Strona 1 z 1

Trasy i ślady w Vista Hcx

: 16 sty 2009, 09:50
autor: mudia
Witam
Mam Vistę Hcx i kilka pytać o trasy i ślady (route i track).

1) W MS tworzę trasę i przenoszę ją do odbiornika. Problem w tym, że każdy waypoint trasy ma swoją nazwę, która wyświetla się razem z samą trasą, przez co obraz staje się nieczytelny. Czy jest jakaś możliwość niewyświetlania tych nazw (ustawienie odbiornika) lub tworzenia waypointów bez nazw jeszcze w MS?

Sprawa śladu była już poruszana na tym forum i z tego co zrozumiałem, to punkty śladu zapisują się jednocześnie na kartę i do pamięci samego odbiornika (ograniczenie do 10k punktów). Co więcej, tylko ślady z odbiornika (20 możliwych do zapisu śladów) mają możliwość trackback, czy dobrze to pojąłem?

2) W takim razie pytanie, czy 10k punktów to maks dla pojedynczego zapisanego śladu, czy sumy wszystkich śladów z pamięci odbiornika(np maks to 2 zapisane ślady po 5k punktów każdy), a może to ograniczenie tylko dla śladu aktualnie zapisywanego?

3) Co się stanie jeśli jeden ślad ma 9k punktów, a ja wgram do odbiornika kolejny ślad 9k punktów? Będą jakoś nadpisywane lub obcinane?

4) Jeśli mam w pamięci ślady o łącznej długości 8k, to znaczy, że na bieżąco aktywny ślad może zapisywać tylko 2k punktów? Jeśli będzie chciał zapisać 2001 punkt, to nadpisze pierwszy ze swoich punktów (ślad aktywny), czy któryś z punktów już zapisanych tas?

5) Nie miałem jeszcze możliwości sprawdzenia odbiornika w terenie, więc nie jestem pewien, czy trackback, działa tylko w jedną stronę (od końca śladu do jego początku) czy w obie? Jeśli wytyczymy ślad z północy (pierwszy punkt) na południe (ostatni punkt) i staniemy po środku śladu, to możemy używać trackback w obie strony (północ i południe), czy tylko w kierunku zwiększania się indeksów punktów (czyli na południe) ?

Re: Trasy i ślady w Vista Hcx

: 16 sty 2009, 11:16
autor: GPS Maniak
mudia pisze: Czy jest jakaś możliwość niewyświetlania tych nazw (ustawienie odbiornika) lub tworzenia waypointów bez nazw jeszcze w MS?
Drobna uwaga mająca na celu doprecyzowanie nomenklaturowe. Chodzi o doprecywanie słów: punkt trasy i waypoint.
Punkt trasy może, ale nie musi być waypointem. Jeżeli np. kilkałeś trasę w MapSource i robiłeś to po obiektach mapy, to w miejscach skrętu nie są tworzone Waypointy. Łatwo się o tym przekonać wchodząc w: Szukaj -> Waypointy.

Odrębnym zagadnieniem jest fakt - i tu już odpowiadam na pytanie - że niezależnie od tego czy waypointy powstały, czy nie, etykiety punktów trasy są zawsze widoczne. O ile dobrze kojarzę nie ma to silnych.
mudia pisze:Sprawa śladu .... czy dobrze to pojąłem?
Dobrze.
mudia pisze:2) W takim razie pytanie, czy 10k punktów to maks dla pojedynczego zapisanego śladu, czy sumy wszystkich śladów z pamięci odbiornika(np maks to 2 zapisane ślady po 5k punktów każdy), a może to ograniczenie tylko dla śladu aktualnie zapisywanego?
10000 pkt to pojemność tzw. śladu aktywnego. Nie ma znaczenia, czy to ślad z jednej sesji czy też kilka śladów zapisywanych przez kolejne dni.
mudia pisze:3) Co się stanie jeśli jeden ślad ma 9k punktów, a ja wgram do odbiornika kolejny ślad 9k punktów? Będą jakoś nadpisywane lub obcinane?
To zależy od ...... Ciebie :D
W ustawieniach śladu jest opcja: "zawijaj ślad". Jak to zaptaszkujesz ślad się nadpisze. Gdy zostawisz wolne ślad po zapełnieniu "pamięci śladu aktywnego" przestanie się zapisywać.
mudia pisze:4) Jeśli mam w pamięci ślady o łącznej długości 8k, to znaczy, że na bieżąco aktywny ślad może zapisywać tylko 2k punktów? Jeśli będzie chciał zapisać 2001 punkt, to nadpisze pierwszy ze swoich punktów (ślad aktywny), czy któryś z punktów już zapisanych tas?
To akurat można łatwo sprawdzić, choćby na parapecie okna. O ile kojarzę, "zawiń" działa tak jak należy, tzn. następuje kasowanie najstarszych punktów - niezależnie z jakiej sesji pochodzą.
mudia pisze:5) Nie miałem jeszcze możliwości sprawdzenia odbiornika w terenie, więc nie jestem pewien, czy trackback, działa tylko w jedną stronę (od końca śladu do jego początku) czy w obie? Jeśli wytyczymy ślad z północy (pierwszy punkt) na południe (ostatni punkt) i staniemy po środku śladu, to możemy używać trackback w obie strony (północ i południe), czy tylko w kierunku zwiększania się indeksów punktów (czyli na południe) ?
To można sprawdzić w trybie symulacji. W obie.

Przy okazji polecam też: http://gpsmaniak.com/new/gps-w-terenie.htm

Re: Trasy i ślady w Vista Hcx

: 16 sty 2009, 11:31
autor: Marko
A. Nawigacja "Off road" (pol. "Bezdroże")
Wstęp
Nawigacja według punktów trasy jest, w moim odczuciu, najwdzięczniejszym sposobem nawigacji, doskonale sprawdzającym się w turystyce rowerowej. Punkty trasy mogą być tworzone przed wycieczką, na ekranie komputera, co daje swobodny dostęp tak do map wektorowych jak i podkładów rastrowych. Tak przygotowane trasy zostają następnie wyeksportowane do odbiornika. Punkty trasy nie obciążają pamięci, co jest ich dodatkową zaletą, a liczba punktów trasy w nawigacji Off road jest ograniczona do 250-ciu (w nawigacji Follow road do 50-ciu).
Detaliczny opis tworzenia trasy został opublikowany przez Lecha-GPSManiaka na autorskiej stronie http://www.gpsmaniak.com/new/gps-w-terenie.htm#trasy
Polecam lekturze!
Nawigacja po trasie (ang. Routes)
W pamięci odbiornika można zapisać do 50-ciu tras o długości 250 punktów pośrednich każda. Zaletą trasy jest rekalkulacja ETA i ETE w oparciu o prędkość zbliżania się do celu. Należy jednak pamiętać o konieczności zaliczenia wszystkich punktów pośrednich, odpowiednio do zadanego promienia zaliczenia punktu - opcje wywoływane w menu podręcznym ekranu tras.
Standardowo odcinki trasy mają kolor różowy. Kolor bieżącego odcinka trasy, tzn. tego, który aktualnie pokonujemy do najbliższego punktu pośredniego ustalamy, wybierając: Ustawienia - Trasa automatyczna - Konfiguracja Kolorów - niestety tylko Etrex Vista HCx.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Autozoomowanie mapy (cecha naturalnie przypisywana nawigacji "Follow road" - według dróg) działa również w nawigacji "Off road". Odbiornik najczęściej powiększa do podziałki 1:200m.
Obrazek Obrazek Obrazek
W przypadku nie zaliczenia punktu pośredniego wymagana jest ręczna rekalkulacja trasy.
Na ekranie mapy - menu (pierwsze kliknięcie - przerwanie nawigacji, drugie - wznowienie nawigacji i tym samym, ponowna kalkulacja trasy):
Obrazek; Obrazek
Literatura: Vista HCX - odległość do celu; Wyświetlanie trasy w VISTA HCx
Skuteczny przepis na ustalenie pozycji na profilu
1. Włącz trasę "Off road" (ludzik) - tu możesz mieć do 250 punktów pośrednich (!) lub "Follow road" (samochodzik) - tu tylko max. 50 punktów (!)
2. Wejdź w widok aktywnej trasy. Najbliższy punkt pośredni do zaliczenia miga i zawsze znajdzie się na 2 pozycji (RPT 321) - wybierz go kursorem (w Viście clickstickiem). Ewentualnie przesuń clickstickiem kursor na profilu w okolice twojej aktualnej pozycji.
3. W menu podręcznym wybierz "Profil trasy" - działa tylko z danymi DEM
4. Wybierz "Use Off Road Data" (dobra rada)
5. Skrzyżowane czerwone linie pokazują nie tyle twoją aktualną pozycję, co najbliższy punkt (RPT 321) pośredni do zaliczenia - od którego do kolejnego punktu RPT 320 masz tutaj 153m. Widzisz, że że pokonałeś wzniesienie (jak wynika z podziałki, o wysokości ok. 350mnpm), a przed tobą już w miarę płasko (300mnpm +/- 20m)...
Prościej, póki co, nie da się - przynajmniej w Etrexach ;)
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Powyższy wywód uzasadnia dlaczego tak lubię nawigację po trasie i "na krechę"

B. Nawigacja według śladu
Funkcja Tracback (od track i back - w oryginale literka "k" została wchłonięta po złożeniu wyrazów ).
W pamięci odbiornika można zapisać do 20 śladów o pojemności do 500 punktów każdy. Tylko po tych śladach jest możliwa nawigacja. Dodatkowym śladem, dla którego można wywołać funkcję Tracback jest ślad aktywny, tzw. Active Log. Działanie tej funkcji jest podobne do nawigacji po trasie. Różnica polega na sposobie wyświetlania i kalkulacji. Zaletą funkcji Tracback jest brak etykiet punktów pośrednich, co sprawia, że ekran mapy jest czytelniejszy.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Trackback zawsze nawiązuje do naszej aktualnej pozycji, więc nie ma potrzeby rekalkulacji trasy, domyślnie nasza aktualna pozycja jest automatycznie łączona linią prostą z najbliżej leżącym punktem śladu - przy zmianie pozycji następuje rekalkulacja, na bieżąco. Przykład: lekko zbaczamy z śladu - odbiornik znajduje najbliższy odcinek (tu: zaznaczony na niebiesko)
Obrazek
Nie ma potrzeby zaliczania wszystkich punktów śladu, tak jak to jest konieczne dla trasy.
Każdorazowo rekalkulowana jest tak aktualna odległość do celu jak i czas dotarcia do celu, na podstawie prędkości zbliżania się do celu.
W Trackback nie ma Linii Namiaru, obowiązuje Linia Kursu. Brak też jest opcji Rekalkulacji wytyczonej trasy.
W nawigacji Tracback ekrany nie pojawiają się automatycznie, można je podejrzeć jedynie zmieniając menu.
- Ekran aktualnego zwrotu (większa skala - podziałka 20 metrów)
- Ekran każdego kolejnego zwrotu (mniejsza skala - podziałka 120 metrów)
Obrazek| Obrazek
Autozoomowanie w tym wypadku nie zdaje pożądanego rezultatu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Literatura obowiązkowa: Waypointy, trasy i ślady czyli outdoorowiec w terenie, GPSManiak; Garmin GPSMAP 60CS, Damian Gałka

C. Nawigacja drogowa - "Follow road"
Wstęp
Nawigacja "Według dróg" (and. "Follow road") została przeniesiona do sektora turystycznego z odbiorników samochodowych. Nawigacja Follow road może być prowadzona bądź tylko do punktu docelowego, lub według punktów pośrednich ("via"), jako typowa trasa zapisana w pamięci odbriornika, w Menu tras (do wyboru "Według dróg" lub "Bezdrożem"). Wówczas jednak obowiązuje limit 50-ciu punktów pośrednich ("via") trasy.
Nawigacja Według dróg (ang. Follow road)
Etrexy w nawigacji samochodowej pełnią rolę komputera pokładowego - wówczas ekran mapy niemal w połowie jest zakryty przez Pola danych.
Obrazek
W nawigacji "Według dróg", po trasie zapisanej w pamięci odbiornika na ekranie Trasy aktywnej zostają podane wszystkie punkty "Via" (tutaj: "Punkt via: RPT345") oraz "Kolejne zwroty" (tutaj: "Lewo w Zjednoczenia").
Obrazek Obrazek
Ekrany informujące o zbliżaniu się do punktu pośredniego wyglądają następująco (tutaj: "RPT399 z lewej"):
Obrazek Obrazek
Z kolei Ekrany zwrotu (tutaj: "Lewo w Zjednoczenia"):
Obrazek Obrazek
Literatura: Outdoorowiec w samochodzie, GPSManiak

D. Sygnały dźwiękowe
W odbiornikach outdoorowych nie występują komunikaty głosowe. Wszystkie komunikaty mają postać krótkiego bądź ciągłego sygnału dźwiękowego.
"Poza kursem"/"Alarm zejścia z kursu"
Alarm informujący o zejściu z kursu. Odległość ta jest edytowana w Ustawienia-Morskie
Obrazek| Obrazek| Obrazek
W powyższym przykładzie zeszliśmy z kursu 1.90 km, przy alarmie ustawionym na 0.50 km.
Alarm w postaci pojedynczego sygnału i napisu na środku ekranu. Napis znika po ponownym wejściu na kurs lub naciśnięciu clicksticka - Enter. Alarm uaktywnia się ponownie z chwilą ponownego zejścia z kursu.
"Dryf kotwiczny"/"Alarm kotwiczny"
Alarm informujący o opuszczeniu obszaru. Promień obszaru edytowany w Ustawienia-Morskie - patrz zrzut jak wyżej.
Centrum obszaru jest ustalane przez "zaptaszkowanie" na ekranie jak wyżej, tzn. wyznaczamy środek koła, którego opuszczenie generuje sygnał... wiele potencjalnych zastosowań ;)
Alarm w postaci ciągłego dźwięku do momentu wyłączenia przez naciśnięcie clicksticka - Enter.
*Dźwięki alarmów "Poza kursem"/"Alarm zejścia z kursu" i "Dryf kotwiczny"/"Alarm kotwiczny" są zapisane na stałe w pamięci odbiornika.
"Punkty ostrzegawcze"/"Proximity Alarm Tones"
Alarm informujący o wejściu na teren obszaru (odwrotność "Dryfu kotwicznego" - (2)). Dźwięk edytowany w Ustawienia-Dźwięki-Proximity Alarm Tones.
"Zbliżasz się" i "Przybywasz do"
Etrex włącza te alarmy dopiero, gdy zbliżymy się do punktu trasy w promieniu 10m, 50m, 100m, 800m???, co jest zapisane w pamięci odbiornika w funkcji prędkości. Nie można modyfikować tych ustawień...
Sygnały alarmów są edytowane w Ustawienia-Dźwięki-Dźwięk komunikatu
Obrazek

Re: Trasy i ślady w Vista Hcx

: 16 sty 2009, 12:02
autor: GPS Maniak
Marko pisze: Mistrz .........
Daj już spokój .....

Wracając do tematu. Przypomniałem sobie, że jest jeszcze jeden tekst w materii śladów w klasycznym outdoorowcu: http://www.garniak.pl/viewtopic.php?p=6960#p6960
To chyba sprawę wyjaśnia do końca ....

Co do obrazka:

Obrazek

Jak widać tych minusów jest więcej. To zapewne myślnik, poprzedzający wysokość.
Tekst pochodzi z 2005r zatem będą to zapewne dane z mapy Slovakia Topo v.1.

Re: Trasy i ślady w Vista Hcx

: 28 maja 2010, 18:42
autor: Marko
Jak stworzyć szkic trasy w odbiorniku - w oparciu o podpowiedzi GPSManiaka.
GPS Maniak pisze:Punkt trasy może, ale nie musi być waypointem...
Klasyczne odbiorniki umożliwiają zapamiętanie punktów pośrednich/docelowych trasy w wyszukiwarce, w kategorii: "Ostatnio znalezione".
Wyszukane atrakcje w okolicy można później pogrupować w menu "Ostatnio znalezione" wg kategorii.
W ten sposób tworzy się prosty "e-przewodnik" w odbiorniku.
Zalety tego rozwiązania:
(1) wystarcza Garmin+dobra mapa wektorowa,
(2) nie potrzeba żadnych ekstra-dodatków w postaci dodatkowych tras, śladów, zdjęć etc.
(3) nawet po resecie urządzenia, nie tracimy punktów.

Załącznik: część listy (rozwijalnej) wybranych atrakcji Karkonoszy.