60CS się nie włącza - napraw to sam

O elektronice i wewnętrznym oprogramowaniu naszych Garminów. Chipsety, anteny zewnętrzne, baterie, karty pamięci, naprawy. Także o nieoficjalnych firmware, przeróbkach sprzętowych i innych rodzajach tuningu.
Awatar użytkownika
Azzie
Radny
Posty: 908
Rejestracja: 16 mar 2007, 01:20
Lokalizacja: Zurich

60CS się nie włącza - napraw to sam

Post autor: Azzie »

Witam,

Problemy z włącznikiem/wyłącznikiem w Garminach serii 60 to temat wałkowany na okrągło na wszystkich forach, ale porządnej instrukcji krok po kroku jak temu zaradzić na Garniaku nie znalazłem. Jako że właśnie naprawiłem swój pozornie martwy odbiornik (w końcu jak tu witać Nowy Rok bez atomowego wzorca czasu), dzielę się wrażeniami.

Krótki opis problemu: W moim przypadku włącznik się jeszcze nie urwał. Jednak wyrobiła się guma która przekazuje nacisk palca na plastikowy przycisk przylutowany do płyty głównej. Po prostu drobny kawałek plastiku odcisnął się w miękkim gumowym walcu i gumowy przycisk trzeba było wciskać coraz mocniej aby plastikowy włącznik kliknął. Dziś rano aby włączyć odbiornik palec nie wystarczał - musiałem użyć końcówki baterii aby przycisk wcisnąć wystarczająco głęboko i silnie. Żeby było jeszcze gorzej, nie tylko guma jest tandetna. Włącznik jest przylutowany prostopadle do płyty głównej i pod wpływem nacisku ma tendencje do wyginania się i urywania, tak więc zanim to nastąpi postanowiłem zajrzeć do środka.

Wszystkim powyższym problemom można łatwo zaradzić, ale najpierw trzeba się dostać do środka:
  • odpinamy wszystkie kable i wyjmujemy baterie
  • małym śrubokrętem krzyżakowym odkręcamy 6 śrubek, w tym cztery pod pokrywą baterii
  • odkręcamy gniazdo anteny zewnętrznej (tą sześciokątną nakrętkę) i wciskamy gniazdo do środka
  • odrywamy tylnią ściankę od gumy na górze i kładziemy ją blisko obok
  • odpinamy kabel od gniazda szeregowego i uwalniamy tylnią pokrywę
  • ściągamy czarną plastikową pokrywę uwalniając conajmniej dwa sąsiednie z czterech narożnych zatrzasków (przyda się mały płaski śrubokręt)
  • lekko unosimy bebechy i wyciągamy je do dołu tak aby delikatna antenka wysunęła się ze swojej osłony
Problem z kiepskim mocowaniem włącznika można rozwiązać podkładając kawałek sztywnej tektury pod włącznik, tak aby włącznik opierał się na ekranie a nie wisiał w powietrzu. Jako że patrząc od strony ekranu włącznik ma kształt zbliżony do litery T, można nad ekranem (pod przełącznikiem) położyć kawałek grubej tektury tak aby podstawa tej litery opierała się o górny brzeg ekranu. Ja dodatkowo wyciąłem sobie drugi kawałek tekturki tak aby objął on nóżkę litery T i aby cały wyłącznik mógł się oprzeć na ekranie. Ponieważ guma naciskająca na przełącznik już się lekko wyrobiła, dodatkowo nakleiłem kilka warstw taśmy izolacyjnej w miejscu gdzie gumowy walec wychodzi z górnego płata gumy - to jakby wydłużyło walec i uwypukliło przycisk.

W efekcie tych operacji plastikowy włącznik uzyskał solidne oparcie, a wyrobienie gumy zostało uzupełnione. Odbiornik włącza się tak samo łatwo jak w czasach swojej nowości. Nie polecałbym rozbierania odbiornika na wszelki wypadek - górna guma jest klejona na gorąco i po jej oderwaniu odbiornik może już nie być tak szczelny jak niegdyś. Jednak jeśli problemy z włączaniem pojawiają się częściej i częściej, to warto zajrzeć do środka zanim włącznik się urwie i trzeba będzie go lutować.

Do testów odbiornika po naprawie trzeba dobrze dokręcić tylną ściankę. Zasilanie z komory baterii jest przekazywane na płytę główną na styk, więc trzeba wszystko dobrze skręcić żeby działało.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
zarys
Bywalec
Posty: 373
Rejestracja: 17 mar 2007, 18:12
Lokalizacja: BYDGOSZCZ

w temacie wyłącznik w 60xxx

Post autor: zarys »

Azzie!!!
Opis jak się patrzy, trochę szkoda, że nie walnąłeś kilka fotek. Tym nie mniej proponuję podpiąć post na stałe, wielu do niego zajrzy i skorzysta. Inaczej zginie w powodzi informacji szczegółowych. :D
Pozdrawiam
Ryszard
GPSmap60CSx,COLO 400C,Nuvi 1490T+nuLifeTime Europe,
GPmapa2009v3,CSAv5 i inne UMP,y, ostatnio NAVI COMAND NTG4 z mapami NaviSat, komórka LG GT540 z GPS.
Awatar użytkownika
Azzie
Radny
Posty: 908
Rejestracja: 16 mar 2007, 01:20
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Azzie »

Zastanawiałem się czy nie walnąć kilku fotek, ale przy nawet podstawowej instrukcji rozbiórka jest tak prosta, że jeśli ktoś rozkręcał kiedykolwiek jakąkolwiek elektronikę, to sobie poradzi. Warto wiedzieć że można odkręcić złącze antenowe i że czarne wewnętrzne plecki mają cztery zatrzaski w rogach. Reszta jest oczywista jak się ma sprzęt w rękach.
Obecnie:Garmin 3590LMT z City Navigator Europe - trasa
Garmin 62S z Topo Switzerland v3 - outdoor
Dawniej:Garmin Vista, 60CS, Oregon 300 i inne
CzarekN
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 09 kwie 2008, 10:15

Post autor: CzarekN »

Witam

Jestem tu nowy. Nazywam sie Czarek i od 1,5 roku korzystam z 60csx i bylem z niego b. zadowolony. Ostatnio niestety nie chce sie wlaczyc. Wczesniej kilka razy sam sie wylaczal, jednak teraz nie daje oznakow zycia. Przesledzilem juz temat zlaczy i te sprawdzilem jednak dalej nie przynioslo to zadnego efektu, wiec teraz probuje z przyciskiem ON/OFF. Mam problem, gdyz po zdjeciu tylnej obudowy i rozlaczeniu kabelka nie moge przejsc dalej. I tu pojawia sie problem. W opisie napisane jest:
"ściągamy czarną plastikową pokrywę uwalniając conajmniej dwa sąsiednie z czterech narożnych zatrzasków (przyda się mały płaski śrubokręt)

lekko unosimy bebechy i wyciągamy je do dołu tak aby delikatna antenka wysunęła się ze swojej osłony"

Co to znaczy i czy pozwoli to na wyciagniecie "bebechow".
O jakiej czarnej plastikowej pokrywie jest mowa?
Jakie zatrzaski beda widoczne?
U mnie plyta glowna (tak domniemam) trzymana jest przez "akrylowa" obudowe. Nie chce stosowac sily. Napewno jest jakis techniczny sposob aby wyjac bebechy nie narazajac ich na uszkodzenia.

Dziekuje

Czarek
Awatar użytkownika
PouchX
Radny
Posty: 4409
Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: PouchX »

W miejscu gdzie są otwory na śrubki ( w tej plastikowej ramce w środku ) znajdziesz ów zatrzaski.

Przy środkowych śrubach musisz wsadzić śrubokręt i lekko odgiąć całą obudowę od ramki.

Jak odbezpieczysz te środkowe zatrzaski. To te przy górnej części 60tki wyjdą prawie same.
CzarekN
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 09 kwie 2008, 10:15

Post autor: CzarekN »

Dziekuje PouchX

Zrobilem jak pisales. Udalo sie. Niestety wlacznik wyglada na nowke sztuke nie smigana (choc z elektronika mam niestety na bakier, wiec pisze co widze). Kurka, co dalej! Jest ktos moze w Wawie, kto moglby zajrzec do srodka???


Czarek
zarys
Bywalec
Posty: 373
Rejestracja: 17 mar 2007, 18:12
Lokalizacja: BYDGOSZCZ

W temacie

Post autor: zarys »

Załóż baterie i zmostkuj "drania'. wiele razy element elektroniczny na Bolka oko wyglądający OK okazywał się być do d.... Nic nie tracisz jak obudowa zdjęta a jeden z elementów sprawdzisz. Jak masz obawy to radzę zgrabną paczkę i do Pouchx'a oczywiście po uzgodnieniu na Priv. Jeszcze nie słyszałem by komuś nie pomógł i by ktoś Mu nie dziękował- co jest równoznaczne z tym, że z nikogo skóry nie zdarł.
Pozdrawiam
Ryszard
GPSmap60CSx,COLO 400C,Nuvi 1490T+nuLifeTime Europe,
GPmapa2009v3,CSAv5 i inne UMP,y, ostatnio NAVI COMAND NTG4 z mapami NaviSat, komórka LG GT540 z GPS.
Awatar użytkownika
PouchX
Radny
Posty: 4409
Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: PouchX »

Na włączniku powinno być cały czas napięcie równe napięciu zasilania z baterii.
W momencie naduszenia guzika napięcie spada do 0V.
Zmierz to miernikiem i już będziesz wiedzał czy to tylko guzik.

Ja w ślepo twierdzę, że nie.
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?t=858
Awatar użytkownika
PouchX
Radny
Posty: 4409
Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: PouchX »

Tak wygląda twoja 60CSx w środku .. Panie CzarkuN :)

To się kryło pod ekranem LCD
Obrazek

www.pouchx.com/garniak/60CSxBebechy/csx_czarek_zoom.jpg

Ekran od tyłu :)
Obrazek



Ogólnie sprzęt już działa.. nie wiem tylko co tym wypaleniem w LCD.
Bo ekran też działa ale jest straszne przebarwienie w miejscu wypalenia.
SP2BZW

Post autor: SP2BZW »

WOW... a co go tak "przysmarzyło" :shock: :?:
Awatar użytkownika
PouchX
Radny
Posty: 4409
Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: PouchX »

Nie mam pojęcia co kolega do niego podpinał :) Może jakiś agregat :)
CzarekN
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 09 kwie 2008, 10:15

Post autor: CzarekN »

:shock: Dzizas.
Jestem elektronicznym matolem i nigdy w zyciu nic bym nie podpial.
Pamietam ino, iz raz podczas jazdy poprosilem kobite aby wlozyla baterie. Zrobila to odwrotnie i od tego czasu (moze to zbieg okolicznosci) jest to przebarwienie

Jeszcze raz :shock:

Czarek
Awatar użytkownika
PouchX
Radny
Posty: 4409
Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: PouchX »

Sprzęt już działa.
I jak Garmin.pl pomoże i odstąpi jakiś stary wylany wyświetlacz to przełoże dolną warstwę LCD i przebarwienia nie będzie.
CzarekN
Początkujący
Posty: 10
Rejestracja: 09 kwie 2008, 10:15

Post autor: CzarekN »

Kiedys, gdzies w necie slyszalem o braku zabezpieczen przed zle zalozonymi bateriami. Czy to moglo byc od tego?

Dzieki

Czarek
Awatar użytkownika
PouchX
Radny
Posty: 4409
Rejestracja: 16 mar 2007, 08:22
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Post autor: PouchX »

No właśnie to zabezpieczenie się spaliło a nie np procesor.
ODPOWIEDZ