Mam takie pytanie... czy nie dało by rady rozróżnić w UMP Dworce PKP od przystanków PKP? Pewnie ciężko by było choć wydawało by się to uzasadnionym. Ostatnio specialnie jechałem do Rajczy aby kupić bilet a tam zamiast dworca jest tylko przystanek. Zresztą podobna sytuacja jest np w Kobiórze i wielu innych miejscowościach. Nie dosyć, że polikidowano kasy na dworcach to w ogóle pozamykano budynki (czyli nawet poczekalni nie ma). Tak więc informacja czy jest to dworzec kolejowy z kasami (i poczekalniami, które są przydatne szczególnie w zimie) czy tylko przystanek jest przydatna. Dodatkowo gdyby dało radę w opisie waypointu umieścić rozkład jazdy to była by to rewelacja - choć tu trudno mi powiedzieć które odbiorniki jak długie opisy akceptują.
Kolejnym pomysłem mogła by być sieć publicznej komunikacji autobusowej/tramwajowej/trolejbusowej. Nie ma się co oszukiwać - map komercyjnych typu Metro Guide spodziewać się u nas nie można (a poza tym po co płacić za coś co mogłoby być dostępne za darmo). Skoro takie dane są w atlasach samochodowych to mogły by być również w mapce elektronicznej. Po kliknięciu w przystanek pojawia się lista autobusów które odjeżdżają z danego przystanku (ideałem byłby rozkład jazdy). Jest to o tyle istorne, że w niektórych miastach autobusy odjeżdżają z różnych przystanków w różnych kierunkach a dla kogoś mało obeznanego w okolicy może być problemem znalezienie odpowiedniego przystanku. Mało tego... nawet ciężko stwierdzić jakie to są autobusy (w samych Katowicach są trzej przewoźnicy KZK GOM, MZK Tych i jeszcze Jaworzno) więc nawet ciężko znaleźć odpowiedni rozkład jazdy autobusów w internecie a tu by było wszystko razem w jednym miejscu. A to że komunikacja publiczna jest istotna dla turysty (czyli kogoś kto nie zna miasta i z tego powodu używa w nim GPSa) chyba nikomu tłumaczyć nie trzeba. Rozkład jazdy czasami ratuje w ciężkich sytuacjach (bo wiadomo czy można spokojnie wypić po drodze w schronisku jakiegoś browarka czy pędzić na PKS) - ale tak jak pisałem ciężko mi powiedzieć na ile to realizowalne. Oczywiście zaraz ktoś może stwierdzić, że są komórki i trzeba zaplanować... tylko po co skoro może to być w jednym miejscu - dla turysty było by to przeniesienie GPSa w nowy wymiar. No a i sam UMP stałby się bardziej konkurencyjny w stosunku do obecnie jedynego komercyjnego na naszym terenie CN Europe. Ba... nawet w stosunku do jakiejś AutoMapy czy TomToma dawało by mu to przewagę... ale to już zupełnie inna bajka.
No ale skąd brać takie dane... (no bo ciężko oczekiwać od ludzi - użytkowników UMP - aby spisywali je na przystankach). Odpowiedź wydaje się prosta... od samych przewoźników. Może dało by się zwrócić z prośbą (jako org i w sumie największa niekomercyjna - czyli bez chęci zarobienia na tych danych - mapa w Polsce) do instytucji typu kolej czy poszczególnych przewoźników o udostępnienie takich danych (lista przystanków, trasy przejazdu, rozkłady jazdy - w sumie często mają to już opracowane nawet w formie elektronicznej na własnych stronach, potrzebne tylko oficialne pozwolenie na skorzystanie z tych danych)?! Oczywiście może wydawać się, że mogli by być mało zainteresowani ale... jeśli zaproponuje im się, że będą mogli takie mapki z własnymi rozkładami umieszczać bezpłatnie na swoich stronach - to może się zainteresują. Dodatkowo wymuszało by to na nich dbałość o aktualizację danych bo po co im nieaktualne mapki?
Ale w sumie na tym nie trzeba kończyć a właściwie można dopiero zacząć pomysł rozburowy mapy UMP. Można też np wysłać pytanie o informacje do poszczególnych gmin i miast (może jakiś miejski czy wojewódzki konserwator zabytków). Niech by udostępniki dane np o zabytkach i atrakcjach turystycznych. Często gmina w ramach promocji ma opracowane jakieś szlaki turystyczne i wytypowane ciekawe miejsca tylko nie wie jak je wypromować a w ten sposób ma darmową reklamę. Dodatkowo aby korzyść była obustronna można im oprócz pozwolenia na umieszczenie mapki na stronie dać możliwość drukowania fragmentów mapek w folderach reklamowych (oczywiście bezpłatnych aby nie było, że ktoś na UMP zarabia) z uwagą, że musi być pod mapką umieszczony adres strony internetowej z mapką do pobrania (tu z kolei darmowa reklama UMP).
Dodatkowo można jako waypointy na mapie UMP umieścić punkty z imprezami plenerowymi lub innymi lokalnymi. Komercyjne mapli wychodzą raz na jakiś czas więc takie dane tam są bez sensu a UMP jest aktualizowany praktycznie codziennie więc nie ma problemu z zamieszczaniem waypointów z aktualnymi programami imprez. Dodatkowo można zamieścić w opisie waypointu link ze stroną urzędu miasta/gminy albo programem imprez w internecie.
No i na koniec lista szlaków.. PTTK (albo jakieś inne instytucje) posiadają przecież listę szlaków i ich przebieg. Ktoś je wytycza i konserwuje (maluje znaki, rozstawia tablice). Jeśli by wystąpić o listę takich szlaków, ich przebiegu... to może udało by się ją uzyskać i mieć aktualny komplet bez zastanawiania się gdzie jeszcze czegoś brakuje?!
Oczywiście jest to spore przedsięwzięcie organizacyjne ale za to daje możliwość pozystkania sporej ilości ciekawych danych praktycznie za darmo. Na początku może nie być najłatwiej bo nie wszyscy mogą być zachwyceni tym że ktoś coś od nich chce (w Polsce to zawsze wydaje się dziwne jak ktoś komuś chce za darmo zrobić reklamę). Trzeba by pomyśleć nad jakimś ciekawym, ujmującym meilem (lub inną formą dotarcia do zainteresowanych) aby zachwycić pomysłem tych którzy mają wpływ na udostępnienie takich danych. Najlepiej by było jak by to dawało im poczucie, że to oni wpadli na taki genialny pomysł promowania swojego regionu a wszystko to prakrycznie za darmo - no można pęknąć z dumy i zachwytu! Nawet jeśli na początek zachwyci się tym pomysłem tylko kilka instytuci to można za pół roku lub rok ponowić pytanie pokazując jak to dobrze u innych funkcionuje. Z czasem może uda się wciągnąć do zabawy więcej instytucji i urzędów a skorzystać w sumie mogą na tym wszyscy. Urzytkownicy będą mieli aktualne i rzeczowe dane a urzędy i instytucje promocje i reklamę - i to wszystko w sumie za darmochę (choć w Polsce to może się nie udać bo to u nas takie jakieś trochę dziwne). No i co najważniejsze - tak kompleksowej mapy komercyjnej (nie wspominając o mapach bezpłatnych) jak do tej pory nikt nie stworzył (i to nie tylko w Polsce)! Tak więc może tym sposobem Polski UMP mógłby się okazać najlepszą (wyznaczającą nowe trędy) mapą na świecie (albo przynajmniej na naszym rynku) - i to wszystko dla wszystkich za darmo!
Skąd brać dane do UMP - pomysły
Re: Skąd brać dane do UMP - pomysły
Trzeba rozróżnić trzy rzeczy.
1) Dane które możemy zbierać i umieszczać w źródłach mapy.
2) To co możemy wysłać do odbiornika GPS firmy Garmin i później w terenie użyć.
3) Co jesteśmy fizycznie w ramach prywatnego czasu zrobić.
I tak.
Ad. 1)
- Mamy plan uaktualnić format przechowywania POI tak był bardziej elastyczny
i umożliwiał zbieranie większej liczby danych.
http://ump.fuw.edu.pl/flyspray/index.ph ... &project=2
Wydaje mi się że jest to droga to większego porządku w danych o pktach
i większego otwarcia się na zewnętrzne żródła danych.
- Co do twojej propozycji dotyczące komunikacji miejskiej to w UMP zbierane są dane o przystankach
autobusowych i tramwajowych we Wrocławiu dostępne są z poziomu prezentacji naszej mapy na WWW.
Ad. 2)
- Tutaj mamy kłopot. Nie ma szansy na dostępność dużej ilości danych z poziomu odbiornika GPS.
Możemy tylko operować nazwą punktu i ograniczoną ilością typów.
W przypadku PKP nie ma problemu żeby opracować standard nazywania stacji pkp które mają kasę.
Potrzebny jest tylko ktoś kto te dane opracuje.
Ad. 3)
- Tutaj dochodzimy do istoty problemu. Potrzeba rąk do pracy żeby takie dane zbierać, opracowywać, publikować i uaktualniać.
Ja n.p. korespondowałem z władzami Biebrzańskiego Parku i wszystkie szlaki w BPN mamy i wiem ile mi to czasu zajęło.
1) Dane które możemy zbierać i umieszczać w źródłach mapy.
2) To co możemy wysłać do odbiornika GPS firmy Garmin i później w terenie użyć.
3) Co jesteśmy fizycznie w ramach prywatnego czasu zrobić.
I tak.
Ad. 1)
- Mamy plan uaktualnić format przechowywania POI tak był bardziej elastyczny
i umożliwiał zbieranie większej liczby danych.
http://ump.fuw.edu.pl/flyspray/index.ph ... &project=2
Wydaje mi się że jest to droga to większego porządku w danych o pktach
i większego otwarcia się na zewnętrzne żródła danych.
- Co do twojej propozycji dotyczące komunikacji miejskiej to w UMP zbierane są dane o przystankach
autobusowych i tramwajowych we Wrocławiu dostępne są z poziomu prezentacji naszej mapy na WWW.
Ad. 2)
- Tutaj mamy kłopot. Nie ma szansy na dostępność dużej ilości danych z poziomu odbiornika GPS.
Możemy tylko operować nazwą punktu i ograniczoną ilością typów.
W przypadku PKP nie ma problemu żeby opracować standard nazywania stacji pkp które mają kasę.
Potrzebny jest tylko ktoś kto te dane opracuje.
Ad. 3)
- Tutaj dochodzimy do istoty problemu. Potrzeba rąk do pracy żeby takie dane zbierać, opracowywać, publikować i uaktualniać.
Ja n.p. korespondowałem z władzami Biebrzańskiego Parku i wszystkie szlaki w BPN mamy i wiem ile mi to czasu zajęło.
Michal
teraz Vista HCx ( UMP pcPL ) + Nuvi 765T Taiwan ( UMP pcPL, za granicą CNE2010.31, awaryjnie GPMapa 2010.3)
kiedyś Nuvi 200v2 ( UMP pcPL, CNE 2009 )
teraz Vista HCx ( UMP pcPL ) + Nuvi 765T Taiwan ( UMP pcPL, za granicą CNE2010.31, awaryjnie GPMapa 2010.3)
kiedyś Nuvi 200v2 ( UMP pcPL, CNE 2009 )
Re: Skąd brać dane do UMP - pomysły
Koledzy, czytałem już sporo postów ale jednej rzeczy nie jestem ciągle w 100% pewien - czy dane do rysowania UMP mogą pochodzić jedynie z własnych zasobów sprzętowo/intelektualnych? Być może są gdzieś na forum wiążace informacje, jednak ja na nie nie trafiłem (we flyspray jest m.in. informacja "Bardzo prosimy nie robić "śladów" na podstawie komercyjnych map. Średnio chętnie też widzimy dane na podstawie skanów, googlemaps itp." która głównie mnie nurtuje).
Mam trochę śladów słabej jakości moich okolic i dobrze było by mi się wspomagać przy rysowaniu podkładem satelitarnym Bing (bo najlepiej zgrywają się na niej ślady z odbiornika ze zdjęciami). Znam też na pamięć mnóstwo dróg niezaznaczonych na UMP, widocznych na podkładzie satelitarnym jednak zebranie z nich śladu zajmie mi duuuużo czasu
.
Z góry dzięki za odpowiedź.
Mam trochę śladów słabej jakości moich okolic i dobrze było by mi się wspomagać przy rysowaniu podkładem satelitarnym Bing (bo najlepiej zgrywają się na niej ślady z odbiornika ze zdjęciami). Znam też na pamięć mnóstwo dróg niezaznaczonych na UMP, widocznych na podkładzie satelitarnym jednak zebranie z nich śladu zajmie mi duuuużo czasu
Z góry dzięki za odpowiedź.
Re: Skąd brać dane do UMP - pomysły
Google Maps i podobne serwisy zabrania tworzenia utworów pochodnych.dzik312 pisze: Mam trochę śladów słabej jakości moich okolic i dobrze było by mi się wspomagać przy rysowaniu podkładem satelitarnym Bing (bo najlepiej zgrywają się na niej ślady z odbiornika ze zdjęciami).
Znam też na pamięć mnóstwo dróg niezaznaczonych na UMP, widocznych na podkładzie satelitarnym jednak zebranie z nich śladu zajmie mi duuuużo czasu.
Z góry dzięki za odpowiedź.
Tak więc rysowanie na ich podstawie jest niezgodne z licencją.
Zweryfikowanie własnego śladu z foto mapą moim zdaniem nie tworzy
utworu pochodnego i ja osobiście tak robię.
Mam własny ślad i sprawdzam czy nie ma tam grubych błędów.
A potem rysuję na podstawie śladu uzbrojony w wiedzę o jego niedoskonałościach.
P.S. Mam nadzieje że w końcu uda się zwalczyć głównego geodetę Kraju
i będziemy mieli dostęp do danych z geoportalu na otwartej licencji.
Michał
Michal
teraz Vista HCx ( UMP pcPL ) + Nuvi 765T Taiwan ( UMP pcPL, za granicą CNE2010.31, awaryjnie GPMapa 2010.3)
kiedyś Nuvi 200v2 ( UMP pcPL, CNE 2009 )
teraz Vista HCx ( UMP pcPL ) + Nuvi 765T Taiwan ( UMP pcPL, za granicą CNE2010.31, awaryjnie GPMapa 2010.3)
kiedyś Nuvi 200v2 ( UMP pcPL, CNE 2009 )
Re: Skąd brać dane do UMP - pomysły
Bilet kolejowy przez internetRyszardS pisze:Ostatnio specialnie jechałem do Rajczy aby kupić bilet a tam zamiast dworca jest tylko przystanek. Zresztą podobna sytuacja jest np w Kobiórze i wielu innych miejscowościach.
(na telefon, smartfon, tablet, czytnik e-boków etc.)
Intercity, TLK : http://intercity.pl/pl/
Koleje Śląskie: https://bilet.kolejeslaskie.com/
Przewozy Regionalne: http://i-pr.pl/
GPSMap 65, Edge Explore 2, Varia RCT715, Enduro 2, Nuvicam
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
Jeśli geografia jest prozą, mapy są ikonografią. Lennart Meri
- Mariusz65
- Radny
- Posty: 4022
- Rejestracja: 20 sie 2009, 14:02
- Lokalizacja: N52.8° E18.8°
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skąd brać dane do UMP - pomysły
@Wodzirej – dzięki za bezcenny link! Ten facet (Rafał) z lewej strony ekranu odpowiada (wystarczy wpisać w okienko) na każde pytaniewodzirej pisze:Intercity, TLK : http://intercity.pl/pl/
Na przykład:
Jak żyć?
Dopytujesz jak coś zrobić, jednak mam za mało danych, by Ci pomóc.
Będzie padać?
Nie jestem pewien o co Ci chodzi... Na wszelki wypadek sprawdzę moje procedury w regulaminie.
Nosisz stringi?
Oczywiście, że noszę bieliznę. Ze względów zdrowotnych w podróży Tobie też radzę mieć coś pod spodem.
itd.
Gdyby taki Rafał był na Garniaku, to można by moderatorów pozwalniać!
Pozdrawiam Mariusz
W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/eTrex Touch 35, Na ręku: Fenix 7 Solar, Rower: iGPSPORT BSC300
W aucie: Nüvi 255 (FW 6.60) + UMP-pcPL - the best
W kieszeni: Dakota 20/
Re: Skąd brać dane do UMP - pomysły
Wyjdziesz za mnie?
Rafał: Jedyny sposób, w jaki możemy być razem, to mieć bilety w tym samym przedziale.
Rafał: Jedyny sposób, w jaki możemy być razem, to mieć bilety w tym samym przedziale.
Artur
Nuvi 2495LMT, Vista HCx, Xda IIi z Navitelem i kiedyś Que teraz MXT, Lark z MapaMap,
Omnia z automapą, UMP-pcPL, bgroutingmap + różne inne głównie dla navitela
Nuvi 2495LMT, Vista HCx, Xda IIi z Navitelem i kiedyś Que teraz MXT, Lark z MapaMap,
Omnia z automapą, UMP-pcPL, bgroutingmap + różne inne głównie dla navitela
