GPS na motor
Nawigacja motocyklowa
Cześć,
wiem, że temat był przerabiany, ale dość dawno, stąd nowy wątek.
Szukam nawigacji motocyklowej, przejrzałem kilka obecnie oferowanych modeli i ...cóż, wiem jeszcze mniej niż na początku.
Poniżej moje kryteria wyboru:
Must-have:
- (wodo)odporność na warunki na drodze
- możliwość obsługi w rękawiczkach
- wyświetlacz czytelny w słońcu
- mapa Polski i Europy
Nice-to-have:
- możliwość wgrywania własnych map (las, góry itp - mapy bez nawigacji)
- możliwość rejestracji trasy
- aktywna łapa, czyli możliwość ładowania przez trzymadełko podłączone do gniazda zapalniczki 12V
Dodatkowe aspekty brane pod uwagę:
- mocowanie (musi być solidne), jako element zestawu lub w akcesoriach dodatkowych
- interfejs użytkownika (łatwość wprowadzania adresu lub modyfikacji trasy)
- czas pracy na baterii
- dostępność darmowych map (np. wiem że dla garminów jest http://gpsmapsearch.com)
- dokładność map i ich aktualność
Rozsądny budżet (urządzenie+mapa) na podstawie mojego wstępnego rozpoznania określiłem sobie na 800-1300zł.
Obecnie korzystam z TomToma na PDA, ale przeszkadza mi przede wszystkim: brak wodoodporności, konieczność używania rysika i słaba widoczność w słońcu.
Będę wdzięczny za wszelkie porady i sugestie.
wiem, że temat był przerabiany, ale dość dawno, stąd nowy wątek.
Szukam nawigacji motocyklowej, przejrzałem kilka obecnie oferowanych modeli i ...cóż, wiem jeszcze mniej niż na początku.
Poniżej moje kryteria wyboru:
Must-have:
- (wodo)odporność na warunki na drodze
- możliwość obsługi w rękawiczkach
- wyświetlacz czytelny w słońcu
- mapa Polski i Europy
Nice-to-have:
- możliwość wgrywania własnych map (las, góry itp - mapy bez nawigacji)
- możliwość rejestracji trasy
- aktywna łapa, czyli możliwość ładowania przez trzymadełko podłączone do gniazda zapalniczki 12V
Dodatkowe aspekty brane pod uwagę:
- mocowanie (musi być solidne), jako element zestawu lub w akcesoriach dodatkowych
- interfejs użytkownika (łatwość wprowadzania adresu lub modyfikacji trasy)
- czas pracy na baterii
- dostępność darmowych map (np. wiem że dla garminów jest http://gpsmapsearch.com)
- dokładność map i ich aktualność
Rozsądny budżet (urządzenie+mapa) na podstawie mojego wstępnego rozpoznania określiłem sobie na 800-1300zł.
Obecnie korzystam z TomToma na PDA, ale przeszkadza mi przede wszystkim: brak wodoodporności, konieczność używania rysika i słaba widoczność w słońcu.
Będę wdzięczny za wszelkie porady i sugestie.
Re: Nawigacja motocyklowa
Witam,
na motocykl jest dedykowana seria odbiorników zumo. Niestety nieprzyzwoicie droga i pewnie dlatego mało popularna. Chyba spełniają wszystkie Twoje wymagania poza ceną. Więcej może napisze jakiś właściciel.
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=65210
na motocykl jest dedykowana seria odbiorników zumo. Niestety nieprzyzwoicie droga i pewnie dlatego mało popularna. Chyba spełniają wszystkie Twoje wymagania poza ceną. Więcej może napisze jakiś właściciel.
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=65210
Re: Nawigacja motocyklowa
miałem zumo 550, mam obecnie 660.
Spełniają wszystkie Twoje oczekiwania poza rozsądnym budżetem.
A biorąc pod uwagę odbiorniki do Automapy jest już słabiej. Ponoć jest jakiś Lark i Navroad typowo motocyklowy. Tych nie znam.
Co do Zumo, to mimo wszystko warto było wydać tyle kasy, to moja opinia.
Romek
Spełniają wszystkie Twoje oczekiwania poza rozsądnym budżetem.
A biorąc pod uwagę odbiorniki do Automapy jest już słabiej. Ponoć jest jakiś Lark i Navroad typowo motocyklowy. Tych nie znam.
Co do Zumo, to mimo wszystko warto było wydać tyle kasy, to moja opinia.
Romek
DriveAssist 51
Re: Nawigacja motocyklowa
Jak już używasz TT - TomTom Rider
W Polsce jest regional, ale w necie mozna kupić wersje na Europę
przykład
http://www.euro.com.pl/nawigacja-specja ... onal.bhtml
Must-have:
- (wodo)odporność na warunki na drodze TAK
- możliwość obsługi w rękawiczkach TAk
- wyświetlacz czytelny w słońcu ???? hm, to jest ocena subiektywna - wg producenta oczywiście TAK
- mapa Polski i Europy - tak/nie/ to zależy (od wersji)
Nice-to-have
- aktywna łapa, czyli możliwość ładowania przez trzymadełko podłączone do gniazda zapalniczki 12V - jest taka opcja - za dodatkowa kase
Na minus - brak własnych map
Wodoodporność IPX7 - na motor powinna wystarczyć
W Polsce jest regional, ale w necie mozna kupić wersje na Europę
przykład
http://www.euro.com.pl/nawigacja-specja ... onal.bhtml
Must-have:
- (wodo)odporność na warunki na drodze TAK
- możliwość obsługi w rękawiczkach TAk
- wyświetlacz czytelny w słońcu ???? hm, to jest ocena subiektywna - wg producenta oczywiście TAK
- mapa Polski i Europy - tak/nie/ to zależy (od wersji)
Nice-to-have
- aktywna łapa, czyli możliwość ładowania przez trzymadełko podłączone do gniazda zapalniczki 12V - jest taka opcja - za dodatkowa kase
Na minus - brak własnych map
Wodoodporność IPX7 - na motor powinna wystarczyć
Pozdrawiam Jacek
nüvi 2360LMT, nüvi 1490T + nuMaps Lifetime, CNE 2013.41
nüvi 2360LMT, nüvi 1490T + nuMaps Lifetime, CNE 2013.41
Re: Nawigacja motocyklowa
Powyższe propozycje nie są wcale złe, ale na głowę bije je Montana. To zdecydowanie najlepsza nawigacja na motocykl. Zresztą bije inne na głowę także ceną
Właśnie z tego względu nie znajdziesz w PL zbyt wielu opinii na jej temat. Ludzie kupuja na motor raczej Larka Freebird 35AT za 20% ceny Montany. Wielu przeklina potem ten wybór, bo to tania chińszczyzna, no ale mogą sobie jeszcze kupić cztery następne egzemplarze zanim zbliżą się do ceny Montany. Więc - bez żadnej ironii! - to nie takie złe wyjście.
Montana ma *wszystko* czego wymagasz i co "mile widzisz", plus jeszcze dodatkowe szczególnie miłe na motocykl ficzery, o których pewnie nawet nie myślałeś.
Ja poprzednio używałem PDA, potem zumo550, a od zeszłorocznego lipca z Montaną przejechałem już blisko 20 000km często w dość ekstremalnych warunkach. No i nadal jestem pod jej wrażeniem
To temat rzeka, więc żeby za dużo tu nie pisać, spójrz na:
http://advrider.com/forums/showthread.p ... in+montana
(ponad 300-stronicowa
dyskusja wyłącznie o Montanie - poznasz każdy aspekt jej używania na moto)
oraz tu:
http://garminmontanagpsr.wikispaces.com/
Jeśli cena jest dla ciebie absolutnie zaporowa, to moim zdaniem popej i romek podali bardzo dobry wybór: jakieś nowe zumo.
Zdrówko,
Miszel

Montana ma *wszystko* czego wymagasz i co "mile widzisz", plus jeszcze dodatkowe szczególnie miłe na motocykl ficzery, o których pewnie nawet nie myślałeś.
Ja poprzednio używałem PDA, potem zumo550, a od zeszłorocznego lipca z Montaną przejechałem już blisko 20 000km często w dość ekstremalnych warunkach. No i nadal jestem pod jej wrażeniem

To temat rzeka, więc żeby za dużo tu nie pisać, spójrz na:
http://advrider.com/forums/showthread.p ... in+montana
(ponad 300-stronicowa

oraz tu:
http://garminmontanagpsr.wikispaces.com/
Jeśli cena jest dla ciebie absolutnie zaporowa, to moim zdaniem popej i romek podali bardzo dobry wybór: jakieś nowe zumo.
Zdrówko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
Re: Nawigacja motocyklowa
Dziękuję wszystkim za pomoc.
Miszel, studiuję Twoją Montanę. No tania nie jest - 1800zł za wersję "600" i jak rozumiem dokupiłeś sobie jeszcze mocowanie.
Czy jeśli chodzi o interfejs użytkownika - to sama nawigacja wygląda w niej tak samo jak w np. Nuvi?
No i - jeśli ma to być coś trwalszego niż tanie urządzenia - jak wygląda sprawa aktualizacji mapy, tej wg której odbywa się nawigacja? Kupuję kolejne wersje mapy w sklepiku Garmina i wgrywam?
Miszel, studiuję Twoją Montanę. No tania nie jest - 1800zł za wersję "600" i jak rozumiem dokupiłeś sobie jeszcze mocowanie.
Czy jeśli chodzi o interfejs użytkownika - to sama nawigacja wygląda w niej tak samo jak w np. Nuvi?
No i - jeśli ma to być coś trwalszego niż tanie urządzenia - jak wygląda sprawa aktualizacji mapy, tej wg której odbywa się nawigacja? Kupuję kolejne wersje mapy w sklepiku Garmina i wgrywam?
Ostatnio zmieniony 02 sie 2012, 12:34 przez bearl, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Nawigacja motocyklowa
Zumo jest sprzedawane w komplecie z mocowaniem i mapą drogową City Navigator.
Do Montany trzeba dokupić mocowanie i mapy (lub korzystać np. z darmowego UMP).
W Montanie będzie też problem z dźwiękiem, chyba musiałbyś stosować słuchawki podłączone do mocowania motocyklowego. Zumo ma więcej możliwości, większość modeli ma wyjście audio po Bluetooth. Wszystkie mają wbudowany głośniczek, co wystarczy do użycia w samochodzie. W Montanie głośnik jest w mocowaniu samochodowym, które trzeba by dokupić a kosztuje prawie tyle co najtańszy nuvi z mapą.
Funkcjonalnie Montana jest odbiornikiem outdoor, co oznacza, że oferuje bardzo bogaty zakres funkcji do turystyki i podstawowe funkcje do nawigacji drogowej. Nie będzie np. obsługi odbiornika TMC z informacją o korkach, obrazków JCV z rozrysowanym widokiem przejazdu przez skrzyżowanie. Nie będzie też obsługi map typu CityXplorer.
W przypadku zumo może być odwrotnie, tzn. brakować funkcji turystycznych, ale nie znam niuansów działania tych modeli.
Do Montany trzeba dokupić mocowanie i mapy (lub korzystać np. z darmowego UMP).
W Montanie będzie też problem z dźwiękiem, chyba musiałbyś stosować słuchawki podłączone do mocowania motocyklowego. Zumo ma więcej możliwości, większość modeli ma wyjście audio po Bluetooth. Wszystkie mają wbudowany głośniczek, co wystarczy do użycia w samochodzie. W Montanie głośnik jest w mocowaniu samochodowym, które trzeba by dokupić a kosztuje prawie tyle co najtańszy nuvi z mapą.
Funkcjonalnie Montana jest odbiornikiem outdoor, co oznacza, że oferuje bardzo bogaty zakres funkcji do turystyki i podstawowe funkcje do nawigacji drogowej. Nie będzie np. obsługi odbiornika TMC z informacją o korkach, obrazków JCV z rozrysowanym widokiem przejazdu przez skrzyżowanie. Nie będzie też obsługi map typu CityXplorer.
W przypadku zumo może być odwrotnie, tzn. brakować funkcji turystycznych, ale nie znam niuansów działania tych modeli.
- GPS Maniak
- Radny
- Posty: 13457
- Rejestracja: 16 mar 2007, 02:55
- Lokalizacja: Poznań / Lesko
- Kontakt:
Re: Nawigacja motocyklowa
Wydaje mi się, że żaden z modeli Zumo nie obsługuje map rastrowych a to chyba miał na myśli kolega bearl pisząc:
- możliwość wgrywania własnych map (las, góry itp - mapy bez nawigacji)
- możliwość wgrywania własnych map (las, góry itp - mapy bez nawigacji)
Pozdrawiam Lechu
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Re: Nawigacja motocyklowa
popej pisze:Funkcjonalnie Montana jest odbiornikiem outdoor, co oznacza, że oferuje [...] podstawowe funkcje do nawigacji drogowej. Nie będzie np. obsługi odbiornika TMC z informacją o korkach, obrazków JCV z rozrysowanym widokiem przejazdu przez skrzyżowanie. Nie będzie też obsługi map typu CityXplorer.


TMC, czyli komunikaty o ruchu drogowym - bardzo fajna idea dla samochodu, w PL nadal mocno kuleje (choć prędzej czy później będzie działać sprawnie), używanie na motocyklu - z oczywistych względów - CHYBIONE.
Junction View, czyli realistyczny widok skomplikowanych wielopasmowych skrzyżowań/wiaduktów/rozjazdów - też niezły pomysł (pomijam spore braki w ilości obsługiwanych skrzyżowań - te na pewno będą z czasem uzupełniane). Ale w Montanie mamy asystenta pasa ruchu - rozwiązanie o generację starsze, ale wciąż dające jasny obraz manewru na skomplikowanym skrzyżowaniu.
Ogólnie rzecz biorąc, zalety Montany na motocyklu wynikają z tego, że jest ona swego rodzaju hybrydą nawigacji turystycznej (pieszej, rowerowej, wodnej) i samochodowej. Czyli akceptuje ona mapy wektorowe i rastrowe (łącznie z satelitarnymi zdjęciami BirdsEye), ma bardzo rozbudowane zarządzanie śladami i trasami, ma DOBRZE DZIAŁĄJĄCY kompas magnetyczny (ekhm... co na to koledzy od eTrexów?...

Ale Montany nigdy nie kupi taki zawołany PIESZY włóczykij jak GPSManiak..... Dlaczego? Bo jemu zależy na lekkim, niewielkim urządzeniu i nie będzie dźwigać tak wielkiej cegły jaką jest Montana. Już lepiej wsadzić do plecaka butelkę z piwem.... ( Oops, nie wiem czy nie palnąłem gafy...

Bo Montana jest wielką cegłą i wynika z tego jej wielka zaleta - ma duży ekran. Na motocyklu jest znacznie mniej czasu na spojrzenie na ten ekran niż np. w samochodzie. Nie mówiąc już o wędrówce pieszej.... Ja tylko rzucam okiem. Nie mogę wgapiać się bez końca, bo przydzwonię w drzewo lub w dziurę. Rzucam okiem i widzę 2-3 różnokolorowe tracki wgrane wcześniej + ew. kalkulowaną na bieżąco trasę wyznaczoną przez urządzenie. Zumo czegoś takiego nie ma.
Dźwięk na motocyklu można mieć - uchwyt motocyklowy oprócz kabla do akumulatora ma też wyjście audio. No, ale nie ma bluetooth, to fakt.
Co do aktualizacji map, to koledzy nie wspomnieli - można kupić aktualizację dożywotnią CNE, co oznacza że dopóki nawigacja ostatecznie nie padnie ze starości, lub jej nie sprzedasz komuś, to będziesz mieć te aktualizacje zapewnione.
zdrówko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
- GPS Maniak
- Radny
- Posty: 13457
- Rejestracja: 16 mar 2007, 02:55
- Lokalizacja: Poznań / Lesko
- Kontakt:
Re: Nawigacja motocyklowa
Pewnie że palnąłeś. Kto obciążałby plecak szkłemMiszel pisze: Już lepiej wsadzić do plecaka butelkę z piwem.... ( Oops, nie wiem czy nie palnąłem gafy...)


Pozdrawiam Lechu
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Plecak: Garmin Fenix 5X + Xiaomi Mi Max 2 a czasami: Oregon 600T, Rino530HCX Był: Summit, Vista, 60CS, 60CSX, 62ST, eTrex30, eTrex10, Fenix3, Epix
Samochód: 3490T Był: 200, 205T, 1200T
Re: Nawigacja motocyklowa
Aaaaaaa, racja! To dlatego, że nie przywykłem jeszcze do tych upałów i od rana marzę o oszronionej *butelce* piwaGPS Maniak pisze:Pewnie że palnąłeś. Kto obciążałby plecak szkłemZamiast 1 browara w butelce lepiej zabrać 2 w puszcze

Zdrówko,
Miszel
Monterra (+XRV750)
Re: Nawigacja motocyklowa
Mam na moto Montanę z oryginalnym uchwytem. Tani zestaw to to nie jest. Spełnia jednakże wszystkie krytyczne "kryteria". MOżna też mieć fonię ale tylko kabelkiem. Wcześniej miałem TT Ridera i przyznaję, że to zbędne. Czytelność na moto przy tej wielkości ekranu jest fantastyczna. Przed skrzyżowaniami po prostu patrzę na ekran. Wgrywam różne mapki topo i uciekam często z asfaltów. Jednocześnie super sprawdza się na rowerze - przy niskim podświetleniu bateria starcza na dzień wyprawy. Uchwyty do roweru już są - nieoryginalne - czyli tanie i porządne 
Wodoodporność sprawdzona w prawdziwym oberwaniu chmury - wytrzymał bez problemu.
Szczerze polecam, choć "trochę" drogo..

Wodoodporność sprawdzona w prawdziwym oberwaniu chmury - wytrzymał bez problemu.
Szczerze polecam, choć "trochę" drogo..
Artur
motorbike, bike: eTrex 30x, Montana 650t, car: nüvi 2405, UMP, Topo Polska ,EU Topo, OSM, CNE NTU, history: TT Rider,
motorbike, bike: eTrex 30x, Montana 650t, car: nüvi 2405, UMP, Topo Polska ,EU Topo, OSM, CNE NTU, history: TT Rider,
Re: Nawigacja motocyklowa
Ja się przyznam, że mi się Montana nie podoba. Ale ja patrzę pod złym kątem, jako potencjalny turysta pieszy i samochodowy. Być może Montana jest właśnie dedykowanym odbiornikiem na motor lub quad 
Z drugiej strony, kupując tak drogi odbiornik, chciałoby się, żeby działał także w samochodzie. Powinien mieć głośnik, przy tych rozmiarach, z pewnością jest w środku miejsce.

Z drugiej strony, kupując tak drogi odbiornik, chciałoby się, żeby działał także w samochodzie. Powinien mieć głośnik, przy tych rozmiarach, z pewnością jest w środku miejsce.
Re: Nawigacja motocyklowa
Być może stosunek ceny do wagi w przypadku Montany jest najkorzystniejszy, ale solo oba te czynniki są już mniej atrakcyjne. Choć ma tu miejsce pewna kompensacja: pierwszy opróżnia kieszeń a drugi wypełnia.
Patrzę sobie więc na TomTom Rider lub na Zumo 220 i pewnie coś spośród nich wybiorę.
Patrzę sobie więc na TomTom Rider lub na Zumo 220 i pewnie coś spośród nich wybiorę.
Re: Nawigacja motocyklowa
Z oryginalnym i dość "drogim" zestawem samochodowym jest głośnik i super brzmi polska "Agatka"popej pisze:Z drugiej strony, kupując tak drogi odbiornik, chciałoby się, żeby działał także w samochodzie. Powinien mieć głośnik, przy tych rozmiarach, z pewnością jest w środku miejsce.

Sam odbiornik nie może mieć, bo z definicji jest wodoodporny..
Artur
motorbike, bike: eTrex 30x, Montana 650t, car: nüvi 2405, UMP, Topo Polska ,EU Topo, OSM, CNE NTU, history: TT Rider,
motorbike, bike: eTrex 30x, Montana 650t, car: nüvi 2405, UMP, Topo Polska ,EU Topo, OSM, CNE NTU, history: TT Rider,