60csx vs EGNOS

O seriach 62, Montana, Oregon, eTrex, czy fēnix, a nawet Rino, Dakota, Colorado, czy starej dobrej 60. Także o oprogramowaniu BaseCamp oraz mapach topograficznych i turystycznych (w tym o GPMapie Topo i Garmin Custom Maps) oraz o wszystkim co związane z użytkowaniem GPSów na szlakach górskich, krajoznawczych i rowerowych, a nawet w przydomowym lesie.

Moderatorzy: Spider, Magnoom, GPS Maniak

Postprzez nauta » Śr, 25 kwi 2007 12:36

soko napisał(a):Chyba chciałeś napisać : " precyzyjnie przylepiłem taśmą klejącą antenę zewnętrzną do okna stroną zewnętrzną na zewnątrz, kopułką w kierunku satelity, tak by magnesik nie zasłaniał satelity" .

Nie :) przyczepiłem ją magnesem do parapetu kopułką we właściwym kierunku :) Mój pokój ma taką właściwość, że jest całkiem nieźle wyekranowany, komórka ledwo działa, a gps nigdy nic nie widzi nawet jak leży przy oknie.
A poza tym na antenie zewnętrznej tracisz kilka decybeli.

Hm, zawsze mi się wydawało, że aktywna antena ma większą czułośc niż ta w odbiorniku. A nawet jeśli nie to co za różnica jak i tak wszystkie satelity od tej strony (włączając w to 33) GPS widział z maksymalnymi słupkami?
nauta
 
Posty: 32
Dołączył(a): So, 24 mar 2007 16:53

Postprzez soko » Śr, 25 kwi 2007 20:14

Motto od Alferek-
Wydaje mi się, że EGNOS to raczej zabawa dla GPSowych masochistów.


W ramach więc pięknego popołudnia, oraz relaksu połączonego z masochizmem - wylazłem na balkon i powłączałem GPS-y. Ustawiłem baterie na normal, załączyłem WAAS/EGNOS.

Po kilku minutach ekran nigdy dotychczas nie używanego pod EGNOSEM ( bo zawsze wydawało sie to fanaberią) 60CS wyglądał tak:

Obrazek Obrazek Obrazek

Okresowo widział więc dwa satelity EGNOS ( 33 i 39).

a Etrexa Legenda tak: ( też od 3 lat nie miał włączonego WAAS):
Obrazek widzi satelitę ??, znaczek 39 jest, ale czy z niego korzysta ?? (brak wypełnienia)??

na palmtopie EGNOSA ni widu ni słychu sądząc z tych ekranów:

Obrazek Obrazek Obrazek

a tak się przedstawiała sytuacja satelitów w VisualGPSCE ( akurat w trakcie screenshotów używał 5 satelitów, zazwyczaj było ich 7 w użyciu)

Obrazek Obrazek

Podsumowanie:
W przeciwieństwie do innych opisów, u mnie sławne "D" było tylko nad dwoma, okresowo 3 słupkami. A nie nad wszystkimi. Nie wiem jakie ma to znaczenie.
Z kolei brak wypełnienia kolorem słupków satelity 33 i 39 sugeruje brak wykorzystania ich do bezpośredniego wyliczenia pozycji. System korzystał tylko z poprawek EGNOS.
Na palmtopie z kolei brak jakichkolwiek cech istnienia EGNOS (np. słupków z satelitami). Zauważyłem, że zupełnie nie mam wiedzy w tej materii w odniesieniu do Pocketów.

Tyle z krótkiego testu. Trwał poniżej godziny razem z całą zabawą w screenshoty. Wstępnie podsumowując - nie jest źle.
pozdrawiam Krzysztof.
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1758
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez soko » Śr, 25 kwi 2007 20:28

Nauta:
Nie przyczepiłem ją magnesem do parapetu kopułką we właściwym kierunku


Zawsze uważałem by odbiornikowi robotę ułatwić. Z doświadczeń z antenkami na dachu samochodu ( na magnes właśnie) mam wrażenie, że metal pod anteną nie jest dobrym podkładem do odbioru sygnału. Za duża szansa zakłóceń. Wolałbym przykleić do szyby (do łapania EGNOS). Może wtedy będzie fix.
A przede wszystkim trzeba sprawdzić , czy satelita jest bezpośrednio widoczny w danym punkcie.

Krzysztof .
Ostatnio edytowano Śr, 25 kwi 2007 20:33 przez soko, łącznie edytowano 1 raz
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1758
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez PouchX » Śr, 25 kwi 2007 20:31

soko napisał(a):mam wrażenie, że metal pod anteną nie jest dobrym podkładem do odbioru sygnału. Za duża szansa zakłóceń.


Święta racja i potwierdzam, że metal zaraz pod antena w bardzo dużym stopniu tłumi/zakłóca sygnał.

CDN
Ostatnio edytowano Cz, 26 kwi 2007 17:17 przez PouchX, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
PouchX
Radny
 
Posty: 4509
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 8:22
Lokalizacja: Poznań

Postprzez nauta » Cz, 26 kwi 2007 8:43

Może i nie tłumił, może nie był idealnie na wprost, ale słupek był maksymalnej wysokości, więc chyba sztucznie problemy tworzycie.
nauta
 
Posty: 32
Dołączył(a): So, 24 mar 2007 16:53

Postprzez soko » Cz, 26 kwi 2007 10:20

Zgoda, może to wyglądać na sztuczny problem, ale jeszcze nie widziałem krótkofalowca, czy innego radioamatora, który by przyklejał swoją antenę do blaszanego parapetu.
Sygnał miałeś super, a pomyśl sobie ile było dodatkowo sygnału odbitego, i jak to 'pomogło' odbiornikowi.
Krzysztof
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1758
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Różnica pomiędzy wskazaniem 2m a 3m dokładności

Postprzez soko » Cz, 26 kwi 2007 11:15

Alferek
Jeśli mi odbiornik pokazuje dokładność 3 m bez EGNOS, to po co przeciętnemu zjadaczowi chleba więcej.


Różnica jest taka, że przy wskazaniu dokładności :

1. 2 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 10 metrów.
2. 3 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 15 metrów.
3. 4 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 20 metrów.

Idąc przed siebie - w 99% jesteś na wstędze o takiej szerokości.

Obszar na którym w 99% stoisz - ma (dla wskazania dokładności garmina):
1. 2 mtr - 78 metrów kwadratowych
1. 3 mtr - 177 metrów kwadratowych
1. 4 mtr - 314 metrów kwadratowych

dla jednego ma to znaczenie, dla innego nie.

Pozdrawiam Krzysztof.
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1758
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Guzik » Cz, 26 kwi 2007 16:09

1. 2 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 10 metrów.
2. 3 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 15 metrów.
3. 4 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 20 metrów.


Widzę tu mnożnik x5, skąd to się bierze?
Pozdrawiam,

Przemysław (Guzik) Guzinski
GPSmap 62s, UMP PCPl, Góry_PL, PL Topo, GPSWielkopolska
Avatar użytkownika
Guzik
Bywalec
 
Posty: 425
Dołączył(a): So, 17 mar 2007 22:01
Lokalizacja: Poznań

Re: Różnica pomiędzy wskazaniem 2m a 3m dokładności

Postprzez Alferek » Cz, 26 kwi 2007 16:15

soko napisał(a):Różnica jest taka, że przy wskazaniu dokładności :

1. 2 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 10 metrów.
2. 3 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 15 metrów.
3. 4 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 20 metrów.
dla jednego ma to znaczenie, dla innego nie.

Pozdrawiam Krzysztof.


Krzysztofie ja mam okulary "-4" i czy to jest 10 czy też 20 metrów to i tak w zasięgu mojego słabego wzroku. A do szukania np: jaskiń to i tak EGNOS się nie przyda, bo najczęściej są one w lesie gdzie na ogół bezsirfowcom gubi się sygnał więc o EGNOSIE i tak nie ma mowy.
Nie poprawia to dokładności do centymetrów (tu bym znalazł wtedy jakieś sensowne zastosowanie) więc skoro nadal są to metry to dla mnie jest to gadżet, który mam wyłączony w odbiorniku.
хардваре: GPSMap60CSx, GPS12, Navibe GB735+Nokia E50, Akira 3512, Navigon 1300, Lark 35.7, Nokia E71, HTC HD2 z wgranym Androidem, GPS Holux 236+Ramos42. Nie mam tylko GPSa wbudowanego w kufel piwa.
софтваре: jakieś durne mapy :D.

Obrazek
Avatar użytkownika
Alferek
Bywalec
 
Posty: 504
Dołączył(a): N, 18 mar 2007 12:33
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E

Postprzez PouchX » Cz, 26 kwi 2007 17:32

No to żeby wszytskim udowodnić jak metal, na którym leży antena ma się
do jakości odbieranego sygnały zrobiłem dzisiaj mały test... poniżej rezultaty.


1. Antena położona na dachu samochodu.

Obrazek
Tak leżała antena, a nad nią czyste niebo.

Obrazek
Taka była siła sygnału.


2. Antena położona na dachu samochodu ale pod nią kartonik.
Czyli antena jakies 5cm nad blachą.


Obrazek
Antena położona na kartoniku.

Obrazek
Taka była siła sygnału.


3. Antena położona na desce rozdzielczej pod szybą.
Czyli standardowa pozycja.


Obrazek
Antena w środku samochodu

Obrazek
Taka była siła sygnału.


Każdy więc widzi jakie skutki ma położenie anteny na powierzchni metalowej
Avatar użytkownika
PouchX
Radny
 
Posty: 4509
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 8:22
Lokalizacja: Poznań

Postprzez soko » Cz, 26 kwi 2007 18:47

Guzik napisał : Cytat:
1. 2 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 10 metrów.
2. 3 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 15 metrów.
3. 4 mtr - poruszasz się śladem o rzeczywistej szerokości 20 metrów.

Widzę tu mnożnik x5, skąd to się bierze?

..............
Wynika to z zastosowanego (w każdym razie na pewno przez Garmina) pojęcia CEP (Circular Error Probable).
Dokładność podawana na ekranie to 50% CEP, co oznacza, że w promieniu tej wartości (np. 2 metrów) znajdujemy się z 50% prawdopodobieństwem. A w kole o podwójnej wartości promienia z 95% prawdopodobieństwem. Z prawdopodobieństwem 98,5% znajdujemy się w obrębie okręgu zakreślonego 2,5 promienia. A z prawdopodobieństwem 100% - hm...


Poniżej np. tekst z http://www.kowoma.de/gps/Genauigkeit.htm na ten temat:

Garmin's Genauigkeitsangabe
Die Genauigkeitsanzeige der Garmin-GPS sorgt häufig für Verwirrung. Was bedeutet nun eigentlich, wenn das Gerät beispielsweise anzeigt: Genauigkeit: 4 m. (Dies ist ein häufig zu erreichender Wert)

Genauigkeit der Positionsbestimmung
Die Anzeige bezieht sich auf die sogenannte 50 % CEP (Circular Error Probable). Das heisst, dass sich 50 % aller Messungen in einem Kreis mit dem angegeben Radius befinden, also hier 4 m. Das bedeutet aber auch, das die Hälfte der Messpunkte ausserhalb dieses Radius sind. Es ist aber weiterhin so, dass sich 95 % aller Messpunkte innerhalb eines Kreises mit dem doppelten angegebenen Radius befinden. Und weiterhin 98,9 % der Messungen in einem Kreis mit dem 2,55 fachen Radius. Nahezu alle Punkte befinden sich also im angegebenen Beispiel in einem Kreis mit etwa 10 m Radius. Die bestimmte Position ist dann also praktisch immer auf etwa schlimmstenfalls 10 m genau.
...............
poniżej rycina dla wskazania GPS-a : "4metry" . z prawdopodobieństwem 98,9% znajdujemy się gdzieś w promieniu 10metrów od pokazywanej pozycji.

Obrazek

Może takie wyjaśnienie będzie komuś przydatne, dla oceny dokładności oznaczanej pozycji.

Pozdrawiam Krzysztof.

P.S. a może zrobić z tej części inny wątek ??
np. Wartość wyświetlanego błędu, a dokładność pozycji?
[/quote]
60CSx, Colorado 400t, Suunto X10, Colorado 300 i Colorado 400c.
Moja "Instrukcja Obsługi Colorado": Link: viewtopic.php?p=67948#p67948
Avatar użytkownika
soko
Bywalec
 
Posty: 1758
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 16:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez frasun » Cz, 26 kwi 2007 20:02

Zainteresowany waszą dyskusją uruchomiłem WAAS w swojej 60-tce. Po złapaniu satelity nr 33 natychmiast pojawiła się literka D, na wszystkich widocznych słupkach, oczywiście z pominięciem #33. Zaznaczam, że próbę robiłem przy samym budynku, mając stosunkowo dobrą widoczność południowej części nieba.

Mam wersję europejską z softwarem 3.30 i oprogramowaniem SiRF'a 2.90.

Może za zagadkową pozycją, wprowadzoną wraz z wersją 2.90 (SiRF'a): "Additional maintenance improvements", kryje się poprawiona obsługa WAAS. :?

Pozdrawiam,
Piotrek
Obecnie Nuvi 3790T/
3490 (UMP, CNE 2013.30, GPMapa 2010.3) + Smartphone Link - Live Traffic & Safety Cameras
Obrazek
frasun
Radny
 
Posty: 3776
Dołączył(a): Pt, 16 mar 2007 8:34

Postprzez Grzegorz » Cz, 26 kwi 2007 21:47

Dzisiaj wieczorem i ja się doczekałem... Mój 60csx zupełnie niespodziewanie i bez bólu zafiksował się na "33". Na słupkach satelitów GPS pojawiło się oznaczenie "D". Najciekawsze jest to, że zdarzyło się to na balkonie z południową ekspozycją w warunkach widoczności nieba bardzo odległych od teoretycznie wymaganych (środek osiedla wieżowców).
Po długim czasie prób osobiście potwierdzam, że 60csx może poprawnie korzystać z korekty EGNOS-a.

Pozdrowienia dla GPSowych masochistów!
Grzegorz
 
Posty: 11
Dołączył(a): Cz, 22 mar 2007 22:06

Postprzez Guzik » Pt, 27 kwi 2007 10:10

Dziękuję Krzysztofie za bardzo interesujące wyjaśnienie. Przy okazji, ja też na swojej 60csx zobaczyłem D na słupkach i nie wiedziałem wtedy o co chodzi :(. Było to nad jeziorem Góreckim koło Poznania.

Pozdrawiam,
Pozdrawiam,

Przemysław (Guzik) Guzinski
GPSmap 62s, UMP PCPl, Góry_PL, PL Topo, GPSWielkopolska
Avatar użytkownika
Guzik
Bywalec
 
Posty: 425
Dołączył(a): So, 17 mar 2007 22:01
Lokalizacja: Poznań

w temacie blacha

Postprzez zarys » Wt, 01 maja 2007 18:55

PouchX napisał:[b]
Każdy więc widzi jakie skutki ma położenie anteny na powierzchni metalowej

Czy zaobserwowanego przez Ciebie efektu nie da się wytłumaczyć tłumiącym oddziaływaniem ekranu na sygnał między anteną a odbiornikiem. Bardzo to mi na ten efekt wygląda. Sprawdzę to po weekendzie bo mam antenę przewodową więc taki efekt jest wykluczony. To pudełko pod anteną w sposób znaczący wpływa na rozkład sygnału radiowego i większa jego częśc dociera z anteny do odbiornika.
Pozdrawiam
Ryszard
GPSmap60CSx,COLO 400C,Nuvi 1490T+nuLifeTime Europe,
GPmapa2009v3,CSAv5 i inne UMP,y, ostatnio NAVI COMAND NTG4 z mapami NaviSat, komórka LG GT540 z GPS.
zarys
Bywalec
 
Posty: 376
Dołączył(a): So, 17 mar 2007 18:12
Lokalizacja: BYDGOSZCZ

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Na szlaku

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość