zoom=200m mapa jest w zasadzie bardziej powiększona niż w Rino czy Viście przy zoom=120m.

* Bug wyświetlania POI.
Użytkownicy Colo/Ore/Dakoty doczekali się w końcu usunięcia tego buga, polegającego na tym, że mapa z grafiką zdefiniowaną plikiem TYP, przy włączonych etykietach (nazwach własnych obiektów) jest - po przesunięciu bądź przeskalowaniu - wyświetlana z podwójnymi POI: tymi zdefiniowanymi TYPem i oryginalnymi Garmina. W przypadku map firmowych Garmina, czy map o niezbyt wyrafinowanej grafice, to żaden problem, ale moja mapa wzorowana na papierowych mapach turystycznych i topograficznych wygląda z tymi podwójnymi ikonami podle. Znając zapał informatyków Garmina (zanim naprawili ten bug w Colo, przestali już ten model produkować :wink: :lol: ) sam naprawiłem sobie buga - przynajmniej w odniesieniu do moich map, zatem uspokajam górskich łazików - odpowiednio przygotowane mapy mojej produkcji będą działać w 62/78 bez większych zawirowań:

9.jpg
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko

Re: [TEST Garniaka] GPSmap 78s

Postprzez GPS Maniak » N, 20 cze 2010 13:58

Uzupełniając opis - jeszcze dwie sprawy związane z wyświetlaczem:
* odbiornik po wyłączeniu pamięta ustawione parametry podświetlania, zatem po włączeniu od razu mamy taki stopień podświetlenia jaki używaliśmy ostatnio
* podobnie jak dotykowce - odbiornik ma "Tryb oszczędzania baterii", czyli wygaszacz ekranu.

Dyskusja na temat serii 62/78 w wątku: viewtopic.php?f=2&t=8221
Pozdrawiam Lechu

Plecak: Garmin Fenix 5X + Vertis Braver, a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Avatar użytkownika
GPS Maniak
Radny
 
Posty: 14515
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 2:55
Lokalizacja: Poznań / Lesko


Powrót do Na szlaku

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 10 gości