Oregon 600/650

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.
gJePeEs
Początkujący
Posty: 24
Rejestracja: 18 sie 2015, 13:14

Re: Oregon 600/650

Post autor: gJePeEs »

czy ktoś z Was może rozgryzł czy da się w ogórku tak ustawić w opcjach zasilanie by po podłączeniu do usb/zasilania pytał czy ładować i ew nadal działał jak pamięć masowa przy usb/pc?
Ewentualnie by po podłączeniu do usb/zasilanie nie ładował aku, ale by działał normalnie po włączeniu, ciągnąc prąd z sieci. Przydało by mi się to do auta, coby go podpiąć by aku nie ciągnął. :)



ps. nowych odkryć: kiedy używamy nuvi z asystentem LA to jak w trakcie trasy zmienimy profil na rekreacyjny z samochodowego i wyłączymy ogórka, wtedy po włączeniu i zmianie trybu - z powrotem na samochodowy - LA nie działa. Kiedy nie działa i po prostu wyłączymy i włączymy ponownie (będąc nadal w trybie samochodowym z niedziałającym LA), to - po tym ponownym uruchomieniu - LA wraca do życia.
oregon 650T
Awatar użytkownika
PiK
Bywalec
Posty: 175
Rejestracja: 01 lip 2008, 19:35
Lokalizacja: Wrocław

Re: Oregon 600/650

Post autor: PiK »

bluesman pisze:czy ktoś z Was może rozgryzł czy da się w ogórku tak ustawić w opcjach zasilanie by po podłączeniu do usb/zasilania pytał czy ładować i ew nadal działał jak pamięć masowa przy usb/pc?
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=2 ... 45#p162190
O ile pamiętam to trzeba jeszcze ustawić odpowiedni typ baterii w menu zasilania.
W szufladzie - Vista, Colorado. Vista HCx poszła do ludzi. W użyciu - Nuvi 250W, Virb, Oregon 600, eTrex 30. Wycieczki rowerowe.
gJePeEs
Początkujący
Posty: 24
Rejestracja: 18 sie 2015, 13:14

Re: Oregon 600/650

Post autor: gJePeEs »

Chodzi mi oto, czy któryś z tych trybów daje tą możliwość:

Garmin Spanner
Garmin Serial
NMEA In/Out
RTCM


Zaraz przeczytam resztę tamtego wątku - na pierwszej stronie jest o kwestii ładowania, ale hardware, a nie software. Mi chodzi o ustawienie tego w opcjach. Np w laptopie mam taki tryb, że nie ładuje, tylko ciągnie prąd po kablu póki jest połączony. Od razu odpowiadam na potencjalne opinie - już jedną na pw dostałem - że nie to nie jest tak, że jak się podepnie i się sprzęt naładuje to, gdy jest 100%, to ciągnie prąd z sieci. Bo, choćby z faktu spadków napięć na aku o 1% ładowanie znowu zaczyna ładować. Tak więc na 100% naładowanym sprzęcie w ciągu jednego dnia może doładować wiele wiele razy, a to zamyka cykle ładowania w pewnej mierze. Efekt jest taki, że - tak jak w przypadku laptopów, gdy używane są podpięte pod kabel - po pół roku bateria w ogóle nie trzyma prądu, bo ma pojemność 1/4 albo 1/6 :) czyli jest do śmieci. I to nie wina baterii, ale niewiedzy użytkownika! No chyba, że ktoś - jak ja - to wie, i ustawia tryb poboru prądu z sieci. (Mój laptop po 5-6 latach, używany codziennie po 4-7 godzin ma pojemność aku 90% znamionowej!). Przy takim ustawieniu na laptopie jeśli chcę by aku się ładowało - niezależnie ile ma procent naładowania - to muszę wrócić do ustawień fabrycznych - wyłączyć tą funkcję. Szukam takiego samego rozwiązania na ogórka, bo domniemuję, że jeden z tych trybów powinien mieć taką specyfikację.

A z instrukcji nie da się tego wyczytać, bo jest tak szczątkowa i głupia. To jakby zrobić specyfikację rozróżniającą widelec od noża i napisać że nożem się kroi, a widelec trzyma się w ręku. Nie pojmuję czemu wszelkie możliwe zmienne danego ustawienia nie są opisane, zmienne i konsekwencje. Skoro instrukcja jest w pdf a nie papierowa, to przecież co z tego, że miała by 500 stron a nie 50. Ale to off top . Czy ktoś wie coś o tych ustawieniach - tych poniżej? Czy na którymś nie ładuje batery packa - niezależnie od tego jak bardzo jest rozładowany, a sprzęt działa, bo prąd pobiera z kabla. I czy w sytuacji odpięcia kabla, przeskoczy na tryb poboru prądu z aku?


Garmin Spanner
Garmin Serial
NMEA In/Out
RTCM
oregon 650T
meridian
Garniak
Posty: 1508
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:25

Re: Oregon 600/650

Post autor: meridian »

gJePeEs pisze: Czy ktoś wie coś o tych ustawieniach - tych poniżej? Czy na którymś nie ładuje batery packa
Tak.
( zależnie do którego poru USB podłączę odbiornik )
chociaż następuje kilkakrotna próba przełączenia w Tryb pamięci masowej.
gJePeEs pisze:- niezależnie od tego jak bardzo jest rozładowany, a sprzęt działa[/u], bo prąd pobiera z kabla. I czy w sytuacji odpięcia kabla, przeskoczy na tryb poboru prądu z aku?
Pod warunkiem, że stan naładowania akumulatorów w odbiornika umożliwia pracę odbiornika i odbiornik nie jest w trybie pamięci masowej.
Przy ustawieniu System > Garmin Spanner po odłączeniu odbiornika zostaje wyświetlony komunikat " Włącz" "Wyłącz",
brak reakcji powoduje samoczynne wyłączenie odbiornika.
Oregon 650 T
Awatar użytkownika
tboniasty
Radny
Posty: 1054
Rejestracja: 14 lis 2007, 17:25
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Oregon 600/650

Post autor: tboniasty »

gJePeEs pisze:Efekt jest taki, że - tak jak w przypadku laptopów, gdy używane są podpięte pod kabel - po pół roku bateria w ogóle nie trzyma prądu, bo ma pojemność 1/4 albo 1/6 :) czyli jest do śmieci. I to nie wina baterii, ale niewiedzy użytkownika!
Opisane przez Ciebie zjawisko jest spowodowane zliczaniem rozpoczętych cykli ładowań przez elektronikę baterii (przy czym nie rozróźnia ona czy bateria była pusta czy prawie pełna), a nie fizyczną utratę pojemności znajdujących się w baterii ogniw. Wystarczy korekta wsadu chipa i bateria pracuje jak należy. Ogniwa wyjęte z tak używanych baterii wykazują pojemności zbliżone do nominalnych. Miałem przypadki, że po wyłączeniu w systemie akcji związanych z rozładowaniem akumulatora (np. przejście w uśpienie, itp.), laptop pracuje jeszcze godzinę czasu mimo, że wskaźnik pokazuje, że bateria jest pusta :-)

Co do ładowania ogniw w Garminach to jest trochę inna bajka. W pakietach ogniw stosowanych w laptopach ogniwa li-ion mają z reguły balansery, o ile nie są ładowane równolegle. W Garminie mamy dwa ogniwa NiMH połączone szeregowo i raczej balansera tam się nie uświadczy. Jeżeli jedno z ogniw ma troszkę inną wartość rezystancji wewnętrznej to napięcie ładowania nie rozkłada się równomiernie na ogniwa. Któreś ogniwo będzie dostawać po trąbie. Podobnie z rozładowaniem - któreś może wyładować się za bardzo, co jak w pierwszym przypadku będzie prowadzić do uszkodzenia i szybszego zużycia. O ile w laptopach ogniwa mogą mieć elektronikę zabezpieczającą przed nadmiernym rozładowaniem o tyle w Garminach czegoś takiego ni ma (oprócz kawałka plastiku naciskającego guzik, że włożono ładowalny pakiet).

Na krótką metę - fajna sprawa. Na długą - kiepsko rozwiązane. Czytałem opinie, że oryginalne battery packi z Garmina szybko padają.
OBECNIE - ASFALT: Nuvi 3490LMT, SZLAK: eTrex 30
POPRZEDNIO - eTrex 20, Oregon 650t, Oregon 600, Oregon 300, Nuvi 2445LT, Nuvi 1250T, Montana 600, GPSMAP 62s, Nuvi 3490LMT, eTrex 30, Colorado 300, Nuvi 205T, Oregon 450, Dakota 20, GMXT,Vista HCx
gJePeEs
Początkujący
Posty: 24
Rejestracja: 18 sie 2015, 13:14

Re: Oregon 600/650

Post autor: gJePeEs »

meridian dzięki za odpowiedź, to jest dokładnie to o co mi chodziło, zaraz obadam czy u mnie to działa. Rozumiem, że jeśli będę chciał naładować garmina, to muszę przełączyć się z powrotem w tryb serial. Jak to zadziała to będzie super :!: :)


tboniasty Nawet jeśli to co piszesz o bateriach w lapku jest prawdą, to i tak aku obrywają, bo są doładowywane. A bateria posiada swoją żywotność fizyczną - po pewnej ilości cykli po prostu traci swoją pojemność. Dlatego większość ludzi jakich znam, co mają laptopy dwu letnie, może używać ich na aku jedynie 20-40 minut.
Więcej na ten temat można znaleźć na przykład tutaj: http://www.mobimaniak.pl/130762/jak-dba ... ie-laptop/

"Ciągłe doładowywanie akumulatora zmniejsza jego wydajność. Jeżeli już faktycznie musimy mieć laptopa stale podłączonego do gniazdka (wiele laptopów gamingowych na baterii działa gorzej niż na zasilaniu zewnętrznym), wyciągnijmy z niego akumulator. W przypadku większości laptopów będzie to możliwe."

Dodam od siebie, że w przypadku niektórych laptopów jest też opcja software'owa "wyłącz ładowanie akumulaora". Wtedy nie trzeba ich wyjmować. Jeśli natomiast ktoś chce jeszcze bardziej zadbać o długość życia aku, to powinien rozładować aku do poziomu 20-30 % i wtedy włączyć tryb "wyłącz ładowanie akumulatora". Jest tak najlepiej, bo aku długo naładowany na 100% też trochę obrywa od tego faktu i traci na swej pojemności/żywotności, nie mówiąc już o tym, że nawet nie używany wytraca swoje naładowanie.
tboniasty pisze:Na krótką metę - fajna sprawa. Na długą - kiepsko rozwiązane. Czytałem opinie, że oryginalne battery packi z Garmina szybko padają.
....i ładują się ok 14 godzin - przynajmniej u mnie. Biorąc pod uwagę koszt i porównanie ich czasu ładowania oraz ceny do eneloopa pro - ktoś w garmninie albo upadł na głowę, albo bardzo jest łapczywy na pieniądze sprzedając batterypack zrobiony bardzo po kosztach. Kiedyś o tym pisałem na ceneo, pewnie dlatego na ceneo już battery pack się nie pojawia :twisted: Ogólnie puenta była taka, że eneloop ładował się bodaj 2 albo 3 razy szybciej i miał prawie dwa razy większą pojemność, kosztując 3-4 razy mniej :lol:
Ten battery pack jest bardzo ciekawy, bo nie znam żadnych aku - niezależnie od typu, czy pojemności - które ładowały by się aż tak długo. Wtrącę tutaj, że ładowałem go również w zewnętrznej pro ładowarce nitecore d4 [stąd też mam porównanie bezpośrednich czasów aku garmina do eneloop pro]. Co więcej z tego co mi wiadomo w kwestii aku, to im mniejsza pojemność tym szybciej się aku ładuje. Tutaj natomiast mamy małą pojemność i straszny czas ładowania. Tak więc battery pack jest niepoważnie drogi, ma małą pojemność, ładuje się kosmicznie długo i łamie prawa fizyki :) ale ma fensi plasticzek pomiędzy ogniwami (który można wykonać do eneloopów w 2 minuty z byle czego).

Ja na razie lecę na battery packu, bo właśnie chcę by zdechł w pierwszej kolejności, kiedy to nastąpi to przerzucę się na eneloop. Muszę tylko doczytać czy eneloop pro jest stabilne i załaduje się do końca i nie będzie miało ochoty wybuchać jak dorobię ten guziczek do ładowania bezpośrednio w garminie :D
oregon 650T
Awatar użytkownika
Norick
Początkujący
Posty: 67
Rejestracja: 31 maja 2013, 14:17

Re: Oregon 600/650

Post autor: Norick »

gJePeEs pisze: Muszę tylko doczytać czy eneloop pro jest stabilne i załaduje się do końca i nie będzie miało ochoty wybuchać jak dorobię ten guziczek do ładowania bezpośrednio w garminie :D
Nie sądzę, chociaż eneloop pro mam od niedawna i jeszcze ich nie gotowałem w 64. Natomiast inne namietnie i nic nie wybucha :D
Pozdrawiam Norick i przepraszam za brak polskich znakow
64st,
Awatar użytkownika
tboniasty
Radny
Posty: 1054
Rejestracja: 14 lis 2007, 17:25
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Oregon 600/650

Post autor: tboniasty »

Gdzieś było foto że w bp jest właśnie eneloop ;-)
OBECNIE - ASFALT: Nuvi 3490LMT, SZLAK: eTrex 30
POPRZEDNIO - eTrex 20, Oregon 650t, Oregon 600, Oregon 300, Nuvi 2445LT, Nuvi 1250T, Montana 600, GPSMAP 62s, Nuvi 3490LMT, eTrex 30, Colorado 300, Nuvi 205T, Oregon 450, Dakota 20, GMXT,Vista HCx
meridian
Garniak
Posty: 1508
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:25

Re: Oregon 600/650

Post autor: meridian »

gJePeEs pisze: Rozumiem, że jeśli będę chciał naładować garmina, to muszę przełączyć się z powrotem w tryb serial.
Ustawienie Garmin Spanner nie trzeba zmieniać brak ładowania uzyskuję podłączając uruchomiony odbiornik,
zostaje wyświetlony komunikat "Wykryto Kabel USB "... wskazuję " Nie" odbiornik zostaje uruchomiony w trybie nawigacji.
Zdarzają się czasami dodatkowe komunikaty o próbie przejścia w tryb masowy i komunikat taki jak na obrazku:
adowanie.jpg
Ale istotny jest wybór portu USB o mniejszej wydajności prądowej.
Oregon 650 T
gJePeEs
Początkujący
Posty: 24
Rejestracja: 18 sie 2015, 13:14

Re: Oregon 600/650

Post autor: gJePeEs »

Norick pisze:
gJePeEs pisze: Muszę tylko doczytać czy eneloop pro jest stabilne i załaduje się do końca i nie będzie miało ochoty wybuchać jak dorobię ten guziczek do ładowania bezpośrednio w garminie :D
Nie sądzę, chociaż eneloop pro mam od niedawna i jeszcze ich nie gotowałem w 64. Natomiast inne namietnie i nic nie wybucha :D
Też myślę, że to powinno działać i nie wybuchać, skoro i jedne i drugie baterie są nimh. Z drugiej strony eneloop pro są jakimiś hybrydami, więc może to coś zmienia? :?
Teoretycznie nie powinno, bo przecież podczas ładowania jedyne co jest kluczowe to napięcie, więc niezależnie co tam się wsadzi za aku czy battery pack powinno działać i doładować do tego samego poziomu. Przydało by się by sprawdził to ktoś kto się zna na temacie i to zbada. Ja nawet nie wiem jak.. :/

meridian pisze:
gJePeEs pisze: Rozumiem, że jeśli będę chciał naładować garmina, to muszę przełączyć się z powrotem w tryb serial.
Ustawienie Garmin Spanner nie trzeba zmieniać brak ładowania uzyskuję podłączając uruchomiony odbiornik,
zostaje wyświetlony komunikat "Wykryto Kabel USB "... wskazuje " Nie" odbiornik zostaje uruchomiony w trybie nawigacji.
muszę to sprawdzić, bo nie do końca rozumiem co się dzieje kiedy. Ale spoko sprawdzę to przy różnych ustawieniach - z włączonym i wyłączonym odbiornikiem, z usb na prąd i z usb prąd+pc ;)
meridian pisze:Ale istotny jest wybór portu USB o mniejszej wydajności prądowej.
Tego nie kumam, byłbym wdzięczny gdybyś napisał coś więcej o co chodzi z tym usb o mniejszej wydajności...Czy masz na myśli, że różny prąd z różnych usb da różne rezultaty co i jak będzie działać, oraz co się wyświetli na ekranie podczas podłączenia?

Chcę to tak rozpykać by osiągnąć dwa rezultaty:

1. Kiedy jadę autem to nie chcę ani zużywać aku/bp, ani ich ładować/doładowywać. Chcę by prąd szedł do obsługi ogórka prosto z akumulatora od auta. To jaki jest poziom naładowania aku/bp nie ma rzutować absolutnie na nic. [wiem, że aku się nie ładuje bo nie ma mostka, ale ja ten mostek zrobię, bo nie lubię gdy ktoś uszczęśliwia mnie na siłę, nie z powodu bezpieczeństwa(strach to dobra manipulacja), ale dlatego bo chce bym kupował jego cudowne bp za trzy razy tyle kasy. dziękuję, postoję.]
2. Kiedy wrzucam jakieś kosmicznie duże mapy na pc, to też nie chcę i nie potrzebuję tego co wymieniłem w pk.1 . Więc chciałbym by nic nie ładował tylko dawał prąd prosto z kompa na ogórek.

...A jak chcę by się ładował to tylko zmieniam coś w sofcie i się ładuje - nie ważne do czego go podłączę. Chcę mieć taką możliwość, taki wybór :)

ps. to czy można czy nie można ładować po dorobieniu mostka trzeba po prostu sprawdzić. Nie bierzcie moich słów o tym że mam gdzieś ostrzeżenia garmina literalnie - domniemuję że to ściema, ale postaram się to sprawdzić, może i inni też się znajdą. Wiem po prostu, że w czasach neokapitalizmu pisanie takich ostrzeżeń często jest tylko po to by zarobić więcej $.

..Dla przykładu jak bym tak wierzył i ufał w to co garmin mówi i sprzedaje to kupiłbym dwa uchwyty: auto i rower za pi razy oko 200 zł. A tak kupiłem za 20 zł dedykowane uchwyty z ebaya (pewnie z tej samej fabryki co oryginały). Uchwyt do auta cud malina. Uchwyt do roweru miał pewien mankament, który wyeliminowałem w 30 minut(uchwyt miał tą platformę do mocowania garmina na kulce - przez co można go przekręcać by pokazywał i poziom i pion. Okrywa kulki po prostu za mało zachodziła na kulkę i najeżdżając na krawężnik gps wypadał z okrywą z tej kulki. Nie mogę powiedzieć, że to czyjaś wina, bo nie da się tak wytłoczyć plastiku, by okryć kulkę bardziej jak na 50% i to złożyć, bo nie wejdzie. Ale dobry klej montażowy i trochę kreatywności wystarcza by problem rozwiązać - jeśli ktoś by chciał coś takiego wykonać to mogę napisać jak to zrobić;) ).
oregon 650T
meridian
Garniak
Posty: 1508
Rejestracja: 10 paź 2012, 17:25

Re: Oregon 600/650

Post autor: meridian »

gJePeEs pisze:byłbym wdzięczny gdybyś napisał coś więcej o co chodzi z tym usb o mniejszej wydajności...Czy masz na myśli, że różny prąd z różnych usb da różne rezultaty co i jak będzie działać, oraz co się wyświetli na ekranie podczas podłączenia?
W komputerach są porty USB, które mają większą wydajność prądową, metodą prób ustaliłem do którego portu
mogę połączyć odbiornik aby akumulatory były ładowane, po podłączeniu do innego portu USB przy rozładowanych
akumulatorach odbiornik próbuje przejść w Tryb pamięci masowej ze względu na zbyt mały prąd
uzyskiwany na złączu USB, pojawia się komunikat, że akumulatory nie mogą być ładowane, przyciskam "OK"
odbiornik jest w trybie "nawigacji" a ikona zasilania nie wskazuje ładowania.
Oregon 650 T
vuki
Początkujący
Posty: 17
Rejestracja: 21 cze 2011, 21:07

Re: Oregon 600/650

Post autor: vuki »

Czy można podlaczyc nowy czujnik prędkosci (ten na piaste) do Oregona 650?
Widzę w czujnikach ANT tylko: tętno, kadencja, temperatura.
Czyli chyba nie ma możliwosci podłaczenia czujnika prędkosci :(
regii.kr
Początkujący
Posty: 33
Rejestracja: 19 cze 2015, 08:26

Re: Oregon 600/650

Post autor: regii.kr »

Ale kadencji jest a to chyba ten sam typ
Marcin
Fenix 3HR/oregon650t/Dashcam 35/nuvi2455/virb ultra30/
było Epix/Fenix/tactix/Edge Touring Plus/virb elite/nuvi30
vuki
Początkujący
Posty: 17
Rejestracja: 21 cze 2011, 21:07

Re: Oregon 600/650

Post autor: vuki »

Chyba jednak nie to samo bo mi nie wykrywa.
W wielu opisach Oregona jest, że można podłączyć czujnik prędkości i kadencji ale może to dotyczy tego starego typu z magnesem.
Awatar użytkownika
Faja
Bywalec
Posty: 217
Rejestracja: 18 maja 2007, 18:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oregon 600/650

Post autor: Faja »

Czujnik prędkości z koła działa tylko z GPS rowerowymi. :-(
Po zdrówka Wiesiek

kręcę, kręcę pedałami aż głowa boli :-)
Montana 600 + UMP_PC.PL + PL Topo

Faja (Wiesiek)
ODPOWIEDZ